DARFUR: Ufattelig brutalitet

Ved hjelp av satellittbilder og over 200 dybdeintervjuer, samt analyser av fotografier av blant annet barn med grusomme skader, har Amnestys etterforskere kunnet konkludere med at minst 30 angrep, trolig med kjemiske våpen, har funnet sted i Darfur i år. Mange av de skadde og drepte er barn.

Publisert: 28. sep 2016, kl. 17:24 | Sist oppdatert: 29. sep 2016, kl. 09:42
Amnestys etterforskere har samlet bevis for det som trolig må være kjempiske våpen brukt av sudanesiske styrker mot sivilbefolkningen i Darfur i løpet av de siste åtte månedene. Ved hjelp av satellittbilder og over 200 dybdeintervjuer, samt analyser av fotografier av blant annet barn med grusomme skader, har Amnestys etterforskere kunnet konkludere med at minst 30 angrep har funnet sted i Jebel Marra-området i Darfur siden januar i år. Mellom 200 og 250 mennesker er døde som følge av angrepene, blant dem mange barn.

Det siste angrepet fant sted så sent som 9. september.

Jeg har nesten ikke ord for omfanget og brutaliteten i disse angrepene. Bildene og videoene vi har sett underveis i vår etterforskning er simpelthen sjokkerende: Ett av dem viste et lite barn skrike i smerte, før det døde. Mange bilder viser barn dekket av blemmer og sår. Noen kunne ikke puste, og kastet opp blod, forteller Tirana Hassan som leder Amnestys avdeling for kriseetterforskning.

- Ord blir fattige når man skal beskrive hvor forferdelige effektene av disse kjemikaliene er når de kommer i kontakt med menneskekroppen. Kjempiske våpen har vært forbudt i tiår på grunn av at de store lidelsene de forårsaker aldri kan forsvares. At Sudans myndigheter gjentatte ganger bruker dem, kan ikke overses. Det krever handling.

Les mer her (artikkel på engelsk)