Miljøaktivisten Berta Cáceres ble brutalt drept i mars i år. Foto: Amnesty International
Honduras og Guatamala:

Livsfarlig å være miljøaktivist

Guatemala og Honduras er verdens farligste land å være miljøaktivister i. Det viser en ny rapport fra Amnesty.
Skrevet av: Kommunikasjonsavdelingen
PUBLISERT: 31. august 2016, KL. 9:43 -
SIST OPPDATERT: 20. februar 2018, KL. 15:35
De siste månedene har en fryktelig bølge av trusler, falske anklager, svertekampanjer, angrep og drap mot miljø- og landaktivister herjet Honduras og Guatemala. Det har gjort at landene nå er de farligste i verden for folk som ønsker å beskytte naturressurser.

Det er hovedbudskapet i en ny rapport fra Amnesty, som slippes seks måneder etter det brutale drapet på urinnvåner-leder Berta Cáceres.

Rapporten "Vi beskytter jorden med blodet vårt" undersøker den økende stigmatiseringen, truslene, angrepene, drapene og mangelen på rettferdighet som møter enkeltpersoner og lokalsamfunn som kjemper for å beskytte omgivelsene fra storskala mineutbygging, vedhogst og hydroelektriske prosjekter.

- Å forsvare menneskerettighetene er et av de farligste yrkene i Latin-Amerika, men å våge å beskytte naturressursene tar disse farlige jobbene til et helt nytt, potensielt dødelig, nivå, sier Erika Guevara-Rosas, leder for Amerika-arbeidet i Amnesty International.

Hele 65 prosent (122 av 185) av de registrerte drapene på menneskerettighetsforkjempere som arbeider med tematikk relatert til jord, territorier eller miljøet fant sted i Latin-Amerika. Av disse var det åtte i Honduras og ti i Guatamala - noe som gjør at dette er landene med flest slike drap i forhold til innbyggertallet.

- Det virker som det tragiske drapet på Berta Cáceres markerte et slags dødelig vendepunkt for menneskerettighetsforkjempere i regionen. Mangelen på en transparant og effektiv etterforskning av dette drapet har sendt det grufulle signalet om at det er greit å skyte noen rett ned fordi de står opp mot mektige økonomiske interesser, sier Guevara-Rosas.

Les hele den internasjonale pressemeldingen her.
Del saken
Andre Nyheter