Månedens Gruppe i Region Sør

Når motiverte skoleelever i Kristiansand viser glødende engasjement, fører det til en velfortjent seier!

Publisert: 13. jun 2017, kl. 11:53 | Sist oppdatert: 13. jun 2017, kl. 17:23
Vi gratulerer Ungdomsgruppen i Kristiansand som har fått tildelt den gjeve tittelen: månedens gruppe i region sør. Gruppen har vist enormt engasjement for Amnesty og menneskerettigheter og bidratt til stor aktivitet i Region Sør. Gruppen består av 10 fantastiske skoleelever som alle går på Gimle Katedralskole vgs.

Høyt aktivitetsnivå
De gode resultatene kommer fra et jevnt og høyt aktivitetsnivå. Stand- aktivitet på forskjellige skoler i området, hvor gruppen presenterer Amnestys arbeid og kampanjer, har vært et viktig verktøy ved å belyse de aktuelle kampanjene. Ved å bevisst informere og opplyse andre ungdommer om menneskerettigheter, håper de å kunne verve flere gruppemedlemmer. De holder også aksjoner med ulike temaer. 1 juni skal de ha aksjonen «Tut mot Dødstraff» i rundkjøringen ved Vestervei i Kristiansand. I tillegg til dette har de også noen ganger slått seg sammen med de to andre gruppene i Kristiansand for å styrke engasjementet og oppmøte til deres aktiviteter. Gruppeleder Eline Lorentzen er også medlem av «Gruppe 115» i Kristiansand og deltar på deres møter i tillegg til sine egne.
Årets høydepunkt er den årlige ”Syng for Frihet” konserten som arrangeres på eget initiativ i sammarbeid med Cafè Generalen og Svart Belte Booking i Kristiansand. Halvparten av inntekten går til Amnesty. Det er mye arbeid, men føles ekstra godt siden  gruppen får et eierskap til konserten og det motiverer til videre arbeid for Amnesty.

Motivasjon
Ungdomsgruppen ledes av Amnesty ildsjelen Eline. I følge gruppen er det takket være hennes ambisjoner og evnen til å inspirere andre at de fleste har blitt med i gruppen. Utenom Elines sterke overbevisningskraft drives også motivasjonen av et ønske om å gi en stemme til dem som ikke har en, og det å kunne stå sammen med andre likesinnede å gjøre en forskjell i verden. De mener at det er lett å leve i sin egen boble, uvitende om alt det urettferdige som skjer i verden. På skolen er det ikke mye undervisning som handler om menneskerettigheter. Amnesty opplyser og bevisstgjør dem om slike hendelser, og fungerer som et slags verktøy for gruppemedlemmene slik at de kan kjempe for menneskerettigheter. Spesielt gjennom Skriv for Liv kampanjen opplevde gruppen den virkelige påvirkningskraften ved å sende personlige brev til noen helt på den andre siden av jorden.

Arbeidsmetode
Gruppen har blitt kåret til månedens gruppe, men jobber dedikert gjennom hele året. For mange av gruppemedlemmene tillater deres faglinje på skolen godkjent politisk fravær dersom det gjelder frivillighetsarbeid i skoletiden. Men det finnes allikevel utfordringer ved å være med i gruppen. Alle har liten tid og mye skolearbeid. Gjennom å være organiserte klarer de å trosse disse utfordringene: Ha månedlige gruppemøter, bruk av sosiale medier og ha en klar timeplan. De har også etablert et samarbeid med den nye ungdomsgruppa i Tønsberg hvor de skal ha felles Skype møter med dem en gang i måneden. Et slikt type samarbeid kan hjelpe begge gruppene til å lære av hverandre og få nye tips og inspirasjon.
Gruppen har også en smart måte å jobbe på når det gjelder å fronte Amnesty saker. Gruppeleder Eline sier at de hadde en avstemning med flere ulike Amnesty aksjoner, hvor det ble valgt å jobbe hovedsakelig med Raif Badawi aksjonen. Badawi saken dekker flere brudd på menneskerettighetene og han har fortsatt ikke blitt sluppet fri. Aksjonen er derfor enda aktuell og passer veldig bra inn i de fleste sammenhenger. På denne måten har gruppen klart å få mye kunnskap om èn sak som gjør dem trygge på seg selv når de aksjonerer eller står på stand.