Menneskerettighetsuka i Tromsø

9. - 14. april: Gjennom foredrag, debatter og andre aktiviteter settes det fokus på aktuelle menneskerettighetstemaer Amnesty jobber med.
Publisert: 9. Apr 2018, kl. 14:15 | Sist oppdatert: 9. Apr 2018, kl. 13:36
Herunder følger detaljert program for Menneskerettighetsuka i Tromsø
Få oppdateringer på vår facebookside

Debatt om voldtektsloven i Norge

Mandag 9. april
kl. 14:00 – 16:00.
Aud. 3, JurFak, Universitetet i Tromsø

Førsteamanuensis på Jur. Fak., Irene Dahl, og rådgiver i Amnesty international, Patricia Kaatee, holder hver sitt innlegg om voldtektsloven.
Debatt med et panel av ungdomspolitikere i Tromsø
Møteleder: Konstanse Eilertsen, leder for Amnesty Student Tromsø.

Man anslår at mellom 8000 og 16.000 blir voldtatt eller utsettes for voldtektsforsøk hvert år i Norge. Hver tiende kvinne i Norge utsettes for voldtekt minst en gang i livet. Halvparten av disse opplever det før de er fylt 18 år. I tillegg har #metoo-kampanjen synliggjort en omfattende seksuell trakassering av kvinner i Norge. Over 80 % av alle anmeldte voldtekter i Norge blir henlagt, og kun en av ti voldtektssaker ender med fellende dom, i følge en rapport fra Riksadvokaten. I tillegg til dette estimerer enkelte kilder at kun en av ti som opplever voldtekt anmelder forbryteren. Dette innebærer at den aller fleste voldtekter ikke straffes. Amnesty mener at vi trenger et politisk svar på denne alvorlige utfordringen og krever endring i voldteksloven, men så langt er det ikke flertall for dette på Stortinget.

Introduksjonskurs om Amnestyog menneskerettigheter

​Tirsdag 10. april
​12:00 til 16:00
Rom 1.425 TEO-H 1, Universitetet i Tromsø

Ønsker du å lære mer om menneskerettigheter?
Ønsker du å vite mer om Amnestys arbeid?
Ønsker du å bidra i Amnesty International?
Da er dette kurset for deg!

Her vil du få basiskunnskap om menneskerettighetenes historiske utvikling, grunnleggende prinsipper og institusjonelle rammer, Amnestys opprinnelse og arbeid, samt hvordan lokalt aktivisme-arbeid foregår og hvordan man bidra.
Kursholder er opplæringskoordinator Michelle Buer
Har du deltatt på introkurset kan du også melde deg på aktivisme-kurset senere i høst.

Enkel lunsj serveres fra 12:00 - 13:00

Saudi-Arabias sanne ansikt

Onsdag 11. april
​14:15 til 15:30
Aud. 132 ved Universitetsbiblioteket UiT

Saudi-Arabia er verdens største oljeprodusent og et absolutt enevelde som er ansvarlig for noen av de mest systematiske og omfattende brudd på menneskerettighetene i verden.

Vi får besøk av seniorrådgiver Ina Tin i Amnesty International som er aktuell med en bok som rette søkelyset på menneskerettighetsbruddene i kjølvannet av Saudi-Arabias siste reformer.

Landets sterke mann, den unge kronprins Muhammed bin Salman, blir ved hjelp av effektiv PR – kjøpt i Vesten - fremstilt som en reformator. Han åpner opp økonomien for å unngå at landet går bankerott på grunn av lave oljepriser. Kvinner skal få kjøre bil, se fotballkamper og gå på konserter for første gang i landets historie som ledd i den økonomiske snuoperasjonen. Men det åpnes ikke opp for ytringsfrihet, religionsfrihet, politisk deltakelse eller forsamlingsfrihet. Tvert imot har det blitt satt i gang mer omfattende bølger av arrestasjoner enn noen gang tidligere. Kronprinsen samler makten i egne hender, forfølgelsen øker – og torturen og halshuggingene fortsetter.

Menneskerettighetsforkjempere er aller mest utsatt. Ved hjelp av systematisk overvåkning blir alle som kommuniserer bekymring for forfølgelse, tortur og diskriminering tatt inn til avhør og truet med fengsel eller tvunget til taushet.

Boka "Saudi-Arabia. Sverdet og stemmene" forfattet av Ina Tin vil være tilgjengelig for salg.

Menneskerettighetsquiz

onsdag 11. april
19:00 til 22:00
Studentsamfunnet Driv

Hverdagen skal kobles fra, og nok en gang skal hjernecellene trimmes! Sett sammen et lag på inntil seks personer og slipp løs deres indre rakettforskere.
Her gjelder det å bevise at man har det som trenges når heder, ære og ikke minst gjeve premier står på spill!

Kjøkkenet serverer lekker mat fra quizmenyen fram til kl. 21.00.
Det er om å gjøre å finne seg et bord før det blir fullt, så tropp opp i god tid!
Påmelding fra kl. 19.00, quizen starter kl. 20.00. Sted: cafeen. 50,- per lag.

Brenner du for frivillighet?

Fredag 13. april
Aud. 2, TEO-H 1, Universitetet i Tromsø

Organisasjonsrådgiver Nancy Herz fra Frivillighet Norge kommer til UiT for å snakke om det å engasjere seg i frivillighet.
Innledning om frivillighet ved Frode H. Henriksen, nestleder i Sosiologforeningen Tromsø.

Hun kommer for å snakke om frivilligheten i dag, hvem de frivillige er og det å engasjere flere. Herz har selv vært engasjert i frivilligheten siden 2011 da hun ble med i Amnesty International, og snakker ofte om hvor viktig hennes første møte med frivilligheten var.

I tillegg får vi et faglig innspill om frivillighet fra Frode H. Henriksen, nestleder i Sosiologforeningen Tromsø.

Det snakkes mye om at frivilligheten er på vei ut, men er dette sant?

Foredraget er åpent for alle, og passer for engasjerte studenter, studentforeninger og andre organisasjoner!

En Skamløs aften med Nancy Herz

fredag 13. april.
Perspektivet Museum

"Skamløs" var en av fjorårets mest omtalte bøker i Norge og de skamløse jentene Nancy Herz, Sofia Nesrine Srour og Amina Bile er fremdeles toneangivende i den offentlige debatten om sosial kontroll, skam og æreskultur.

Nancy Herz gjester Tromsø for å fortelle mer om bakgrunnen for boka og hvilken ringvirkninger den debatten de startet har fått.

Møt Nancy Herz i samtale med regionleder Ole-G. Solheim
Arrangementet er gratis og åpent

Amnesty-konsert
fredag 13. april
20.00 - 22:00
Perspektivet Museum

Vi avrunder Menneskerettighetsuka i Tromsø med konsert og vi kan med stolthet presentere to unge lovende band som har medlemmer som er aktiv i Amnestys ungdomsgruppe.

Ringo Moon er et Tromsøbasert band som henter inspirasjon fra rock, jazz og funk. Musikken deres er fyllt med spenstige instrumentalpartier, lekne basslinjer og fengende melodier.
A Million Pineapples kan meget vel bli det store nye fra Tromsøs musikkscene. De elsker ananas og indiepoprock, og er allerede booket til Buktafestivalen og til Parkenfestivalen i sommer!

Konserten er åpen, gratis og rusfri.