Bekymringsmelding til partiene på Stortinget: Uforsvarlig hastebehandling

Uforsvarlig hastebehandling får alvorlige konsekvenser for asylsøkeres rettssikkerhet.
Publisert: 19. nov 2015, kl. 09:28 | Sist oppdatert: 1. des 2015, kl. 15:06
Det skriver Amnesty og en rekke andre organisasjoner i et brev til alle partiene på Stortinget i forkant av torsdagens votering. I brevet står det blant annet følgende:
"Situasjonen på Storskog er krevende, og vi forstår at det er behov for å styrke mottaksapparatet og effektivisere prosedyrene for asylsøkere som kommer til Norge fra Russland. Vi er likevel sterkt kritiske til hvordan regjeringen har gått fram i denne situasjonen. Vi er bekymret for at Stortinget ser ut til å vedta dramatiske endringer på asylfeltet uten at konsekvensene er ordentlig vurdert.

Ikke minst reagerer vi på at regjeringen framstiller innføring av politisk styring av Utlendingsnemnda som et hastetiltak for å håndtere situasjonen på Storskog.

Det er snakk om en kontroversiell og dyptgripende systemendring som ikke har blitt behandlet etter ordinære prosedyrer. Regjeringen foreslår også
innstramminger i adgangen til å få asylsaken behandlet i Norge, som synes å være i strid med FNs flyktningkonvensjon. Det er uakseptabelt at så dramatiske endringer hastebehandles i Stortinget på under ei uke uten at det gis formell anledning til å fremme motargumenter."

Les hele brevet her.
Følgende organisasjoner har skrevet under:
  • Advokatforeningen
  • Amnesty International Norge