”Velkommen Syria” på Trondheim Pride

For fjerde gang var Amnesty International representert da Trondheim Pride parade gikk av stabelen lørdag 12. september. ”Velkommen Syria”-kampanjen ble i denne sammenhengen promotert, fordi LHBTI-personer er blant de ekstra sårbare syriske flyktningene.
Publisert: 21. sep 2015, kl. 14:39 | Sist oppdatert: 2. okt 2015, kl. 13:16
Amnesty var godt representert i den fargerike paraden fra Dokkhuset til Trondheim Torg, som NRK estimerte at nærmere 1000 mennesker deltok i. Det er en fantastisk fordobling av fjorårets tall på deltakere! Stemningen i folkemengden bar preg av at valgdagen for kommunestyre- og fylkestingsvalget, i tillegg til kirkevalget, var to dager senere. Ulike interesseorganisasjoner, flere politiske partier, samt Den Norske Kirke var representert under paraden. I lys av flyktning-katastrofen som foregår i Europa, besluttet Amnesty i år å fokusere på «Velkommen Syria» kampanjen både på stand og i appellen som ble holdt av regionleder. Om lag 400 underskrifter ble samlet inn og sendt direkte til fire av Sør-Trøndelags ordførere, for å minne dem på løftene om å bosette sine kvoter av de 8000 flyktningene Norge har lovet å ta imot.

I Syria er over halvparten av befolkningen på flukt etter fire år med krig. De fleste er internt fordrevne inne i Syria, nærmere fem millioner mennesker har flyktet til andre land. FNs høykommissær for flyktninger har identifisert 380 000 flyktninger som spesielt sårbare, blant dem er LHBTI-personer. Disse menneskene menneskene kan ikke få den beskyttelsen eller den hjelpen de trenger i Syrias naboland, og må gjenbosettes andre steder. «Velkommen Syria» er en svært relevant kampanje å promotere under et arrangement som Trondheim Pride, da den skildrer historiene til noen av disse ekstra sårbare menneskene på flukt, som for eksempel historien til Hamood som ble forfulgt i Syria fordi han er homofil, og som nå må selge sex i Jordan for å overleve, eller historien til de to syriske journalistene Jamal og Said som ble fengslet og torturert for å være kjærester i tillegg til politiske aktivister.

I 75 land i verden er det kriminelt å være noe annet enn heterofil, og i seks av disse landene kan det straffes med døden. Dette er tall som heldigvis stadig synker, men vi kan ikke slutte å kjempe for rettferdighet og kjærlighet før vi har seiret verden over!