Russland: Tvinger sivilsamfunnet til taushet

Fire år med Putins lov om "utenlandske agenter” har bidratt til å begrense og bringe ikke-statlige organisasjoner (NGOer) til taushet.
Publisert: 21. nov 2016, kl. 10:10 | Sist oppdatert: 21. nov 2016, kl. 12:22
Loven ble innført 21.november 2012, og har hatt katastrofale følger for det russiske sivilsamfunnet.

Amnestys nye rapport ”Folkets agenter”:Fire år med ”utenlandsk agent"-loven i Russland understreker hvor mye loven har kostet russiske det samfunnet. Uavhengige kritiske interesseorganisasjoner har blitt tvunget til å stenge, deres verdifulle arbeid har blitt begrenset og granskingen av myndighetenes politikk i et bredt spekter av områder har blitt brakt til taushet. Amnesty kaller dette et kalkulert angrep på ytringsfriheten.

- ”Utenlandsk agent"-loven er utarbeidet for å begrense, stigmatisere og til syvende og sist bringe kritiske NGO-er til taushet. Loven har fanget opp en rekke NGO-er i sitt nett, og den går på tvers av individuelle rettigheter og kvaliteten på den offentlige debatten i Russland. Til slutt og sist, er det ikke bare NGO-ene som taper på dette , men hele det russiske folket, sier Sergei Nikitin, leder av Amnesty International i Russland.

I løpet av de siste fire årene har 148 organisasjoner blitt lagt til på listen over ”utenlandske agenter”, hvorav 27 av dem har valgt å stenge virksomheten. Disse NGO-ene har spilt en viktig roll i å forsvare rettighetene til folk flest i Russland. I mange tilfeller har de bidratt med tjenester som staten har mislyktes i å tilby, som for eksempel som advokathjelp eller psykologisk støtte for ofre for diskriminering eller vold, og miljøovervåkning. Disse viktige bidragene som forsikrer russiske folkets velvære er nå enten stanset eller under trussel fordi NGO-ene er i fare for å bli - eller allerede har blitt- ansett som engasjert i ”politiske aktiviteter” og markert som ”utenlandske agenter” etter loven fra 2012.

I juni i år ble loven endret til det verre. Endringen var å utvide definisjonen av hva som er forbudte ”politiske aktiviteter” til å inkludere så og si alle former for kommentarer om offentlig politikk eller aktivitetene til offentlige tjenestemenn.

Les mer på Amnesty Internationals internasjonale nettsider.