Høyres kjølige distanse

Publisert: 12. Jan 2017, kl. 15:10 | Sist oppdatert: 21. Apr 2017, kl. 13:19
Akkurat nå er tusenvis av mennesker på flukt strandet sør i Europa i bitende kulde. De kommer seg ingen steder. Gradestokken kryper under 20 minusgrader.

Men verdenssamfunnet holder en kjølig distanse til at våre medmennesker holder på å fryse i hjel. Våre ledere kniper igjen øynene og gjør alt de kan for å stenge grensene. Den offentlige samtalen går ikke ut på hvordan vi best mulig kan hjelpe folk på flukt, men om hvordan vi kan holde dem unna våre land og våre velferdsgoder.

Onsdag presenterte statsråd Torbjørn Røe Isaksen deler av Høyres asyl- og flyktningpolitikk i VG. Han siteres på at "selv om asyltallene gikk betydelig ned i fjor, så er det all grunn til å tro at asyl- og flyktningsituasjonen vil vare lenge og at det fortsatt vil være millioner av mennesker som vil til Europa." Han fortsetter så med å si at "mange av disse vil også komme til Norge."

Men i VG kunne Røe Isaksen benyttet sjansen til å legge fram noen av partiets tanker på hvordan man best mulig kan redde liv og sørge for å gi flest mulig fortvilte mennesker trygghet. Han kunne sagt at som et rikt og ressurssterkt land vil Norge sette sin stolthet i å ta sin del av ansvaret. Det har tross alt ikke vært flere flyktninger i verden siden andre verdenskrig.

Men neida. I stedet velger kunnskapsministeren å understreke at Høyre vil ha en strengere asylpolitikk. Etterlatt inntrykk er følgende: Det eneste som betyr noe er at mennesker på flukt helst ikke skal finne veien hit.

Det formidles ingen tanker omkring hvor de er nå, alle mødrene, fedrene, sønnene og døtrene som har flyktet fra bomber, død og krig. Hva skjer med dem når vi fortsetter å smelle døren igjen?

Det er svært bra at Høyre i sitt nye partiprogram understreker at asylinstituttet er viktig og at Norge skal etterleve sine internasjonale forpliktelser. Men etter å ha lest det sitter jeg igjen med en rekke spørsmål om deres "strenge og forutsigbare"  asyl- og flyktningpolitikk.

Det står blant annet at Høyre vil "foreta innstramninger i utlendingslovgivningen slik at det blir mindre attraktivt å sende enslige mindreårige asylsøkere uten behov for beskyttelse til Norge."

Hva går disse innstramningene ut på? Og hvordan skal Høyre sørge for at disse innstramningene ikke rammer enslige mindreårige asylsøkere med behov for beskyttelse?

Det står også at Høyre vil "stramme inn regelverket for familiegjenforening."

Hvordan har de tenkt til å gjøre dette?

Det står det ingenting om. Det forsterker min antagelse om at det viktigste budskapet er at det "strammes inn". Ikke hvordan man faktisk ønsker å gjennomføre denne politikken eller hva slags konsekvenser det vil få for mennesker som trenger vår hjelp.

Jeg håper Torbjørn Røe Isaksen eller noen andre i Høyre kan rette opp inntrykket og forklare meg at jeg har misforstått.