Hva skjer i Amnesty høsten 2016?: Kick-off i Oslo for Amnesty-aktivister

Lørdag 10. september blir det kick-off for høsten for alle Amnesty-aktivister. Det skjer ved kontoret vårt i Oslo.
Publisert: 11. jul 2016, kl. 11:23 | Sist oppdatert: 1. sep 2016, kl. 11:43
Her får dere møte de som utrettelig kjemper for løslatelsen av Mohamedou Slahi, dere får informasjon om kampanjene som kommer og det blir lansering av vår nye globale kampanje for mennesker på flukt!

Møte med de som kjemper for Mohamedou Slahi

På begynnelsen av dagen er fokuset på "Folk i fare" og vi får spennende besøk av Yahdih Slahi, broren til Mohamedou Slahi som sitter fengslet på Guantánamo, samt den amerikanske menneskerettighetsaktivisten og journalisten Larry Siems, som har redigert dagboken til Mohamedou. Det blir et spennende møte der vi får høre hvordan det er å ha en bror i fangeleiren på Guantánamo og den evige kampen for å få Mohamedou løslatt.

Vi vil også snakke om hvordan vi sammen kan engasjere oss i Folk i Fare og best kjempe for personene i kampanjen.

Kampanjelansering – Mennesker på flukt

Etter lunsj lanserer vi vår nye globale kampanje for mennesker på flukt. De fleste av oss er allerede kjent med situasjonen fra våre tidligere kampanjer #VelkommenSyria og Forsvar Artikkel 14, men situasjonen blir ikke bedre. De siste tallene nå viser at det er mer enn 24,5 millioner flyktninger i verden i dag, mennesker på flukt fra sitt eget land. Det er nesten 30 prosent flere enn ved inngangen til 2013.

De flykter fra krig, forfølgelse og nød. Og hva gjør verden med det? Hva gjør Europa og Norge med det? Hva gjør vi med det?

Vi ser det ene landet etter det andre bygge murer, sette opp piggtrådgjerder, bruke tåregass og voldelige grensevakter. Samtidig strammer flere land inn på rettighetene til mennesker på flukt, alt for å hindre at de skal komme til Europa.

En krise av slike dimensjoner krever sterkt lederskap og internasjonalt samarbeid for å få til globale løsninger som sikrer trygghet og beskyttelse for verdens flyktninger. På møtet vil du lære mer om flyktningsituasjonen, Norges rolle og hva du kan gjøre til å bidra til at Norge og Europa fører en politikk som er i tråd med menneskerettighetene.

Aktivisme for høsten

På slutten av dagen blir det workshop om hvordan vi best planlegger året og gjennomfører aksjoner. Her lager vi forslag til årshjul og planlegger aktiviteter sammen!

Praktisk informasjon

Møtet er i hovedsak ment for medlemmer og aktivister fra region Øst, Sør og Nord. Region Vest og Midt har egne arrangementer i Bergen og Trondheim.

Hvor: Amnesty International, Grensen 3, 0159 Oslo.

Amnesty dekker billigste reisevei med reiseregning. Det betyr at om du skal fly, ta tog eller buss bestiller du dette selv, sparer på kvitteringer og får det refundert fra oss. Det er viktig at du ankommer før møtet starter kl. 11.00. For de som ikke kan komme seg hjem lørdag kveld, dekker vi en overnatting i Oslo. Det er viktig at du spesifiserer reisevei og om du trenger overnatting i påmeldingsskjemaet.

Påmeldingsfrist er fredag 26. august.

Meld deg på her!

Ungdomsaktivister kan få hjelp med bestilling av reise. Ta kontakt med Frank Tangberg på epost [email protected], eller tlf 976 73 687