Norge må stå opp for al-Otaibi

Mohammad al-Otaibi fikk asyl i Norge, men ble stoppet på flyplassen i Qatar og sendt tilbake til Saudi-Arabia. Nå er han i alvorlig fare for tortur.
Publisert: 30. Mai 2017, kl. 15:28 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Tilbake i Saudi-Arabia risikerer al-Otaibi tortur og en urettferdig rettssak. Amnesty er klar på følgende: Myndighetene i Saudi-Arabia må umiddelbart løslate al-Otaibi.

Mohammad al-Otaibi er en menneskerettighetsaktivist, og har tidligere sittet fengslet på grunn av sitt engasjement. Han har vært i Qatar siden februar i år, etter at reiseforbudet hans etter den tidligere dommen ble opphevet. De siste ukene har Amnesty jobbet på høygir for å få al-Otaibi i trygghet. Mens han var i hovedstaden Doha ble han til slutt innvilget asyl i Norge.

Norge må fortsette sitt viktige engasjement

Natt til 24. mai skulle han egentlig flydd til Norge sammen med kona si. Men så skjedde det som ikke skulle skje: Myndighetene i Qatar arresterte ham på flyplassen, og deporterte ham til Saudi-Arabia.

- Norske myndigheter valgte å gi en truet saudisk menneskerettighetsforkjemper beskyttelse. Det var en handling i tråd med Norges sterke utenrikspolitiske engasjement for de som forsvarer menneskerettighetene rundt omkring i verden. Nå har Qatar og Saudi-Arabia vist at de er rede til å bryte internasjonal rett for å kneble et menneske Norge har gitt asyl. Den norske reaksjonen må være en klar og tydelig kritikk av begge stater og et krav om at al-Otaibi blir løslatt og gitt fri utreise til Norge med sin kone, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty i Norge.

Nå er det særdeles viktig at Norge fortsetter å engasjere seg sterkt i al-Otaibis svært utsatte situasjon.

- Norske myndigheter må umiddelbart også gjøre sitt for å sikre at han ikke utsettes for tortur eller mishandling i saudisk varetekt. Amnesty mener derfor norske diplomater i Riyad bør be om tillatelse til å besøke ham i fengselet i Dammam der han blir holdt, sier Egenæs.

Inhumant av Qatar

Leder for Amnestys etterforskningsarbeid i Midtøsten, Lynn Maalouf, sier det er skamfullt og inhumant av qatarske myndigheter å deportere al-Otaibi.

- Det er et klart brudd på internasjonal rett. Mohammad al-Otaibi er ingen kriminell, men simpelthen en fredelig aktivist som forsvarer menneskerettighetene, og skulle ikke vært stilt for retten i utgangspunktet, sier Maalouf.

- Han er en samvittghetsfange. Saudiske myndigheter må løslate ham umiddelbart og betingelsesløst.

Amnesty har tidligere sagt at myndighetene i Qatar ikke må gi etter for saudisk press om å deportere al-Otaibi. Etter at al-Otaibi ble anholdt, sa myndighetspersoner i Qatar til kona hans at de ville la ham ringe henne. Da Mohammads bror dro til State Security i Doha dagen etter, så ble han fortalt at Mohammad var der, og at han (broren) kunne komme tilbake om tre dager. Men søndag morgen 28. mai ringte Mohammads kone State Security, og de fortalte at mannen hennes var blitt deportert til Saudi-Arabia. Via Mohammads ID-kort kunne kona sjekke reiseaktiviteten hans på en nettportal. Der kom det frem at han hadde krysset grensen til Qatar klokken 03.30 om morgenen 25. mai, kun få timer etter at han ble arrestert på flyplassen.

- Saudi-Arabia har en avskyelig historie med å avholde fullstendig urettferdige rettssaker, og å torturere og tvinge "tilståelser" ut av folk. Mohammad al-Otaibi er i alvorlig fare, sier Lynn Maalouf.

Brudd på non-refoulement-prinsippet
Non-refoulement-prinsippet forbyr stater å utvise eller sende tilbake individer til et sted hvor de er i fare for å bli utsatt for grove brudd på menneskerettighetene. Qatar har også ratifisert FNs torturkonvensjon, som forbyr stater å utvise, utlevere eller sende en person tilbake til en annen stat når det er skjellig grunn til å tro at vedkommende vil være i fare for å bli utsatt for tortur.

Dette er al-Otaibi anklaget for
Rettsaken mot Mohamad al-Otaibi startet 30. oktober 2016. Han er anklaget for en rekke forhold, blant annet for å ha tvitret meldinger som var ”fornærmende overfor [det saudi-arabiske] kongeriket, dets leder og arabiske land”; for å ha opprettet en uavhengig organisasjon uten tillatelse; for å ha gitt intervjuer i media og for å ha ”egget internasjonale organisasjoner opp mot kongeriket”