Myanmar: Phyoe Phyoe, James og andre studenter løslatt!

På fredag ble flere av studentdemonstrantene i Myanmar endelig løslatt etter å ha sittet fengslet siden mars i fjor.
Publisert: 11. Apr 2016, kl. 10:46 | Sist oppdatert: 20. jul 2016, kl. 10:11
Over et år har gått siden myanmarske studenter på fredelig vis protesterte mot den nye utdanningsloven i Myanmar, for deretter å bli arrestert for opptøyer. Nå har disse blitt løslatt som en følge av den nye regjeringens mål om å slippe fri alle samvittighetsfanger så snart som mulig.

Blant de løslatte er også kjæresteparet Phyoe Phyoe Aung og Lin Htet Naing, også kalt «James». Phyoe Phyoe er generalsekretær for den burmesiske studentunionen ABFSU, der også James har en sentral rolle. Amnesty International har over lang tid aksjonert for paret, og har også organisert demonstrasjoner utenfor den myanmarske ambassaden i Norge til støtte for for dem og andre fengslede.

Bare første steget
Laura Haigh, Amnesty Internationals researcher i Myanmar mener løslatelsen viser at den nye regjeringen har gode intensjoner:
– Dagens løslatelse av studentdemonstrantene er et langt steg fremover for menneskerettigheter i Myanmar, og vi er glade for at disse nå vil gå fri. Det sender sterke meldinger om at den nye regjeringen har intensjoner om å ende politiske arrester i Myanmar, sier Laura Haigh.

Generalsekretær i Amnesty International i Norge, John Peder Egenæs, er enig:
– Løslatelsen av Phyoe Phyoe, James og de andre er en fantastisk nyhet fra Myanmar, sier Egenæs og fortsetter: – Ikke bare fordi hver enkelt av studentene som var fengslet uten grunn, nå kan nyte livet i frihet igjen, men også fordi den nye regjeringene på denne måten viser at den tar menneskerettighetene mer på alvor enn den forrige regjeringen gjorde.

Laura Haigh mener at løslatelsen kun er første steget:

– Å løslate en fange er bare første steget – NLD (politisk regjeringsparti) må også endre landets undertrykkende lovgivende rammeverk, som i alt for lang tid har blitt brukt til å slå ned på uroligheter. Så lenge disse lovene forblir i lovverket, vil menneskerettighetsforkjempere og aktivister risikere å bli fengslet, kun for å si sin mening, sier hun.

Haigh får støtte av John Peder Egenæs: – Nå må resten av samvittighetsfangene løslates og lovene endres. Da er Myanmar virkelig på kurs i riktig retning.

Phyoe Phyoe og fire studentledere fotografert sammen rett etter løslatelsen: