Protokoll fra styremøte 28. april 2017

Protokoll fra styretmøtet i Amnesty i Norge 28. april 2017.
Publisert: 8. Mai 2017, kl. 11:34 | Sist oppdatert: 3. jul 2017, kl. 14:50

Tilstede: Kjetil Haanes, Thea Schjødt, Tonje Hellevig, Kjell Johnsen, Gro Herefoss Davidsen, Ole-Gunnar Solheim, Nancy Herz og Thomas Øvestad.

Forfall: Tor-Hugne Olsen, Veslemøy Aga og Wasim Zahid.

Tilstede fra sekretariatet: John Peder Egenæs, Helle Biørnstad, Bjarte Økland og Maren Grytting.

Andre tilstede: Barbara Weber fra det internasjonale menneskerettsundervisningsarbeidet (under SAK 18/2017), Christine Pamp og Rosslyn Noonan frå ICMs forberedende komite (under SAK 22/2017).

Møteleder: Kjetil Haanes
Protokollfører: Maren Grytting

SAK 14/2017                Dagsorden
Sakspapir fra generalsekretæren

Styret vedtok å endre rekkefølgen på dagsorden på grunn av deltakelse av eksterne. SAK 22/2017 ble behandlet først, deretter SAK 18/2017, før opprinnelig dagsorden ble påbegynt.

Dagsorden vedtatt

SAK 15/2017                Protokollsaker
Sakspapir fra generalsekretæren. Styret ønsket mindre endringer under SAK 11/2017.

Vedtak
Protokoll fra styremøte 03.03.2017 godkjent og signert.

SAK 16/2017                Kommende styresaker
Sakspapir fra generalsekretæren

Styret bestemte at deres årlige egenevaluering vil gjennomføres på styremøtet i desember.

SAK 17/2017                Generalsekretærens orientering
Muntlig orientering v/generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte. Nei er Nei filmene har foreløpig nådd 1 million og blitt sett av rundt 600 000. Filmene vil fortsette å bli delt i ulike medier samt av russeorganisasjoner. Skandinaviske kolleger har komplimentert, delt og brukt filmene.

Prosjektet for kartlegging av mindreårige dødsdømte i Iran, som en av AI Norges ansatte er sterkt involvert i, har klart å utrette mange fantastiske resultater den siste tiden med omgjøring eller utsettelse av flere henrettelser.

Gjennom opprettelsen av et nytt merkevareprosjekt vil vi finne ut hvordan AI Norge fremstilles i forhold til andre norske organisasjoner. Ulike undersøkelser vil bli gjennomført blant interessenter. Målet med prosjektet er å utvikle og forbedre måten vi kommuniserer hvem vi er og hva som gjør oss annerledes enn andre organisasjoner. Styret vil bli holdt oppdatert på dette prosjektet.

AI Norge er i prosessen med å etablere en ny konferanse kalt ‘Oslo Conference on Business and Human Rights’. Konferansen vil bli arrangert for første gang 10-11. oktober 2017 med et mål om å gjøre dette til et årlig arrangement. Årets tema er hvordan eksisterende lovverk kan benyttes for å holde selskaper ansvarlig for menneskerettigheter, samt hva slags lovverk som burde opprettes.

Tas til orientering

SAK 18/2017                Orientering om det internasjonale menneskerettighetsundervisingsarbeidet
Muntlig orientering v/ Barbara Weber

Generalsekretæren presenterte leder av Amnestys internasjonale menneskerettighetsundervisningsarbeid (MRU), Barbara Weber, og orienterte om programområdets tilknytning til AI Norge. Barbara fortalte om programområdets arbeid samt foreløpige resultater. To år etter at programområdet ble opprettet har bl.a. 100.000 personer over hele verden blitt nådd gjennom ulik utdanningsteknologi. Arbeidet MRU gjennomfører er tett knyttet til de ulike kampanjene som AI fører.

SAK 19/2017                Kvartalsrapport og økonomi Q1
Sakspapirer fra generalsekretæren

Generalsekretæren la fram mål- og aktivitetsrapport for første kvartal. Vi ligger godt an i forhold til måloppnåelse. Blant høydepunkt som kan trekkes frem er vellykkede lobbykurs for aktivister, noe som har medført økt lobbyinnsats fra frivillig i alle regionene. Gjennom flyktningkampanjen har vi hatt et særlig fokus på politisk påvirkningsarbeid opp mot de politiske partienes landsmøter. I tillegg har Amnesty hatt en tydelig tilstedeværelse i presse og sosiale medier i forbindelse med en rekke saker. Avvik fra mål- og handlingsplanen skyldes hovedsakelig forsinkelser i nøkkelrekrutteringer og at intern omorganisering har krevd store ressurser.

Styret jobbet seg gjennom rapporten i plenum og var positive til det nye formatet til rapporten.

Generalsekretæren presenterte Bjarte Økland, ny økonomi- og administrasjonsansvarlig. Bjarte gikk gjennom økonomirapporten for første kvartal som viser at vi ligger godt an i forhold til budsjett. Underforbruk er hovedsakelig grunnet forsinkelser i ansettelsesprosesser, noe som har ført til reduserte driftskostnader. Styret uttrykket en bekymring for at lønnsomheten fra Face-2-Face er lavere i første kvartal 2017 enn tilsvarende periode 2016. Generalsekretæren noterte denne bekymringen og sa at dette sannsynligvis skyldes at det nye gaterekrutteringen er i en oppstartsfase. En gjennomgang av Face-2-Face vervingen vil bli lagt fram på styremøtet i juni.

SAK 20/2017                Årsrapport 2016
Sakspapirer fra generalsekretæren

Styret diskuterte og kom med innspill til årsrapporten ved forrige styremøte. Disse innspillene var nå blitt inkludert i rapporten. Styret vedtok årsrapporten for 2016.

Vedtak
Styret vedtar årsrapporten for 2016.

SAK 21/2017                Delegasjon til ICM 2017
Muntlig orientering v/styreleder og generalsekretær

Styreleder orienterte om ICM delegasjonen som normalt består av fire medlemmer av styret og to fra sekretariatet. Styret bestemte at ICM delegasjonen vil bestå av følgende medlemmer: Styreleder Kjetil Haanes, nestleder Thea Schjødt, styremedlem Wasim Zahid, styremedlem Nancy Herz, generalsekretær John Peder Egenæs og assisterende generalsekretær Ingvild Lyberg.

Vedtak
Styret vedtar at delegasjon til ICM 2017 skal bestå av Kjetil Haanes, John Peder Egenæs, Thea Schjødt, Wasim Zahid, Nancy Herz og Ingvild Lyberg.

SAK 22/2017                ICM-resolusjoner 2017
Sakspapirer fra generalsekretæren

Styreleder orienterte. Styret gikk gjennom utvalgte resolusjonsforslag og ber internasjonalt utvalgt vurdere AI Norges posisjon i forhold til visse resolusjonsforslag, samt komme med en innstilling til styret som vil behandles ved styremøtet i juni. Styret ønsker ikke å binde mandatet til ICM-delegasjonen men å gi en indikasjon for styrets holdning til de ulike resolusjonsforslagene.

Resolusjoner behandlet av styret:
  • 2.07. International board: Development of a policy on state obligations on elections.
Resolusjonen ber om at det internasjonale styret utvikler en policy som tar for seg Amnestys posisjon i forhold til staters ansvar ved valg. Styret støtter denne resolusjonen.

• 2.08. AI UK, AI Ireland, AI Sweden, AI Argentina, AI Paraguay, AI Uruguay, AI Peru, AI Tunisia, AI Israel, AI France, AI Chile: Review of Amnesty International’s abortion policy
Resolusjonen ber det internasjonale styret gjennomføre en gjennomgang av AIs policy på abort, ‘Select Aspects of Abortion’. Målet med denne gjennomgangen er å sørge for at den er i samsvar med internasjonale menneskerettigheter, samt retningslinjer som AI har på dette området. Styret stiller seg positivt til denne resolusjonen.

• 2.09. AI Aotearoa/New Zealand and AI UK: Human rights impact of climate change
Resolusjonen ber det internasjonale styret sørge for at et utkast til en strategi som fokuserer på hvordan menneskerettigheter kan beskyttes i forbindelse med klima- og miljøendringer blir produsert før Global Assembly i 2018. Styret støtter denne resolusjonen.

• 2.10. AI Norway: Major sports institutions and human rights
Basert på vedtak fra landsmøtet 2016 har AI Norge lagt frem et resolusjonsforslag som omhandler store sportsarrangementer og menneskerettigheter. I resolusjonsforslaget ber forslagsstillere om at AI gjennomfører strategisk og konkret aktivisme rettet opp mot slike arrangementer. Ønsket mål er å utvikle bindende retningslinjer e.l. som hindrer at store sportsarrangementer tildeles stater som er ansvarlig for alvorlige og systematiske brudd på menneskerettighetene. Videre ønsker forslagsstillere at AI utforsker muligheten for å danne en internasjonal traktat med samme mål som kan signeres av store sportsorganisasjoner.

I likhet med noen andre seksjoner har AI Norge blitt forespurt om de vil trekke dette resolusjonsforslaget og heller arrangere en workshop om temaet. På bakgrunn av diskusjoner med Christine Pamp og Rosslyn Noonan fra forberedelseskomiteen til ICM støtter styret denne forespørselen. I motsetning til et resolusjonsforslag som potensielt sett vil bli nedstemt fordi det ikke er en del av AIs strategisk plan, vil en workshop være en god mulighet til å øke interessen for dette temaet. En slik diskusjon har potensiale til å bli viktig når organisasjonen skal sette nye strategiske mål i fremtiden.

• 2.12. AI France: Further research into prostitution
Resolusjonen ber det internasjonale styret gjennomfører nye undersøkelser i forhold til avkriminalisering av sex-industrien. Med bakgrunn i at AI vedtok en policy på dette området nylig, ønsker styret at delegasjonen ikke støtter denne resolusjonen.

• 2.13. AI France: Protection of whistle-blowers
Resolusjonen ber det internasjonale styret klargjøre organisasjonens posisjon i forhold til beskyttelse av varslere. Styret bestemte at denne saken vil behandles på neste styremøte.

• 2.14. AI Italy: Use of boycott as a campaign strategy
Resolusjonen anbefaler at det internasjonale styret vurderer AIs nåværende boikott strategi. Styret tror på AIs nåværende posisjon som er at boikott nesten alltid rammer en uskyldig tredjepart. AI oppfordrer derfor ikke til boikott, men stiller seg heller ikke uenig dersom det er en FN-boikott. I sin nåværende form ønsker styret at delegasjonen ikke støtter resolusjonen.

• 2.16. AI Luxembourg: Protecting the rights of people with disabilities
Resolusjonen ber det internasjonale styret fortsetter arbeidet med å utvikle en konsekvent policy som fokuserer på beskyttelsen av folk med funksjonshemninger. Slik resolusjonen foreligger ønsker ikke styret å støtte den. Amnestys arbeid er basert på anti-diskriminering og likestilling for alle, styret mener derfor at det blir feil å utheve en spesiell beskyttelse av visse grupper mennesker. Slik resolusjonen foreligger ønsker styret ikke å støtte den.

• 3.01. International board: Aligning budgeting globally
Resolusjonen anerkjenner at den globale Amnesty bevegelsen vil ha en fordel av å strømlinjeforme budsjettprosesser og legger frem ulike tiltak som vil sørge for dette. Styret uttrykket støtte for denne resolusjonen.

• 3.02. AI Algeria, AI Denmark, AI Luxembourg, AI Netherlands and AI Norway: The role of sections
Resolusjonen ber det internasjonale styret i samarbeid med seksjoner, strukturer og det internasjonale sekretariatet utvikle et forslag som skal diskuteres på Global Assembly 2018. Dette forslaget skal ta for seg ulike aspekter av rollen til seksjoner. AI Norge er en av forslagsstillerne til denne resolusjonen og støtter den dermed.

• 3.03. AI Germany: Ensuring Amnesty presence worldwide
Resolusjonen ønsker at det skal dannes en ‘pool’ av seksjoner/strukturer som vil kunne støtte andre seksjoner/strukturer/individuelle medlemmer i deres menneskerettighetsarbeid. På bakgrunn av at AI Norge har lagt frem en resolusjon som omhandler rollen til seksjoner, ønsker styret at delegasjonen skal se an en evt utvikling i dette og andre forslag før det gjøres opp en mening.

• 3.04. AI USA: Funding our global presence
Resolusjonen ber det internasjonale sekretariatet gjennomføre en omfattende analyse av hvordan inntekter i bevegelsen fører til økonomi- og medlemsvekst i seksjoner og strukturer i det globale sør og øst. På bakgrunn av at AI Norge har lagt frem en resolusjon som omhandler rollen til seksjoner, ønsker styret ikke å støtte denne resolusjonen.

Følgende resolusjonsforslag ble videresendt til internasjonal utvalg:
  • 2.01. AI USA: Military occupation
  • 2.02. AI Greece: Developing a policy on military occupations
  • 2.03. AI France: AI’s position on the occupation of the Occupied Palestinian Territories (OPT) Palestine
  • 2.04. AI Spain: Changes to Amnesty International’s policy concerning its position on the Occupied Palestinian Territories
  • 2.05. AI Mexico: Drug control and human rights
  • 2.11. AI Israel: Conscientious objectors
  • 2.15. AI Luxembourg: Banks and the arms trade
Vedtak
Styret ber internasjonalt utvalg vurdere AI Norges posisjon på avtalte resolusjonsforslag og legge frem en innstilling for styret til møtet i juni.

Med bakgrunn i garantier om workshop ber styret generalsekretæren gå i dialog med forslagsstillere og PrepCom om inkluderingen av tematikken «sport og menneskerettigheter» i en workshop under ICM 2017.

SAK 23/2017                Nominasjon til internasjonale verv
Sakspapirer fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterer om Kristin Høgdahls tidligere medlemskap i den internasjonale nominasjonskomiteen og ønske om å bli gjenvalgt. Basert på den gode tilbakemeldingen på hennes tidligere arbeid med komiteen, ønsker styret å nominere henne på nytt.

Vedtak
Styret ber styreleder nominere Kristin Høgdahl på vegne av AI Norge som medlem i den internasjonale nominasjonskomiteen.

SAK 24/2017                Søknad om opprettelse av stilling i Kristiansand
Sakspapirer fra generalsekretæren

Styreleder orienterte om søknaden som har blitt tilsendt fra Amnesty aktivistgruppe 115. Gjennom denne søknaden uttrykker gruppen et ønske om at minst en 50% stilling skal opprettes ved Arkivet i Kristiansand. Målet med denne stillingen vil bl.a. være å gjøre AI Norge mer synlig, samt samarbeide med regionskontoret i Stavanger.

Styret ser dette som et positivt initiativ, men ønsker ikke å innvilge forespørselsen da det nylig ble vedtatt en styrking av eksisterende regionkontor. Styret anerkjenner viktigheten av at alle grupper og aktivitster blir støttet best mulig av de profesjonelle kreftene i regionene.

Vedtak
Styret viser til tidligere vedtatte strategi og handlingsplan som legger vekt på styrking av frivillige og vedtar å ikke innvilge søknaden om å opprette en ny stilling ved sekretariatet, basert i Kristiansand, i inneværende strategiske periode.

SAK 25/2017                Status demokratiprosjektet
Muntlig orientering v/nestleder

Nestleder orienterte. Formålet med dette prosjektet er å vurdere om AI Norges nåværende struktur er demokratisk. Dette arbeidet blir gjennomført av en styringsgruppe bestående av tre representanter fra styret, tre eksterne Amnesty medlemmer og en prosjektkoordinator ved sekretariatet. Nåværende fase fokuserer på faktainnhenting. I forbindelse med dette har styringsgruppen vært i kontakt med ulike AI seksjoner samt andre medlemsbaserte organisasjoner. I løpet av sommeren vil det gjennomføres en spørreundersøkelse. Basert på arbeidet som styringsgruppen gjennomfører i løpet av året, vil det legges frem et forslag til styret som skal behandles i desember 2017.

SAK 26/2017                Søknad til prosjektfondet
Sakspapirer fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte. AI Norge har mottatt en søknad om finansiell støtte fra organisasjonen Sex og Politikk. Prosjektet som søkes støtte til er produksjon av en dokumentarisk kortfilm som vil produseres i forbindelse med Regnbuedagene i Bergen, årets første Pride arrangement i Norge.
Som leder for Sex og Politikk var styremedlem Tor-Hugne Olsen inhabil og deltok derfor ikke i diskusjonen rundt søknaden eller beslutningsprosessen.

Vedtak
Styret bevilger NOK 45.000 til Sex og politikk til produksjon av deres kortfilm. De ber generalsekretæren sikre at Amnesty i Norge får anledning til å bruke filmen i sitt kommunikasjonsarbeid dersom det skulle være ønskelig.

SAK 27/2017                Samarbeid med Amnesty Zimbabwe
Sakspapirer fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte om videre dialoger som har blitt gjennomført med AI Zimbabwe om et mulig samarbeid. Siden styremøte i mars da denne saken ble først diskutert har sekretariatet mottatt et oppdatert forslag til samarbeid mellom AI Zimbabwe og AI Norge. Styret stiller seg positivt til å fortsette dialogen om et mulig samarbeid med AI Zimbabwe, spesielt i forhold til å bidra med kapasitetsbygging innenfor medlemsbehandling (CRM).

Vedtak
Styret ber generalsekretæren fortsette dialogen med Amnesty i Zimbabwe for å klargjøre om Amnesty i Norge kan inngå i et samarbeid med Amnesty i Zimbabwe.

SAK 28/2017                Styrets orientering

Styret har deltatt på ulike arrangementer de siste månedene. Wasim og Kjell deltok på regionsmøtet i Oslo 11.03. Styreleder Kjetil holdt et foredrag på et arrangement gjennomført i Hareid med tema flyktninger, samt deltok på et møte arrangert i Volda. Nancy har bidratt med forord til en rapport produsert av stiftelsen Young Ambassadors.

SAK 29/2017                Eventuelt

Ingen saker under eventuelt