Nytt fra styret: Vil du bidra til å forme Amnestys medlemsdemokrati?

Nå trenger vi aktive, engasjerte medlemmer til å sitte i en styringsgruppe som skal se på Amnestys medlemsdemokrati.
Publisert: 24. Jan 2017, kl. 08:29 | Sist oppdatert: 3. jul 2017, kl. 10:57
Amnesty i Norge er en demokratisk organisasjon. Alle medlemmer som har vært medlem i minst seks måneder har stemmerett på landsmøtet og kan dermed være med å bestemme strategier, overordnede planer og hvem som skal sitte i styret. Medlemmene har stor makt og innflytelse, men det er ikke så mange som benytter seg av muligheten. Den nye nasjonale strategien er ambisiøs og et sentralt element er styrking av arbeidet med medlemmene.

Det er mange ulike måter å organisere en medlemsorganisasjon på. Dette varierer stort innad i den internasjonale Amnesty-bevegelsen, og blant andre frivillige organisasjoner i Norge.

Under landsmøtet i Trondheim 2016 ble styret bedt om å nedsette et utvalg som skal utrede Amnesty i Norges medlemsdemokrati. Er vi organisert på best mulig måte? Hvordan skal stemmerettssystemet være?

Utvalget har en styringsgruppe som ledes av styrets nesteleder Thea Schjødt. I tillegg vil utvalget bestå av styremedlemmene Gro Davidsen og Tonje Hellevig – og kanskje deg? En prosjektleder ved sekretariatet vil sørge for å drifte arbeidet på daglig basis.

Amnesty søker nå to medlemmer til styringsgruppen.

Vi leter etter deg som er:
  • Medlem i Amnesty i Norge
  • Interessert i organisasjonsarbeid og frivillighet
  • Analytisk og fremtidsrettet
  • Det er en fordel hvis du har deltatt på minst ett landsmøte i Amnesty

Prosjektet skal bl.a. vurdere følgende:
  • Er Amnestys demokratiske struktur organisert på best mulig måte?
  • Skal vi vurdere andre former for representasjonsformer for medlemsdemokratiet?
  • Hvordan skal stemmerettighet gis i organisasjonen i fremtiden?
  • Hvordan kan medlemmer i Norge få større forståelse av den demokratiske organisasjonen, både nasjonalt og internasjonalt?
  • Hvordan bør fremtidens landsmøte se ut?
  • Er vi i tråd med utviklingen internasjonalt i Amnesty-bevegelsen?
Arbeidet skal driftes av en ansatt ved sekretariatet og styringsgruppen skal komme med innspill og kvalitetssikre arbeidet underveis.

Styringsgruppen må regne med å møtes minst fire ganger i løpet av 2017 og ha anledning til mailkontakt mellom møtene. Det er en fordel hvis du også har anledning til å reise noe.

Møtene vil avholdes på ettermiddag/kveldstid i Oslo. Det vil være mulig å delta via skype. Medlemmer fra hele landet oppfordres til å søke. Utgifter i forbindelse med arbeidet dekkes, men engasjementet er ulønnet.

Styringsgruppen skal presentere sine forslag til styret innen utgangen av 2017.

Har du spørsmål om styringsgruppens arbeid? Ta kontakt med nestleder i styret Thea Schjødt på [email protected] eller Helle Biørnstad på [email protected] eller 91512350

Skriv hvorfor akkurat DU ønsker å sitte i styringsgruppen og send til [email protected] innen 8. februar. Merk eposten styringsgruppe medlemsdemokrati.