Nytt fra styret: Protokoll fra styremøte 17. juni 2016

Protokoll fra styremøte i Amnesty i Norge 17. juni 2016.
Publisert: 25. aug 2016, kl. 15:05 | Sist oppdatert: 3. jul 2017, kl. 14:56

Tidsrom: 15.00 – 19.00
Sted: Amnesty International, Grensen 3, Oslo

Til stede: Kjetil Haanes, Veslemøy Aga, Gro Davidsen, Ove Tjelta, Ole-Gunnar Solheim, Tor-Hugne Olsen (fra SAK 38/2016), Tonje Hellevig, Astrid Aksnessæther og Nancy Herz.

Til stede fra sekretariatet: John Peder Egenæs, Helle Biørnstad, Merete Weider (under SAK 36/2016 og 37/2016), Marius Lystad (under SAK 38/2016) og Ingvild Lyberg (under SAK 39/2016)

Forfall: Inga Laupstad

SAK 32/2016              Godkjenning av dagsorden

Generalsekretæren foreslo at behandling av SAK 36/2016 og 37/2016 gjøres før SAK 35/2016 da revisor skal være til stede.

Rune Arctander kommer under SAK 45/2016 Eventuelt for å orientere om progresjonen i governance reform.

Dagsorden godkjent.

SAK 33/2016              Protokollsaker

Protokoll fra styremøtet 29. april 2016 godkjent og signert

SAK 34/2016              Kommende styresaker

Styret besluttet å legge neste styremøtet, 16 september, til Kristiansand.

SAK 35/2016              Generalsekretærens orientering

Tidligere i juni kom Menneskerettighetsfondet i en likviditetsutfordring. Fondet har mottatt tilsagn fra UD om tilskudd, men utbetalingen kommer for sent til at de kan dekke forpliktelser i juni. Generalsekretæren, i samråd med styreleder, godkjente et kortsiktig lån på 200 000 kr. Menneskeretttighetsfondets styre er informert og tilbakebetalingsavtalte signert for juli.

Generalsekretæren orienterte om reaksjonene etter lanseringen av rapporten om sexarbeideres levekår i Norge. Så langt har det vært 65 utmeldinger i perioden, hvor 10 har sitert rapporten som utmeldingsgrunn. Utmeldingstallet er likt som samme periode i fjor så rapporten har ikke hatt noe utpreget negativ effekt på medlemstallene.

Generalsekretæren har i gang satt prosessen om en MoU med det internasjonale sekretariatet ang. fratrekk for midler som brukes til det internasjonale menneskerettighetsarbeidet.

Det har vært høy aktivitet på nysatsningene video- og podcastproduksjon i det siste. Kommunikasjonsavdelingen har dette som et satsningsområde i 2016, og så langt tyder det på at innholdet er populært. Videoer fra ulike demonstrasjoner og markeringer går godt i sosiale medier, og siste podcastepisode havnet på 17. plass over nedlastninger i itunes.

SAK 36/2016              Årsregnskap og overskuddsdisponering 2015

Økonomi- og personalsjef Merete Weider orienterte. AI Norge er nå klassifisert som en stor virksomhet og dette reflekteres i regnskapet og ved at revisor er tilstede ved fremleggelsen. For store virksomheter er det pålagt at revisor er til stede på ett styremøte i året.
Årsregnskapet følger innsamlingskontrollens retningslinjer, og innebærer også midlene fra TV-aksjonen. Weider presenterte årsregnskapet og gjorde styret oppmerksomme på de endringene som er gjort fra fjorårets regnskap. Den største forskjellen er synliggjøring av pensjonsforpliktelser, som små virksomheter ikke er pålagte å synliggjøre i årsregnskapene.

Hans Christian Berger fra revisjonsselskapet PriceWaterhouseCooper (PWC) hadde alenetid med styret uten representanter fra sekretariatet, eller referent, til stede.

Vedtak
Styret godkjenner årsregnskap 2016.

Styret vedtar følgende disponeringer tilbake til fond:
Overskudd til sikringsfond:                                                                kr                 0
Overskudd til prosjektfond:                                                                kr  11 330 735

Styret ba generalsekretæren presentere forslag til endringer av retningslinjer for plassering i fond til styremøtet i september.

SAK 37/2016              HMS-rapport
Generalsekretæren og Økonomi- og personalsjefen orienterte om den fremlagte HMS-rapporten.

Styret godkjenner HMS-rapporten.

SAK 38/2016              Orientering om strategi for store givere
Marius Lystad orienterte styret om strategi for store givere.

Lystad har siden januar utarbeidet et nytt arbeidsfelt for organisasjonen med fokus på store givere. Det er en ambisiøs plan for aktivitet fremover, men Lystad har sikret støtte for prosjektene fra nøkkelpersoner ved det internasjonale sekretariatet. Styret fikk også informasjon om organisasjonens nye prosedyrer for å vurdere bedrifter og andre store givere iht organisasjonens etiske kriterier.

Styret takket Marius Lystad for orienteringen.

SAK 39/2016              AI Norges strategi 2017-19

Assisterende generalsekretær Ingvild Gjone Lyberg og rådgiver Helle Biørnstad orienterte om utkastet til strategien og de endringene som er gjort siden forrige styremøte. Hovedsakelig dreier dette seg om forslaget om å inkludere arbeid relatert til den kommende globale kampanjen «people on the move» på øverste prioritert nivå. Arbeidsgruppen har konkludert med at arbeid med kampanjen burde inkluderes uten at noen andre temaer nedprioriteres fra det opprinnelige forslaget. Styret uttrykte viktigheten av at Amnesty beholder et menneskerettsligfokus i denne saken.

Styret vedtar å fremlegge vedlagte forslag til strategi for landsmøtet 2016
.

SAK 40/2016              Orientering om lønnsutvikling i AI Norge

Styreleder og generalsekretæren orienterte om det fremlagte dokumentet. Styret ønsker ifm med fremtidige budsjettprosessesser å ha oversikt over lønns- og årsverkutviklingen.

Tas til orientering.

SAK 41/2016              AI Norge og DnB

Styremedlem Astrid Aksnessæther orienterte fra finansutvalgets behandling av denne saken. Utvalget var enstemmig i sin anbefaling om å avvente en mulig avslutning av bankforholdet til etter at DnBs egen granskning har konkludert.

Vedtak
Styret ber generalsekretæren avvente resultatene av den pågående granskningen av DnBs praksis på bakgrunn av «panamapapirene». Styret ber videre generalsekretæren holde styret orientert om DnBs tilsvar til oversendte brev fra organisasjonen.

SAK 42/2016              AI Norges plassering av midler i fond

Generalsekretæren orienterte om vedtaket fra forrige landsmøtet. Styret tolker vedtaket dithen at medlemmene ønsker en oversikt over både plassering av overskudd i fond og en strategi for bruk av midlene i prosjektfondet.

Vedtak
Styret ber finansutvalget utarbeide et forslag til plassering av deler av AI Norges midler i fond. I tillegg ber styret generalsekretæren presentere et forslag til strategi for bruk av prosjektfondet i den kommende strategiske perioden.

SAK 43/2016              Landsmøtet 2016

Generalsekretæren og rådgiver Helle Biørnstad orienterte om utredningen ang. elektronisk stemmeavgivning og første utkast til landsmøteprogram. Styret besluttet at landsmøteinvitasjoner også skal sendes til medlemmer uten registrerte e-postadresser, da via SMS eller brev. Styret var videre fornøyd med første utkast til landsmøteprogram og ba generalsekretæren ta tilbakemeldingene med i det videre arbeidet.

Vedtak
Styret ber generalsekretæren følge IS’ prosess for utvikling av et fellessystem for elektronisk stemmeavgivning og forberede en presentasjon av dette under landsmøtet 2016.

SAK 44/2016              Styrets orientering

Styremedlem Ove Tjelta var forhindret i å delta på styremøtet 29. april da SAK 25/2016 Oppfølging rapport om sexarbeideres levekår i Norge ble behandlet. Han ønsker i den forbindelse følgende protokolltillegg:

Styremedlem Ove Tjelta ba om å få klargjøre sin holdning til Norgesrapporten «The human cost of «crushing» the market – Criminalization of sex work in Norway»:
a)      Jeg ser på sex-kjøp og salg som uønsket virksomhet i vårt samfunn, men som det er nødvendig å ta stilling til da den er og blir en realitet.
b)      Jeg støtter de deler av anbefalingene som sammen med avkriminaliseringen bidrar til å bringe negative forhold fram i lyset, forbedrer utøvernes sikkerhet og sikrer deres rettigheter og plikter.

SAK 45/2016              Eventuelt

Rune Arctander, nestleder i det internasjonale styret i Amnesty International, orienterte styret om progresjonen i arbeidet med governance reform.

Godkjent og signert på styremøtet 17 september 2016