Oslo Pride 2016: Møt Amnesty under Oslo Pride

Amnesty er stolt partner av Oslo Pride og skal holde flere arrangementer. Her får du en oversikt over hvor du møter oss.
Publisert: 7. jun 2016, kl. 10:37 | Sist oppdatert: 7. jun 2018, kl. 11:42

PRIDE HOUSE
Lørdag 18.06 kl. 12:00

Panelsamtale: "På flukt fra forfølgelse"
I år står Amnesty for åpningsarrangementet sammen med FRI, foreningen for seksualitets- og kjønnsmangfold (tidligere LLH), og Skeiv Verden på Eldorado bokhandel.

Amnesty, FRI og Skeiv Verden inviterer til samtale om situasjonen til LHBT-personer som flykter fra krig og forfølgelse, og som søker asyl i Europa. Reiseveien er blitt livsfarlig, og de fleste blir møtt med stengte grenser. LHBT-personer på flukt er ekstra sårbare. Hvordan skal vi ivareta deres trygghet?

I panelsamtalen møter vi internasjonale fagfolk og aktivister med personlig erfaring som asylsøker og flyktning.

Graeme Reid fra Human Rights Watch skal innlede og fortelle om situasjonen for LHBT-flyktninger. Han vil også snakke om staters menneskerettslige forpliktelser overfor LHBT-flyktninger.

Fadi Saleh, som skriver en doktorgrad med fokus på LHBT, skal fortelle om FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) med fokus på LHBT-personer og deres tilgang til beskyttelsen dette systemet tilbyr.

Nader Turkmani skal fortelle om sine personlige opplevelser som aktivist og tidligere flyktning gjennom UNHCR og hva det innebærer å være en LHBT-flyktning.

Raed Mohamad Basha er en syrisk flyktning som kom til Norge via Russland. Han skal fortelle om sine personlige opplevelser, hvorfor han valgte å reise fra Syria og om det å være en LHBT-flyktning.

Ordstyrer er John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Søndag 19. juni kl. 14:00

Foredrag: Flyktninger, Menneskerettigheter, Europa og Norge. Hva er det egentlig som skjer?

Flyktninger, asylsøkere, Europa, Norge, asylinnstramninger, EU avtale med Tyrkia. Vi har alle fått det med oss på nyhetene, men det kan være vanskelig å få en god oversikt over alt som egentlig foregår. Amnesty inviterer derfor til foredrag med Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver på asylfeltet, som vil gi en innføring i dagens flyktningsituasjon og menneskerettighetene, med et spesielt fokus på LHBT-personer på flukt.

PRIDE PARK
Amnesty står på stand gjennom hele Pride Park 22.-25. juni. 22. og 23. juni er vi i parken fra 15-21, og 24. og 25. juni fra 12-21. Temaet for årets stand er #ForsvarArtikkel14 med spesielt fokus på LHBT-personer som sårbar gruppe på flukt. Her kan man delta på quiz, vinne premier og signere vår kampanje for trygge og lovlige veier til Europa. I tillegg deler vi ut Amnesty-tilbehør.

Se mer her.

PARADEN
Lørdag 25. juni deltar Amnesty i paraden med flåte. Vi møtes kl. 11 på Grønland for å dekorere bilen med bannere, ballonger og annen pynt. Vi har lydanlegg og lager spilleliste med passende musikk. Paraden starter kl. 13.00 fra Grønland.

Det er mye annet spennende som skjer under Oslo Pride! Klikk her for å se mer.