Kina: Nye institusjoner, samme tortur

Kinesiske styresmakters kunngjøring om å avvikle såkalt omskolering gjennom arbeid har fått mye oppmerksomhet. Men alternative ordninger for å anholde politiske fanger uten dom og torturere dem er allerede på plass.
Publisert: 16. des 2013, kl. 17:14 | Sist oppdatert: 17. des 2013, kl. 11:14
Kinesiske Shen Lixiu måtte betale en grusom pris for å stole på sitt lands grunnlov. Etter at myndighetene i den østkinesiske byen Nanjing hadde jevnet hennes karaokebar med jorden for å gjøre plass for et byutviklingsprosjekt, var myndighetene bare villige til å betale en femtedel av den erstatningen hun mente at hun hadde krav på.
Shen Lixiu var ikke villig til å gi seg så lett og prøvde å bruke sin grunnlovsfestete rett til å levere en klage til de sentrale styresmaktene i Beijing. Men isteden for å få sin klage behandlet, ble hun arrestert og havnet i en straffearbeidsleir i Nanjing til såkalt "omskolering gjennom arbeid."

Nanjing-myndighetene tok ikke lett på at Shen Lixiu hadde anklaget dem for lovbrudd. I omskoleringsleiren var det ingen klagemuligheter og ingen oppsyn fra en domstol. Da Shen Lixiu nektet å trekke sine krav, ble hun systematisk og regelmessig torturert. Det tok syv måneder med tortur før hun brøt sammen og skrev under kompensasjonsavtalen myndighetene i Nanjing opprinnelig hadde tilbudd henne.

Et nyttig middel for undertrykkelse

Siden 1950-tallet har systemet med omskolering gjennom arbeid vært et viktig maktinstrument for kinesiske myndigheter. Politiet trenger ingen rettskjennelse for å sende noen til en omskoleringsleir i opptil fire år, og blant de til enhver tid flere hundretusen innsatte i leirene er det ikke bare småkriminelle, men også mange regimekritikere, personer som har prøvd å klage mot myndighetsvedtak eller korrupsjon og ikke minst Falun Gong utøvere og tilhengere av andre forbudte tro eller livssyn.

Omskolering gjennom arbeid har også vært et av de mest åpenbare symbolene for kinesiske styresmakters forakt for internasjonale menneskerettighetsprinsipper. Leirene bryter med alle regler for rettferdig rettergang og er i tillegg beryktet for omfattende og systematisk tortur og annen mishandling som definerer hverdagen til mange innsatte. Det vekket derfor stor internasjonal oppmerksomhet da Kinas politiske ledere i november i år kunngjorde at systemet skulle avvikles.

Kalles nå "sentre for rusavvenning"

- Vedtaket er et interessant tegn på at Kinas makthavere er mer opptatt av sitt internasjonale rykte enn de vil innrømme, John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International Norge.
Som en ny Amnesty-rapport viser, er det imidlertid liten grunn til å tro at dette skrittet alene faktisk vil føre til mindre overgrep og undertrykkelse. Kinesiske myndigheter har allerede tatt i bruk flere andre muligheter for å fengsle mennesker helt vilkårlig og torturere dem uten å måtte stille dem for retten.

I løpet av de siste årene har mange omskoleringsleirer allerede blitt formelt omvandlet til såkalte rusavvenningssentre. Men etter det Amnesty har erfart, er det langt fra bare narkomane som er internert der. Siden systemet med tvungen rusavvenning ikke en gang er ordentlig lovregulert, gir det myndighetene enda videre muligheter til å sperre inn hvem de vil, om det faktisk er rusavhengige eller politiske fanger. Også forholdene i leirene, fra brutal straffearbeid til systematisk tortur, synes ofte å være akkurat de samme som før.

Sentre for hjernevask

Ifølge flere kinesiske rettseksperter, har myndighetenes kampanje mot Falun Gong bevegelsen (se faktaboks til høyre) vært et av de største hindrene for å avvikle omskolering gjennom arbeid. Falun Gong er per definisjon en ikke-voldelig praksis, men kommunistpartiets ledelse har bestemt at bevegelsen skal knuses. Omskoleringsleirene er fulle av Falun Gong utøvere som er spesielt utsatt for tortur og andre overgrep.

For fortsatt å kunne fengsle utøvere av Falun Gong og tilhengere av andre uønskete tros- og livssynsgrupper, har kinesiske myndigheter tatt i bruk såkalte sentre for rettsopplæring. Kinesiske aktivister omtaler dem derimot som "sentre for hjernevask" og beskriver dem som institusjoner der folk blir innesperret i opptil ett år for å bli "avvennet" fra sine overbevisninger gjennom forskjellige former for psykisk og fysisk tortur.

Svarte fengsler

Enda mindre kontrollert er det som kinesere flest kjenner til som "svarte fengsler". Disse brukes spesielt for å anholde personer som reiser til Beijing eller en provinshovedstad for å klage mot lokale myndigheter. "Svarte fengsler" er ofte satt opp i hoteller, nedlagte bygninger eller vanlige leiligheter. Myndighetene nekter deres eksistens, men Amnesty har dokumentert mange tilfeller der kinesere ble anholdt og torturert i "svarte fengsler" før de ble overlevert til nettopp de myndighetene de hadde prøvd å rette en klage til.

- Kinesiske myndigheter har mange flere ordninger for å sperre inne og mishandle mer eller mindre hvem de vil: fra anstalter for angivelige mentalt syke lovbrytere til forskjellige former for husarrest, sier John Peder Egenæs og fortsetter:
- Avskaffelsen av omskolering gjennom arbeid, den mest beryktete av dem alle, kan være et viktig skritt i riktig retning, men bare hvis den følger med tiltak som gir menneskene i Kina mer rettssikkerhet og et system der heller ikke tjenestemenn og politiske ledere står over loven.

"Changing the Soup But Not the Medicine?" Les Amnestys nye rapport om omskolering gjennom arbeid og andre former for vilkårlig fengsling i Kina.

Bryter forbudet mot vilkårlig frihetsberøvelse
Frihetsberøvelse uten tiltale eller dom, foretatt av politimyndigheter uten rettskjennelse, er forbudt under internasjonal rett. Forbudet gjelder som internasjonal sedvanerett og kan dermed heller ikke ignoreres av stater som ikke har sluttet seg til de tilsvarende FN-traktatene. Omskolering gjennom arbeid og andre former for straffearbeidsleire i Kina bryter dessuten også med forskjellige andre bestemmelser for rettferdig rettergang og forbudet mot tvangsarbeid.

Omskolering gjennom arbeid
Ifølge offisielle tall er til enhver tid flere hundretusen kinesere anholdt til omskolering gjennom arbeid. Minst like mange er anholdt i leirer for tvungen rusavvenning.
Ifølge kinesisk lov skal omskolering gjennom arbeid brukes som reaksjon på lovbrudd som er for ubetydelig for å føre til en rettssak. Politiet og andre myndigheter har fullmakt til å sende noen til en omskoleringsleir i opptil tre år om gangen uten formell tiltale eller rettssak. Straffen kan forlenges med opptil ett år hvis myndighetene mener at den som ble rammet ikke har forandret sine holdninger tilstrekkelig.
I praksis brukes både omskolering gjennom arbeid og tvungen rusavvenning blant annet mot alle slags politiske fanger. Disse er ofte spesielt utsatt for tortur og annen mishandling i leirene.

Falun Gong
Falun Gong er en spirituell bevegelse med røtter i buddhisme og tradisjonell kinesisk praksis for selvutvikling. I slutten av 1990-tallet hadde bevegelsen flere titalls millioner tilhengere i Kina og ble oppfattet av kommunistpartiets ledelse som en trussel. Siden har kinesiske myndigheter ført en ekstrem brutal politikk for å utrydde bevegelsen som de omtaler som en "ondskapsfull kult". Det å bli tatt med en bok om Falun Gong i Kina kan være grunn nok for å havne i en av omskoleringsleirene, der Falun Gong utøvere er i spesiell stor fare for å bli torturert eller drept.