Slik markerer Amnesty kvinnedagen

Den 8. mars deltar Amnesty i tog og på ulike arrangement landet rundt for å markere den internasjonale kvinnedagen.
Publisert: 1. Mar 2017, kl. 09:34 | Sist oppdatert: 14. Mar 2017, kl. 11:04
I år setter Amnesty særlig fokus på disse tre temaene:

Menneskerettighetsforkjempere

Menneskerettighetsforkjempere er alle de modige mennesker som står opp for andre menneskers rettigheter. Mange betaler en høy pris for sitt arbeid. Angrepene på menneskerettighetsforkjempere har mange former og uttrykk, og omfatter alt fra trusler, sjikane, utestenging fra arbeidsliv og utdanning, fengsling, mishandling og tortur. Kvinnelige menneskerettighetsforkjempere er særlig utsatt for forfølgelse og overgrep, fordi de utfordrer eksisterende maktrelasjoner og truer dypt rotfestede kulturelle fordommer. Angrep mot kvinnelige menneskerettighetsforkjempere skjer både på grunn av deres aktivisme, og fordi de er kvinner.

Parole: Forsvar kvinner som forsvarer menneskerettigheter!

Kvinner på flukt

Altfor mange kvinner på flukt opplever at de nærmest er fritt vilt, og at trakassering og seksuelle overgrep er noe de må tåle eller beskytte seg mot som best de kan. Alt for mange kvinner opplever å bli utsatt for overgrep i leirene, uten noen mulighet for å rapportere om det til noen.

Parole: Kvinner på flukt skal beskyttes. Krev trygghet nå!​

Voldtekt
 I likestillingslandet Norge sier nesten hver tiende kvinne at hun har vært utsatt for voldtekt. Nær halvparten av dem igjen forteller de ble voldtatt før de fylte 18 år. Ifølge Kripos skjer den største andelen av anmeldte voldtekter i Norge i forbindelse med fest. De såkalte «gråsonene» dukker opp. I norsk lov i dag blir ikke et overgrep definert som voldtekt dersom ikke overgriper har brukt vold eller truende adferd. Det holder ikke å si nei. Derfor krever Amnesty at voldtektsbestemmelsen i straffeloven endres, slik at mangel på oppriktig samtykke inkluderes i definisjonen av hva som er en voldtekt.

Parole: Voldtekt er sex uten samtykke- ny lov nå!

Bli amnesty-medlem i dag?
Din støtte er livsviktig for mennesker som utsettes for brudd på menneskerettighetene. Som medlem gjør du Amnesty Internationals stemme sterkere. Du kan registrere deg som medlem her.

Hva skjer hvor:

Trondheim Torget kl. 17:00: Amnesty går under parolen "Kvinner på flukt skal beskyttes. Krev trygghet nå!"
Kunsthall Trondheim kl 18:30-20:00: Samtale og konsert med Yasmine El Barmawy. Gratis inngang.
I 2012 demonstrerte musikeren og komponisten Yasmine El Barmawy mot den nye grunnloven fra daværende president Mohamed Mursi i hjemlandet Egypt. Demonstrasjonen skulle bli et mareritt for henne. I 70-90 minutter ble hun utsatt for seksuelle overgrep av flere menn på Tahir-plassen i Kairo. To måneder senere bestemte hun seg for å snakke ut om det som skjedde. Yasmine var første egyptiske kvinne som stod frem offentlig, med navn og ansikt – og fortalte sin historie.
Møt Yasmine El Barmawy i samtale med Tove Marie Paasche, regionleder i Amnesty. Yasmine holder en konsert etter samtalen.
Tromsø, Stortorget kl. 17:00:  Amnesty går med parolene "Sex uten samtykke = voldtekt - ny lov nå" og "Feminismen er grenseløs - gi vern til kvinner på flukt".  Appell om vern til kvinner på flukt  ved Cathrine Lund fra Amnestys studentgruppe i Tromsø
10. mars kl 13:00 arrangerer også Amnesty samtale med musikeren og komponisten Yasmine El Barmawy. Yasmine ble utsatt for seksuelle overgrep under en demonstrasjon på Tahir-plassen i Kairo. I stedet for å bli kneblet til stillhet, valgte Yasmine, som første egyptiske kvinne å stå fram offentlig med sin historie med overgrep.
Bodø: Amnesty går under parolen "Forsvar kvinner som forsvarer menneskerettigheter".
Stjørdal, Kimen kulturhus 19:00: Amnesty går under parolen  "Forsvar kvinner som forsvarer menneskerettigheter" og holder appell.
Volda, Det Grøne Treet 19:00: Innlegg i lokalavisen under parolen "Kvinner på flukt skal beskyttes. Krev trygghet nå!" Appell ved studentgruppa i Volda på feministisk kro på "Det Grøne Treet".
Bergen, Torgalmenningen kl: 17:00: Amnesty går under parolene parolen  "Forsvar kvinner som forsvarer menneskerettigheter", «Kvinner på flukt skal beskyttes. Krev trygghet nå!» og «Voldtekt er sex uten samtykke- ny lov nå!»
Kristiansand, Camilla Colletts plass ved Kilden 16:30: Amnesty går under parolen "Forsvar kvinner som forsvarer menneskerettigheter.»
Arendal, Kanalplassen kl: 17:00: Amnesty går bak parolen «Beskytt kvinner på flukt – krev trygge veier til Europa»
Oslo, Amnesty, Grensen 3 kl: 17:00: Amnesty går med parolene «Voldtekt er lik sex uten samtykke – ny lov nå!» (bak hovedparolen "Kamp mot vold og voldtekt - rettsikkerhet for kvinner") og «Beskytt kvinner på flukt – krev trygge veier til Europa!» (bak hovedparolen "Feminismen er grenseløs - vern til kvinner på flukt!"). Vi går samlet til fellesarrangement på Youngstorget klokken 18:00.