Podkasten Megafonen: På flukt - med livet på vent

Amnestys etterforskere reiser verden rundt for å avdekke menneskerettighetsbrudd. I denne episoden av podkasten Megafonen kan du bli med på etterforskningsreise til Hellas.
Publisert: 16. jun 2017, kl. 14:29 | Sist oppdatert: 30. jun 2017, kl. 13:40
22,5 millioner mennesker i verden har flyktet fra landet sitt. Legger vi til alle som er internt fordrevet i eget land, så er det totale antallet mennesker på flukt mer enn 65 millioner.

Kun et fåtall av disse kommer til Europa, med håp om en trygg framtid. Den drømmen er knust for mange. Titusenvis av flyktninger og migranter er nå strandet i Hellas, etter at europeiske land begynte å stenge grensene og inngå avtaler for å hindre folk på flukt i å komme seg videre mot Europa.

Grundig etterforskning

Det å samle inn informasjon og dokumentere denne virkeligheten er en svært viktig del av Amnestys arbeid. Det er en tidkrevende prosess, men det er dette arbeidet som gjør at Amnesty kan stille tydelige krav til myndighetene.

Mange flyktninger og asylsøkere får sine menneskerettigheter brutt på daglig basis. Amnestys migrasjonsetterforsker Irem Arf reiser jevnlig til Hellas for å avdekke hva slags forhold folk på flukt lever under der.

- Noe av det viktigste vi gjør er å snakke med folk på bakken. Vi intervjuer flyktninger, asylsøkere og migranter, og folk som er i en asylsøkerprosess i Hellas. Vi intervjuer også kvinner og jenter som bor i utrygge flyktningleirer. Vi snakker også med ikke-statlige organisasjoner som tilbyr tjenester her, og vi har møter med myndigheter og regjeringsinstitusjoner. Vi besøker flyktningleirer og forvaringsentre, og vi snakker med advokater. Dette er noen av måtene vi samler inn informasjon og bevis på, sier etterforsker Arf.

I denne episoden av Megafonen får du bli med Amnesty på etterforskningsreise til Athen. Nettredaktør Lene Christensen har besøkt to flyktningleirer i og utenfor Athen sammen med Amnestys etterforskere, og dere kan høre episoden her eller finne Megafonen i iTunes.

Les Lenes blogg fra etterforskningsreisen til Hellas.

I mai var nettredaktør Lene Christensen med Amnestys team på etterforskningsreise til Athen.