Tyrkia: Solidaritetsalbum for Eren Keskin

Frivillige i region øst har brukt sommeren på å formidle Eren Keskins sak og lage et solidaritetsalbum som viser norsk engasjement for ytringsfrihet i Tyrkia.
Publisert: 28. jul 2016, kl. 10:37 | Sist oppdatert: 28. jul 2016, kl. 14:38
Kuppforsøk
Forsøket på militært statskupp mot president Erdogan og en erklært unntakstilstand som følge av dette, har ført til at menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia har blitt et høyaktuelt tema i sommer. Amnesty International har publisert en rapport med bevis for at tyrkiske fanger blir mishandlet og torturert, og er bekymret for massearrestasjoner og oppsigelser i kjølvannet av kuppforsøket. Også TV- stasjoner, aviser, universiteter og fagforeninger har blitt stengt av myndighetene.

Ytringsfriheten var under press allerede før kuppforsøket, noe saken til den tyrkiske advokaten Eren Keskin er et eksempel på.

Folk i fare
Eren er en del av Amnestys kampanje Folk i fare. Hun er tiltalt for kritikk mot staten etter den tyrkiske straffelovens artikkel 301. Denne artikkelen har lenge blitt brukt av myndighetene for å begrense ytringsfriheten i landet, og Eren har også tidligere blitt straffet for å bruke sin ytringsfrihet. Nå står hun igjen i fare for å bli sendt i fengsel og for å bli fratatt sin advokatslisens. Amnesty krever både at Erens dom blir omgjort og at artikkel 301 oppheves. Les mer og signér aksjonen for Eren her.

Solidaritetsalbum
Frivillige i region øst tok utgangspunkt i Erens sak for å sette søkelys på menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia. Ved kjente steder i Oslo og på Månefestivalen i Fredrikstad var det mange som delte vårt engasjement for saken og som stilte opp på bilder for å vise Eren dette.

- De vi snakket med visste godt om situasjonen i Tyrkia, men med Erens sak fikk de et ansikt på ytringsfriheten i landet, sier Phoebe Wright, en av de frivillige som hadde ansvar for solidaritetsaksjonen.

Bildene har nå blitt samlet i et solidaritetsalbum som sendes til Eren. Vi håper og tror albumet gir henne styrke til å fortsette det viktige arbeidet hun gjør og glede over at aktivister fra Norge engasjerer seg for situasjonen i Tyrkia.

Syntes du dette høres spennende ut? Region Øst søker nå frivillige til å jobbe på regionkontoret i høst. Les mer om stillingen her.