Tema: På flukt: #Velkommen - en felles samtale om flukt, flyktninger og løsninger.

Flyktningkrisen i Midtøsten har dominert nyhetsbildet og den politiske debatten det siste året. I samarbeid med Cinemateket i Tromsø gjør vi opp status så langt for å finne ut hvor vi står. #Velkommen til seminar og filmvisning 8. okt på Verdensteatret.
Publisert: 29. sep 2015, kl. 12:56 | Sist oppdatert: 6. okt 2015, kl. 15:36
Verden er på flukt: fra krig og konflikt i Syria, Midtøsten og Afrika. Og selv om de fleste drar til et naboland, tar noen den farlige veien over Middelhavet eller gjennom Russland, og banker på vår dør.

Hvorfor flykter så mange akkurat nå? Hva vil det si å komme til et nytt land, hva kan vi i Europa og i nord bidra med – og hva kan fortida lære oss om flyktningkatastrofen? Arrangementet #VELKOMMEN er et forsøk på å svare på disse spørsmålene, en samtale mellom folk med varme hjerter og kalde hoder.

Her er noen av dem:
Beate Ekeløve-Slydal fra Amnesty gir et krasjkurs i europeisk flyktningpolitikk, mens Lasse Jangås fra Nordlys snakker om å dekke flyktningkatastrofen på nært hold som journalist. Ordfører Cecilie Hansen forteller hvordan Kirkenes er blitt eksperter på å huse flyktninger, regissør Nina Grünfeld forteller om dokumentaren "Ninas barn", og det blir framføring av nyskrevet tekst fra forfatter og dramaturg Tale Næss i tillegg til musikalske innslag.

Ninas barn
Etter praten blir det tromsøpremiere på "Ninas barn", en av høstens mest omtalte norske dokumentarfilmer. Regissør Nina Grünfeld har laget film om skjebnene til jødiske barn i Norge som ble reddet fra nazistene under andre verdenskrig, og kommer til Tromsø for å presentere den.

"Ninas barn" forteller historien om et barnehjem for jøder i Oslo, drevet av Nina Hasvold – som regissør Nina Grünfeld selv er oppkalt etter. Hasvold var psykolog, opprinnelige tysk-russisk, og tok imot flere jødiske barn på flukt fra Wien til Oslo på slutten av 1930-tallet. Flere av foreldrene får tilbud om å la barna bli i Oslo. Så bryter andre verdenskrig ut, og etter hvert starter deportasjonen av jøder til konsentrasjonsleiren Auschwitz. Likevel klarer Nina Hasvold og hennes kvinnenettverk å redde barna unna nazistenes klør.

Gjennom intervjuer, arkivopptak og rekonstruksjoner forteller filmen om barnehjemmets skjebne, om Nina Hasvolds mot og dristighet, og om hvordan hendelsene under krigen har formet livene til de overlevende.

På flukt: #Velkommen. Samtaler og visning av filmen Ninas barn

Torsdag 8. oktober kl.19:00
Verdensteatret - Cinemateket i Tromsø

Innledere:
Beate Ekeløve-Slydal, rådgiver i Amnesty International
Lasse Jangås, samfunnsredaktør i Nordlys
Cecilie Hansen, ordfører i Kirkenes
Nina Grünfeld, regissør
Emilie Bergene fra Leger uten grenser
Kari Zvarg med flere fra Kvinneloftet, Kirkens Bymisjon

Gratis inngang.

Arrangementet er et samarbeid mellom Verdensteatret -Cinemateket i Tromsø og Amnesty International Region Nord.

Les mer på amnesty.no