Italia: Sender krigsskip til Libya

I dag stemte italienske myndigheter for å sende krigsskip til libysk farvann. Skipene skal støtte kystvakten i å fange opp og returnere flyktninger og migranter tilbake til Libya.
Publisert: 2. aug 2017, kl. 15:25 | Sist oppdatert: 2. aug 2017, kl. 15:49
- Italienske myndigheter har i dag vist at de anser det som viktigere å holde flyktninger og innvandrere vekk enn å beskytte deres liv og velvære. Flyktninger og innvandrere som blir returnert tilbake til Libya er i fare for å bli utsatt for tortur, voldtekt og til og med drap. Beslutningen Italia tok i dag kan gjøre dem medskyldige i disse overgrepene, sier Gauri Van Gulik, Amnesty Internationals visedirektør for Europa.

Den libyske kystvakten har flere ganger opptrådt uforsvarlig og hensynsløst, og har behandlet flyktninger og innvandrere dårlig. Dette har blitt dokumentert gjentatte ganger, blant annet av Amnesty International.

- Italia og de andre europeiske statene burde heller fokusere på å øke antall søk- og redningsoperasjoner. I stedet har de valgt å se bort i fra sine forpliktelser og utsetter mennesker for stor fare. I tillegg har Italia, med støtte i EU, lagt bånd på frivillige organisasjoner og deres evne til å redde folk på havet. Dette understreker hvor feilslått hele tilnærmingen er. Dette er ikke løsningen på den humanitære krisen i Middelhavet. Det er en oppskrift på mer lidelse, fortsetter Van Gulik.

Ethvert samarbeid med de libyske myndighetene bør prioritere overvåking. De som har begått menneskerettighetsbrudd må holdes ansvarlig. Det bør også være en betingelse for libyske myndigheter å forbedre forholdene for flyktninger og innvandrere i Libya.