Lover pressefrihet i Gambia

Den demokratisk valgte president Barrow er omsider på plass i Gambia. Han lover at den nye regjeringen vil legge vekt på menneskerettigheter og pressefrihet.
Publisert: 30. Jan 2017, kl. 13:26 | Sist oppdatert: 31. Jan 2017, kl. 14:04
Da Yayha Jammeh nektet å gå av etter å ha tapt valget i desember, flyktet Gambias nyvalgte leder Adama Barrow til nabolandet Senegal sammen med tusenvis av gambiere.

Etter at vestafrikanske militærstyrker var på vei inn i Gambia for å fjerne Jammeh, dro ham omsider til eksil i Ekvatorial-Guinea. Den 26. januar kunne president Barrow endelig returnere til landet sitt og ble hyllet av jublende folkemengder da flyet hans landet i Gambia.

- Jeg er en lykkelig mann i dag. Jeg tror den dårlige perioden er ferdig nå, uttalte Barrow ifølge International Business Times kort tid etter at han landet.

Svarer pressen

På sin første pressekonferanse i Gambia etter at han ble president, svarte Barrow på mange spørsmål fra pressen. Her ble han blant annet spurt om hvordan den nye regjeringen vil forholde seg til media, som har hatt vanskelige kår og manglende pressefrihet under det forrige regimet.

- Vi vil være mediavennlige. Jeg tror allerede pressen ser forbedringer og føler seg friere etter valget i desember. Vi vil gå igjennom medielovene og gjøre nødvendige endringer så mediene kan føle seg frie til å informere. Hvis folk blir informert vil de ble opplyst, og det tror jeg landet trenger nå, svarte Barrow.

Presidenten sa også at den nye regjeringen vil ivareta menneskerettigheter og bekjempe korrupsjon ved å ha reelle demokratiske prosesser knyttet til lovverket. Han tror heller ikke Gambia vil trekke seg fra den internasjonale straffedomstolen (ICC), slik Jammeh tidligere har sagt.

Under pressekonferansen kom det også frem at Gambia ikke lenger vil bli definert som en islamsk stat, slik Jammeh brått gjorde i 2015.

- Vi skal være republikken Gambia, ikke den islamske republikken Gambia, sa Barrow.

Fengselssjefen arrestert

I nabolandet melder senegalesisk politi at de har arrestert general Bora Colley, lederen for fengslene i Gambia under Jammehs regime. Her skal fanger som ble ansett som motstandere av regimet ha blitt torturert og noen ganger drept.

Både Amnesty og Human Rights Watch har anklaget Jammehs regjering for forsvinninger, vilkårlig fengsling og tortur av journalister, menneskerettighetsaktivister, politiske motstandere og kritikere. Homofile, lesbiske og transpersoner har også vært utsatt.

Den forhenværende fengselssjefen ble ifølge Reuters anholdt på en grensepost i Sør-Senegal da han prøvde å krysse grensen til Guinea Bissau.

Gambias nye president Barrow har opprettet en Kommisjon for sannhet og forsoning som skal se på anklager om overgrep og lovbrudd under Jammehs regime.