Undertrykkelsen øker i Saudi-Arabia

Saudiarabiske myndigheter startet året med en intensivert undertrykkelse av menneskerettighetsaktivister i landet.
Publisert: 13. Jan 2017, kl. 11:42 | Sist oppdatert: 17. Jan 2017, kl. 15:12
Med det retter de nok et kraftig slag mot landets allerede undertrykkede sivilsamfunn. En rekke aktivister har blitt anholdt eller har måttet møte i retten i begynnelsen av 2017, grunnet deres fredelige menneskerettighetsarbeid. Dette er et tegn på at myndighetene har til hensikt å fortsette deres nådeløse undertrykkelse av den fredelige opposisjonen. Blant de berørte er en aktivist som er tiltalt for å ha gitt informasjon til Amnesty International.

- Den siste rekken med arrestasjoner har utløst frykt for at 2017 vil bli nok et mørkt år for menneskerettighetene i Saudi-Arabia, da myndighetene fortsatt forsøker å knuse alt som ligner på en menneskerettighetsbevegelse i landet, sier Lynn Maalouf, visedirektør for etterforskning ved Amnesty Internationals regionkontor i Beirut.

- Menneskerettighetsaktivister i Saudi-Arabia er en truet art. En og en forsvinner de – de blir forfulgt, fengslet, truet til taushet eller tvunget inn i eksil – for å tydeliggjøre myndighetenes nulltoleranse for ytringsfrihet.

Urettferdige rettssaker

10. januar måtte Abdulaziz al-Shubaily i retten i straffedomstolen for antiterrorsaker (Specialized Criminal Court). Han er en menneskerettighetsforkjemper og en av grunnleggerne av Saudi Civil and Political Rights Association (ACPRA), en nå oppløst uavhengig menneskerettighetsorganisasjon. Abdulaziz al-Shubaily ble igjen dømt til åtte års fengsel grunnet hans arbeid for menneskerettighetene. Han har blitt tiltalt for blant annet å ha «kommunisert med utenlandske organisasjoner» og for å ha gitt informasjon som har blitt brukt i to av Amnesty Internationals rapporter. Alle de andre medlemmene av ACPRA har enten blitt tiltalt eller fengslet.

Den 8. januar ble Essam Koshak, en menneskerettighetsforkjemper, innkalt til avhør av Criminal Investigation Department (CID) i Mecca rundt klokken 17 lokal tid. Han dro umiddelbart til politistasjonen al-Mansour, men der ble han arrestert og han kom aldri hjem igjen. Amnesty International har funnet ut at Essam Koshak aldri fikk lov til å oppnevne en advokat. Under avhøret ble han spurt ut om Twitter-brukeren sin, som han i hovedsak har brukt til å tvitre om menneskerettighetsrelaterte saker i Saudi-Arabia.

Nådeløs kampanje

Bare noen få dager tidligere, den 5. januar, fikk Ahmed al-Mushaikhass en telefon fra CID som innkalte ham til avhør på politistasjonen al-Qatif. Ahmed al-Mushaikhass er en av grunnleggerne av Adala Centre for Human Rights, en uavhengig menneskerettighetsorganisasjon som ikke har lov til å registrere seg i Saudi-Arabia. Den 8. januar ble han overført til politistasjonen al-Dammam hvor han fremdeles sitter i varetekt. Han har blitt avhørt av Bureau of Investigation and Prosecution (BIP) siden den gang. Ahmed al-Mushaikhass er en menneskerettighetsforkjemper som er kjent for å hjelpe familien og slekten til de anholdte i østprovinsen med å ta opp saker overfor myndighetene. Hans bror, Yussuf al-Mushaikhass, ble dømt til døden i januar 2016 etter at han tok del i protestene i østprovinsen i Saudi-Arabia, og han står i fare for å bli henrettet når som helst.

Den 18. desember ble Issa al-Nukhaifi, menneskerettighetsforkjemper og ACPRA-medlem, innkalt til avhør hos BIP i Mecca. Han ble blant annet utspurt om Twitter-meldinger hvor han har uttrykt støtte overfor saudiarabiske menneskerettighetsaktivster og andre innsatte. Foreløpig sitter han fengslet i Mecca General Prison. Han har tidligere vært fengslet i forbindelse med sitt menneskerettighetsarbeid i 2013, og han sonet i tre år før han ble løslatt i april 2016. Etter løslatelsen har han fortsatt å avdekke menneskerettighetsbrudd i Saudi-Arabia, og han fortsatte å være et horn i siden til myndighetene.

- Saudi-Arabias nådeløse forfølgelse av menneskerettighetsforkjempere er en opplagt kampanje rettet mot å avskrekke dem fra å snakke om menneskerettighetssituasjonen i landet, samt å skremme dem fra å samarbeide med ofre for menneskerettighetsbrudd. Menneskerettighetsaktivister som har blitt fengslet utelukkende på grunn av fredelig arbeid for menneskerettighetene bør løslates umiddelbart og betingelsesløst, sier Lynn Maalouf.

- Alle som tør å snakke ut om å forsvare menneskerettigheter i Saudi-Arabia i dag er i fare. Med ingen ende i sikte for denne innskreningen, er det viktigere enn noensinne at Saudi-Arabias allierte snakker ut om denne utbredte undertrykkelsen.

Les mer på amnesty.no