Ungdomssamling 2017: Ungdom fra hele landet samles i Oslo

Amnestys globale kampanje «Skriv for liv» lanseres i november, med menneskerettighetsforkjempere i sentrum. Derfor samler vi ungdom mellom 13 – 26 år for å sparke i gang kampanjen.
Publisert: 13. sep 2017, kl. 13:50 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Hvorfor arrangerer vi ungdomssamlingen?
Amnesty International Norge satser tungt på å mobilisere ungdom og sørge for at de blir en drivkraft i vårt menneskerettighetsarbeid. Amnesty-ungdom har allerede bevist at de kan utgjøre en forskjell. De siste årene har de blant annet bidratt til å legge nødvendig press på norske myndigheter for å ta imot flere kvoteflyktninger og deltatt i internasjonale kampanjer som har sørget for løslatelsen av flere titalls studenter i Myanmar, inkludert Phyoe Phyoe Aung. Nå skal vi sette søkelyset på situasjonen til verdens modigste menneskerettighetsforkjempere, og vi vil ha med deg!

Høres dette ut som noe du vil vite mer om? Ønsker du kanskje å bidra? Meld deg på her! Det eneste kravet er at du er mellom 13 – 26 år. Er du medlem, så får du til og med reiserefusjon.

Modige gjester på besøk
Den årlige «Skriv for liv»-kampanjen vil fokusere på menneskerettighetsforkjempere, og situasjonene disse modige menneskene opplever verden over. Risikoen ved dette arbeidet preger også Amnesty International, spesielt i Tyrkia. Der har styreleder Taner Kılıç og senere generalsekretær Idil Eser blitt arrestert, sammen med flere andre aktivister kjent som "The Istanbul 10". I stedet for å anerkjennes for deres viktige arbeid blir de anklaget for å være terrorister. I den negative spiralen Tyrkia opplever er arbeidet for menneskerettighetene viktigere enn noen gang.

Vi har derfor invitert Deniz Yıldız, som er en ung advokat ansatt i Amnesty International i Tyrkia. Hun er den eneste personen fra Amnesty i Tyrkia som får lov til å besøke sin sjef Idil Eser i fengsel. Deniz kommer til å fortelle om hvordan situasjonen har utviklet seg i Tyrkia etter det mislykkede kuppforsøket i fjor, og hvordan hennes kollegaer har det i fengsel.

Vi er også så heldige å få besøk av Shackelia Jackson fra Jamaica. I 2014 ble Shackelias bror Nakiea skutt og drept av politiet. Politiet var ute etter en person av "Rastafari utseende" som var mistenkt for ran. Nakiea passet beskrivelsen, og da de så ham på en restaurant endte politiet livet hans. Drap på unge fattige menn i Jamaica er alt for vanlig. Shackelia har bestemt seg for å kjempe for rettferdighet, noe som har hatt ubehagelige konsekvenser. Amnesty International har bestemt seg for å støtte henne, og har derfor valgt henne ut til "Skriv for liv"-kampanjen.

Aktivistene i sentrum
Ungdomssamlingen er viktig for at unge aktivister skal kunne utveksle erfaringer og inspirere hverandre. Noen av de mest erfarne aktivistene i organisasjonen vil organisere en «skillshare» (erfaringsutveksling) med gruppearbeid hvor aktivistene kan lære hverandre hvordan man kan få opp engasjementet lokalt.

Over hele landet gjennomfører ungdomsaktivistene i Amnesty spennende aktiviteter for å belyse grove menneskerettighetsbrudd. Det er dette som gjør Amnesty til den unike organisasjonen den er. Emma Marshall fra ungdomsgruppen i Trondheim er blant aktivistene som kommer for å fortelle om hvordan gruppen engasjerte ungdommer i "Skriv for liv", og hvordan de arbeidet for å påvirke KRFs medlemmers syn på flyktningpolitikk foran sitt landsmøte.

Ikke gå glipp av ungdomssamlingen!

Praktisk informasjon:

Dato: 4. - 5. november.

Sted: Amnesty International i Norges hovedkontor i Grensen 3 i Oslo.

Medlemmer får dekket reise og overnatting. Det gis reiserefusjon i etterkant av samlingen.

(Hvis du ikke er medlem, så kan du melde deg inn her.)

Ikke-medlemmer: Kan delta, men dekker alle kostnader selv.

Kontakt: [email protected] (for reise og opphold).

Påmeldingsfrist: 20. oktober.

Meld deg på her!