Menneskerettigheter på timeplanen

Ås ungdomsskole har et tett samarbeid med Amnesty International Norge. Nå får samarbeidet også et visuelt uttrykk på skolen.
Publisert: 22. Mai 2018, kl. 15:04 | Sist oppdatert: 22. Mai 2018, kl. 18:07
Når Amnesty besøker skolen i forbindelse med åpen dag, sitter den lille gruppen med elever fra valgfaget Utsmykking av skolen på biblioteket og jobber. Vårens prosjekt: en vegg dedikert til menneskerettighetsforkjempere.

Frøydis (16), Syver (16) og Mulki (15) har jobbet med prosjektet siden januar. På en bakgrunn av jordkloden sett fra Nordpolen, slik som man ser den i FN-logoen, har elevene malt inn portretter av forskjellige menneskerettighetsforkjempere. I popart-stil er portrettene malt i farger som representerer flagget i landene forkjemperne er fra. Hele maleriet, og verden, skal bindes sammen med ulike sitater fra de forskjellige forkjemperne.

​Veggen skal stå ferdig før sommerferien og når vi spør om det kun er litt pirking igjen ler de: ’det har vært pirkearbied hele tiden!’

De forteller at prosessen med å velge forkjempere har vært litt vanskelig, men at det har vært viktig for dem å få frem bredde og variasjon. De har valgt seg ut et knippe menneskerettighetsforkjempere fra forskjellige land og alle verdensdeler, både kvinner og menn. Noen eldre, noen yngre.  Ideen er at dette vil gjøre veggen tidløs, den skal ikke gå ut på dato. Selv om ønsket var å finne forkjempere fra alle verdensdeler innrømmer de at de har slitt med å finne noen fra Australia, men det vil jo alltids være mulig å fylle på!

Rektor ved skolen, Grethe Heen, er innom bibloteket og skryter av elevene. ‘De er så utrolig flinke!’. Hun forteller at dette blir det nye samlingspunktet i bibioteket. Det skal ommøbleres og lages en sofagruppe, lesekrok eller møteplass for elevrådet foran veggmaleriet. Kunstverket skal komme til sin rett.

Det nærmer seg slutten på det første skoleåret med et offisielt samarbeid mellom Amnesty International Norge og Ås ungdomsskole. Elevene har vist seg å være en kreativ og ressurssterk gjeng.
I tillegg til menneskerettighetsundervisning har skolen tatt opp samarbeidet i flere av valgfagene og gitt elevene mulighet til å engasjere seg enda mer.

Tidligere i vår tok elevene i valgfaget Internasjonalt samarbeid ansvar. I forkant av Amnestys månedlige demonstrasjon for løslatelse av den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi, arrangerte elevene en aktivisme-workshop hvor det ble laget plakater og skrevet noen sterke appeller. Elev ved skolen, Vilde Edvardsen, skrev også et flott leserinnlegg som du kan lese her.

Vi gleder oss til videre samarbeid med Ås ungdomsskole!