Tromsø Arctic Pride: Skeives rettigheter under kraftig press

Over hele verden forfølges mennesker på grunn av sin seksuelle orientering og kjønnsidentitet. Homofili er fremdeles kriminalisert i 72 land i verden. På Internasjonalt seminar i Tromsø skal vi se nærmere på forholdene i Russland og Tsjetsjenia
Publisert: 1. nov 2017, kl. 14:48 | Sist oppdatert: 7. jun 2018, kl. 11:42
På Internasjonalt seminar har vi invitert politisk rådgiver Patricia Kaatee i Amnesty International. Hun vil snakke om hvor og hvordan forfølgelsen av lesbiske, homofile, bifile og trans (LHBT)-personer forgår i dag, og hva Amnesty gjør for å stanse slike brudd på menneskerettighetene. Hun vil belyse arbeidet gjennom eksempler fra Egypt og Russland.

Valentina Likhoshva er utdannet psykolog, og jobber med rettighetene til LHBT-personer i Russland gjennom sitt virke i organisasjonen Maximum i Murmansk. Russland vedtok i 2013 en lov som kriminaliserer positiv omtale av homofili til mindreårige. Loven har ført til en omfattende diskriminering basert på seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Mange frivillige organisasjoner i Russland, inkludert Maksimum, er også blitt stemplet som "utenlandske agenter" av myndighetene. På denne måten forsøker myndighetene å undergrave organisasjonenes anseelse og tillit i befolkningen, og fratar dem troverdighet og innflytelse. Valentina vil snakke om hvordan Maksimum driver sitt viktig  arbeid for LHBT-personers rettigheter i Nordvest-Russland under slike trange kår.

Ekaterina Petrova representerer Russian LGBT-Network. Hun vil fortelle om situasjonen for LHBT-personer i den russiske delrepublikken Tsjetsjenia.  Kvinner i Tsjetsjenia er utsatt for en omfattende sosial kontroll. Det stilles strenge krav til deres oppførsel og adferd, og brudd på normene kan straffes hardt. Kvinner har liten innflytelse over viktige beslutninger som angår deres liv og helse. Lesbiske kvinner er utsatt for en dobbel diskriminering, men fordi de i mindre grad deltar i det offentlige liv blir undertrykkelsen de utsettes for lite synlig.

Den 1. april i år rapporterte den uavhengige russiske avisen Novaya Gazeta at mer en 100 menn som var eller var antatt å være homofile var utsatt for systematiske bortføringer og arrestasjoner. Mennene ble holdt i uregistrerte fengsler der de ble utsatt for tortur og mishandling gjennom dager og uker. Minst tre personer ble drept.  Alvi Karimov, talsperson for den tsjetsjensk presidenten Kadyrov, hevder at det ikke finnes noen forfølgelse av homofile i republikken. "Hvis det var slike mennesker i Tsjetsjenia, ville rettsapparatet ikke trenge å ha noe med dem å gjøre, fordi deres slektninger ville ha sendt dem til et sted som de ikke kommer tilbake fra", uttalte han til nyhetsbyrået Interfax da nyheten om bortføringene ble kjent. Tsjetsjenske myndighetene er dermed aktivt med på å legitimere sosial utestengning og æresrelatert vold som mange homofile i Tsjetsjenia blir utsatt for.

Skeives rettigheter under kraftig press

Tromsø bibliotek og byarkiv.
Torsdag 9. nov kl. 20:00

Innledere:
Patricia Kaatee, rådgiver Amnesty International
Valentina Likhoshva, Maximum (Murmansk)
Ekaterina Petrova, Russian LGBT-Network. (Moskva)

Ordstyrer: Regionleder Ole-G. Solheim, Amnesty International

Les mer på amnesty.no