#VelkommenSyria: Sterk innsats for syriske flyktninger

Amnestys aktivister har vist et brennende engasjement for syriske flyktninger frem mot lokalvalget.
Publisert: 9. sep 2015, kl. 16:03 | Sist oppdatert: 10. sep 2015, kl. 12:48
I forkant av kommunestyre- og fylkestingsvalget den 14. september, har Amnestys aktivister jobbet hardt for å sette spørsmålet om bosetting av de 8000 syriske flyktningene på dagsorden og utfordret sine kommunepolitikere til å bidra i den nasjonale dugnaden.

Sammen har de samlet tusenvis av signaturer til aksjonen og sendt postkort til sine lokalpolitikere for å sikre at alle de 8000 flyktningene som skal komme til Norge i perioden 2015-2017 blir mottatt og bosatt i norske kommuner.

Mange grupper har vist stort engasjement og har organisert et flertall arrangementer, både for å vise solidaritet med flyktningene, og for å kreve at politikerne tar sitt ansvar i denne ekstraordinære flyktningkatastrofen. Nedenfor kan dere lese om noen av de mange arrangementene som har funnet sted landet rundt.

Som et fint springbrett inn i valgkampen var representanter fra flere aktivistgrupper til stede under Arendalsuka for å oppfordre og utfordre både nasjonale og lokale politikere til å bidra i dugnaden, og for å samle underskrifter til aksjonen.

Provosert til handling

Tre ungdommar fra Asker ble provosert over argumenter mot å begrense mottaket av flyktninger. De gikk fra ord til handling og, i løpet av kun to uker dannet de en Amnesty-gruppe, fikk med seg 18 andre organisasjoner, mobiliserte hundrevis av unge og arrangerte en stor demonstrasjon utenfor Stortinget. Foran cirka 500 mennesker ble det holdt appell fra et flertall organisasjoner og representanter fra de fleste ungdomspartiene.

- Vi ønsker å oppfordre kommunene til å ta imot flyktningene med åpne armer, sier Herman til Budstikka.
Les mer i Budstikka her.

Det er ikke bare i Asker det er mulig å få ting til på kort tid. Det som i utgangspunktet skulle ha vært en liten stand, ble i løpet av et par dager en stor markering for å vise politikerne at bosetting av de ekstra 140 syriske flyktningene som skal bosettes blir en førsteprioritering etter valget.
Les mer i iTromsø her.

Studenter som gir sin stemme

Onsdag den 9. september arrangerte studentgrupper landet runt aksjoner for å vise solidaritet med de syriske flyktningene. I over 7 byer samlet flotte aktivister tusenvis av signaturer gjennom små og store arrangementer. Mens studentaktivister i Stavanger, Kristiansand og Trondheim arrangerte brevaksjoner og innsamling av underskrifter, så stod studentene i Bergen på plass på Torgallmenningen for å minne politikerne om deres ansvar og oppfordre velgene til å bruke sin stemme til fordel for de syriske flyktningene. På fire timer samlet bergenserne inn 1030 underskrifter.

I Oslo var det strålende stemning foran Stortinget fra klokken 19, da det ble det organisert en konsert, «Min stemme til Syria». Appellanter og artister brukte sin stemme for saken og oppfordret velgerne til å gjøre det samme. Over 800 mennesker var innom for å høre på musikken, skrive under aksjonen og kom med bosettingsideer til kommunen.

HVA SKJER NÅ?
Følg med i kalenderen på hva som skjer i kampanjen fremover.

SIGNER AKSJONEN:
  • www.amnesty.no/velkommensyria