Protokoll fra styremøte 15. sept 2017

Protokoll fra styremøtet i Amnesty i Norge 15. september 2017.
Publisert: 25. sep 2017, kl. 08:56 | Sist oppdatert: 4. Jan 2018, kl. 09:37
Tilstede: Kjetil Haanes, Thea Schjødt, Wasim Zahid, Tonje Hellevig, Kjell Johnsen, Tor-Hugne Olsen (fra SAK 49/2017), Veslemøy Aga, Ole-Gunnar Solheim, Nancy Herz og Thomas Øvestad.

Forfall:
Gro Herefoss Davidsen

Tilstede fra sekretariatet
: John Peder Egenæs, Maren Grytting, Bjarte Økland og Jørgen Linbäck-Larsen (under SAK 49/2017).

Andre tilstedet: Sandra Petersen (under SAK 48/2017)

​Møteleder: Kjetil Haanes
Protokollfører: Maren Grytting

SAK 44/2017                Dagsorden
Sakspapir fra generalsekretæren

Styret vedtok å endre rekkefølge på dagsorden grunnet deltakelse av eksterne. SAK 48/2017 og SAK 49/2017 vil behandles før SAK 47/2017.

Styret vedtok dagsorden.

SAK 45/2017                Protokollsaker

Vedtak
Protokoll fra styremøte 23.06.2017 ble godkjent og signert.

SAK 46/2017                Kommende styresaker
Sakspapir fra generalsekretæren

Saken om kapitalforvaltning som det orienteres om i dagens styremøte vil diskuteres videre i styremøtet i november der vedtak skal fattes.

SAK 47/2017                Generalsekretærens orientering
Muntlig orientering v/ generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte. Det har kommet noen gode nyheter rundt situasjonen i Tyrkia. Saken til Amnesty International i Tyrkia sin styreleder, Taner Kilic, vil bli ført for retten i oktober. Dette er tidligere enn først antatt og er positivt da varetektsfengslede ofte kan bli sittende lenge før saken deres blir tatt opp. Generalsekretær i Amnesty International i Tyrkia, Idil Eser, kan nå bli besøkt av venner i fengsel. Tidligere har bare kunne motta besøk av advokaten hennes. Begge utviklingene henger sannsynligvis sammen med at Salil Shetty, generalsekretær av Amnesty International, nylig besøkte Tyrkia og møtte blant annet med den tyrkiske utenriksministeren.

I tiden opp mot valget gjennomførte Amnesty i Norge et stunt gjennom etableringen av det fiktive ‘Flyktningpartiet’. Målet med ‘partiet’ var å løfte flyktningtematikken i valgkampen. Tilbakemeldinger fra medlemmer tyder på at stuntet har blitt tatt godt imot og vi har blitt takket av en del politikere for å ha løftet et viktig tema. Dette arbeidet vil følges opp når vi utarbeider innspill til ny regjeringsplattform.

Et nytt prosjekt har blitt satt i gang i forbindelse med Amnesty i Norge sitt arbeid rettet mot næringsliv. Gjennom telemarketing kommer vi til å bruke ressurser til å ringe direkte til næringslivsaktører som  tidligere har støttet oss for å sondere muligheten for fornyet støtte.

Da deler av midlene som Amnesty i Norge mottok av Norad i forbindelse med TV-aksjonen i 2012 ikke har blitt brukt opp i henhold til tidsplan, informerte generalsekretæren om at vi kommer til å sende en søknad til NRK og Norad om å få et ekstra år til å gjøre dette. Videre informerte generalsekretæren styret om at de årlige rapportene som skal sendes til NRK og Norad i forbindelse med bruken av TV-aksjonsmidlene har blitt forsinket. NRK og Norad har godtatt en utsettelse av fristen, og rapportene vil sendes inn i løpet av nærmeste fremtid.

Ledelsen har i dialog med ansattes tillitsvalgte gjennomgått lønnsprinsippene til Amnesty i Norge. Styret ble informert om prosessen som har blitt gjennomført og vurderer det som ikke som nødvendig å behandle lønnsprinsippene i styret.

SAK 48/2017                Menneskerettighetsfondets bruk av bevilgede penger
Muntlig orientering v/Sandra Petersen

Daglig leder av Norwegian Human Rights Fund (NHRF), Sandra Petersen, orienterte styret om hvordan penger bevilget fra Amnesty i Norge sitt prosjektfond har blitt benyttet. Gjennom følgende tre tiltak har de fokusert på å synliggjøre lokale menneskerettighetsforkjemperes arbeid: etablering av ny nettside, innsamling av bildemateriale fra Colombia og opprettelse av en ny kommunikasjonsplattform. Gjennom sistnevnte har NHRF startet å samle inn historier fra menneskerettighetsforkjempere over hele verden.

SAK 49/2017                Orientering om medlemsmassen
Muntlig orientering v/markedssjef

Markedssjef ga styret en innsikt i støttespillerne til Amnesty i Norge. Gjennom denne presentasjonen lå fokuset på å presentere utviklinger som har skjedd i støttespillerdatabasen vår de siste årene. I tillegg ble hovedutfordringer samt fokusområder for videre arbeid med å rekruttere medlemmer og støttespillere lagt frem.

I forbindelse med den nye personvernloven som trer i kraft i mai 2018 lurte styret på hvordan det jobbes med å forberede systemene til Amnesty i Norge på denne. Generalsekretæren orienterte om at en arbeidsgruppe har blitt nedsatt og styret vil få mer informasjon rundt dette ved et senere tidspunkt.

SAK 50/2017                Kvartalsrapport
Sakspapir fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte. Grunnet senere ansettelser enn antatt innenfor det nyetablerte opplæringsteamet vil ikke alle opprinnelige planer for 2017 på denne fronten kunne bli gjennomført i inneværende år. Styret godkjente at den vedtatte mål- og handlingsplanen for 2017 vil bli justert i henhold til nye planer som blir utarbeidet av sekretariatet.

Som bemerket i kvartalsrapporten har sykefraværet økt i andre kvartal. Styret ble informert om at ledelsen har i samarbeid med ansattes tillitsrepresentanter vurdert om spesielle tiltak bør igangsettes for å adressere dette. Da store deler av sykefraværet skyldes omstendigheter ikke relatert til arbeidsmiljø vurderes det ved nåværende tidspunkt som ikke nødvendig. Ledelsen vil fortsette å følge nøye med på utviklingen i sykefraværet.

SAK 51/2017                Kvartalsrapport økonomi
Sakspapir fra generalsekretæren

Styret hadde gjennom sakspapirer mottatt kvartalsrapporten for andre kvartal. Som en videreføring av dette la økonomi- og administrasjonssjef frem status for økonomi pr august. Hovedtallene viser at vi ligger over budsjett på inntekter og under budsjett på utgifter. Sistnevnte er hovedsakelig grunnet forsinkelser i ansettelsesprosesser som har medført reduserte drifts- og prosjektkostnader.

Økonomi- og administrasjonssjef orienterte styret om at grunnet utviklinger i tidligere momsfritatte aktiviteter kommer Amnesty i Norge til å måtte returnere deler av moms som har blitt tilbakebetalt fra staten.

SAK 52/2017                Landsmøte 2018
Sakspapir fra generalsekretæren

Generalsekretæren informerte styret om tradisjonen med å rullere på hvilken region som landsmøte avholdes i. Basert på denne rulleringen er det Region Sør som står for tur.

Vedtak
Styret vedtar å legge landsmøtet 2018 til Region Sør og ber sekretariatet utrede mulig plassering innenfor regionen.

SAK 53/2017                ICM oppfølging
Sakspapir fra generalsekretæren

I august ble Amnesty International sitt internasjonale rådsmøte (ICM) avholdt i Roma. Seksjoner fra hele verden møttes og bestemte hva organisasjonen skal jobbe for i tiden fremover. Som et resultat av reformer i Amnesty International sin styringsstruktur var dette siste gang ICM avholdes. Fra neste år vil dette møte som har vært arrangert hvert andre år erstattes med Global Assembly som vil holdes årlig. En annen viktig endring av styringsstrukturen som ble vedtatt var å gå fra et vektet stemmesystem til en stemme pr seksjon.

I tillegg til en rekke styringsreformer ble det vedtatt nye posisjoner eller et krav om å utvikle ny policy på følgende menneskerettighetsområder:
  • Beskyttelse av varslere
  • Staters forpliktelser i forbindelse med valg
  • Militærnektere
  • Militær okkupasjon
  • Beskyttelse av rettighetene til mennesker med funksjonshemninger
  • Amnesty International sin abort policy
  • Narkotika og menneskerettigheter
  • Banker og våpenhandel
  • Påvirkninger som klimaendringer vil ha på menneskerettigheter.
Styret diskuterte hvordan de ønsker å følge opp de internasjonale prosessene som kommer til å skje på de ulike områdene og hvordan medlemmer kan inkluderes i dette arbeidet. Prosessene på spesielt følgende tre temaer ønsker styret å følge nøye: staters forpliktelser i forbindelse med valg, militær okkupasjon, og menneskerettigheter og klimaendringer. I forbindelse med sistnevnte tema har det blitt sendt ut en workshop-invitasjon til medlemmer. Styremedlemmer vil ta del i eventuelle internasjonale arbeidsgrupper som opprettes på disse temaene.

Under ICM ble Amnesty i Norge sin workshop om sport og menneskerettigheter avholdt. Det var godt oppmøte til workshopen og gode diskusjoner rundt hvordan Amnesty International burde jobbe med sport og menneskerettigheter ble gjennomført.

Vedtak
Styret ber generalsekretæren legge til rette for at styret får bidratt til den internasjonale policyutviklingen på særlig områdene: valg, narkotika og okkupasjon.

SAK 54/2017                Kapitalforvaltning
Sakspapir fra generalsekretæren

Økonomi- og administrasjonssjef informerte om arbeidet rundt kapitalforvaltning som har blitt diskutert i styrets finansutvalg. Bakgrunnen for denne diskusjonen er et ønske om å vurdere nåværende kapitalforvaltning og potensielle investeringsmuligheter som kan medføre høyere avkastning enn dagens retningslinjer legger til rette for.

Styret diskuterte viktigheten med å ha strenge etiske retningslinjer i forhold til investeringer, men samtidig at disse retningslinjene ikke må være for spesifikke slik at de utelukker nesten alle investeringsmuligheter. Videre diskuterte styret på et overordnet nivå hva slags type investeringer Amnesty i Norge burde gå inn i og hvilken risikoprofil disse burde ha.

Til neste styremøte vil økonomi- og administrasjonssjef i samarbeid med finansutvalget oppdatere retningslinjer for kapitalforvaltning, samt utarbeide en liste over mulige fond Amnesty i Norge kan investere i gitt strenge etikkrav.

Vedtak
Styret tar saken til orientering, og ber generalsekretæren komme tilbake på styremøte i november med forslag om nye retningslinjer for plassering av Amnesty International i Norges midler.

SAK 55/2017                Finansiering av Europa-kontoret
Sakspapir fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte styret om nåværende avtale rundt finansiering av Europakontoret til Amnesty International. Denne avtalen utgår i 2018, men det internasjonale sekretariatet har forespurt seksjonene som bidrar til finansiering under dagens avtale om denne avtalen kan forlenges. Endelig avgjørelser rundt finansiering av Europakontoret vil tas på våren 2018, men generalsekretæren ønsket å høre styrets mening om saken da det vil bli diskutert på et nært forestående møte blant de europeiske generalsekretærene.

Vedtak
Styret beklager at kostnadskuttene på IS ikke er gjennomført i tråd med forutsettingene slik at det mangler midler til finansiering av EIO. I påvente av at omstillingen er gjennomført, er styret positiv til å bidra økonomisk til EIO i en tidsbegrenset periode.

SAK 56/2017                Oppdatering demokratiprosjektet
Muntlig orientering v/nestleder

Nestleder orienterte om status for arbeidet med demokratiprosjektet. Etter flere møter og en rekke undersøkelser har styringsgruppen nå utarbeidet en liste med anbefalinger de ønsker å fremme for styret i desember. Nestleder informerte raskt om hovedtrekkene i disse anbefalingene slik at styret vil være forberedt på hva som vil bli foreslått.

SAK 57/2017                Styrets orientering

Styreleder Kjetil Haanes har blitt invitert til å delta på landsmøtet til Amnesty i Filippinene i oktober. Dette vil kombineres med besøk til et prosjekt i Filippinene som Amnesty i Norge har støttet gjennom TV-aksjonen.

SAK 58/2017                Eventuelt

Styrets alenetid

Godkjent og signert på styremøtet 3. november 2017.