Russ 2016: Seks regler for sex

En fin russetid forutsetter respekt for egne og andres grenser.  Amnesty har laget noen enkle sexvettregler som man kan ha med seg overalt.
Publisert: 7. Apr 2016, kl. 09:00 | Sist oppdatert: 4. jun 2019, kl. 09:26

Sex uten samtykke= voldtekt

Voldtekt er et stort samfunnsproblem i Norge. Det er vi nødt til å ta på alvor. Voldtekt har alvorlige og omfattende konsekvenser både for den som begår overgrepet, og for den som er utsatt. I de aller fleste tilfeller kjenner den som blir utsatt og den som begår overgrepet hverandre fra før. Halvparten av de anmeldte voldtektene skjer i forbindelse med fest. Unge jenter mellom 17 og 25 år har høyest risiko for å bli utsatt for voldtekt, men også gutter og transpersoner kan oppleve å bli voldtatt.

Russen tar ansvar

Søker du på #NeierNei i sosiale medier, er det lett å se at russen tar et tydelig ansvar for både egen og andres trygghet. Russ 2016 og russens organisasjoner har støttet unisont opp om Amnestys kampanje mot voldtekt.

De siste månedene har Amnesty International sammen med utstyrsprodusentene for russemateriell sendt ut titusenvis av strykemerker til russen der det står: NeiErNei – Voldtekt = sex uten samtykke.

Amnesty er også blitt invitert til å komme og holde foredrag på skoler og russetreff, og har snakket med mange unge mennesker om retten til å bestemme selv over egen kropp og seksualitet, respekt for grenser, og betydningen av samtykke til sex.

Seks regler for sex

Men det viktigste er at ungdom ikke glemmer dette med samtykke til sex når det virkelig gjelder. Det være seg om du er på hyttetur, eller på rusetreff kl 03 på natten under russetiden. Derfor har vi i Amnesty laget seks regler for sex som skal være lette å huske i alle situasjoner. Sexvettreglene kan bestilles som eget klistremerke som kan settes på mobiltelefonen, slik at du alltid har dem for hånden.

Sexvettreglene

1. Du har rett til å bestemme selv over din egen kropp og seksualitet. Du avgjør selv når, hvor, og med hvem du vil ha sex med.
  2. Du skal respektere at andre mennesker har den samme retten.
  3. Du skal bare ha sex med den som har gitt sitt tydelige og frivillig samtykke til handlingen. Samtykke kan uttrykkes gjennom ord, kroppsspråk eller på andre måter. Er du i tvil, spør!
  4. Du kan ombestemme deg. Du skal også respektere at andre kan ombestemme seg.
  5. Fravær av et nei er ikke det samme som et samtykke. En person som er svært beruset eller som sover kan ikke samtykke til noe som helst.
  6. Ta vare på hverandre, og bry deg om hva vennene dine gjør!

Støtt Amnestys kampanje!

Hvis dere vil støtte Amnestys kampanje mot voldtekt kan dere sette strykemerket vårt på russedressen. Vi har også klistremerker som dere kan sette på russebussen eller russebilen, og klistremerker med sexvettreglene til å sette på mobiltelefonen.

Har dere ikke mottatt strykemerke, trenger dere flere eller vil bestille klistremerker til russebussen så send e-post til [email protected].
Amnesty vil med dette ønske Russ 2016 en riktig fin russetid!