Studentaksjon for Istanbul 10

Lørdag 14. oktober var det global aksjonsdag for Istanbul 10. På aksjonsdagen gikk Amnestys studentgrupper fra Blindern, Jus, Bjørknes, HiOA, Ås og Menighetsfakultetet sammen for en storstilt aksjon, for å rette oppmerksomhet mot menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia.
Publisert: 16. okt 2017, kl. 15:48 | Sist oppdatert: 16. okt 2017, kl. 16:24
Innlegg skrevet av Guro Slinning, leder for Amnesty student Blindern

14.oktober er også bursdagen til Idil Eser, generalsekretæren for Amnesty International i Tyrkia. Bursdagen måtte hun tilbringe i fengsel, i likhet med resten av menneskerettighetsforkjemperne i Istanbul 10.

Istanbul 10 har dedikert sine liv til å kjempe for andres frihet og rettigheter. Nå blir de forsøkt kneblet av et regime hvor president Erdogan har erklært unntakstilstand, og hvor alle kritiske stemmer blir ansett som en trussel. Vi i Amnestys studentgrupper i Oslo og omegn mener at det da er vår plikt å stå opp og kjempe for dem. Fordi det er en menneskerett å ytre seg – også om menneskerettigheter!

Vi kjøpte inn planker, spiker og maling, snekret et fengsel og tok til gatene.
Solen skinte, energien var på topp og vi satte i gang. Vi hadde som mål at alle som deltok skulle fylle ut ett signaturark hver. Dette overgikk vi med god margin. Folk i alle aldre var nysgjerrige på hvem som sto i fengselet. Det er Idil Eser, fortalte vi. Hun er fengslet fordi hun kjemper for menneskerettighetene, så vi må kjempe for henne. Kan du hjelpe oss med å få henne løslatt?

Vi ble overveldet av hvor hjelpsomme folk i gata var. Det var rørende og motiverende å bli møtt med så stor interesse og positive tilbakemeldinger. Mange ville hjelpe oss å hjelpe Idil. Vi hadde mange fine samtaler og den positive energien hjalp oss å samle mange signaturer for Istanbul 10.

Tidligere har Amnesty-navnet hatt en beskyttende effekt, men ved å arrestere høyt profilerte Amnesty-ansatte og aktivister gir Erdogan klar beskjed om at ingen er trygge. Dette sprer frykt i befolkningen og fører til at andre ikke tør å samles eller å kritisere myndighetene.

Vi er ufattelig heldige som bor i Norge. Her blir ikke kritiske stemmer bare akseptert, men applaudert av myndighetene. Dette er et sunnhetstegn for demokratiet. Det er imidlertid lett å ta denne rettigheten for gitt.

Ved å signere Amnestys underskriftskampanjer kan du bidra til endring. På den globale aksjonsdagen samlet vi nesten tusen signaturer for Istanbul 10 og ytrings- og forsamlingsfriheten i Tyrkia. Når mange tar menneskerettighetsbrudd personlig, slik som så mange gjorde på lørdag, oppnår vi endring.

Idil vet at vi tenker på henne og at vi kjemper hennes sak. Gratulerer med dagen som var, Idil.