Shabana Rehman demonstrerte for Raif Badawis frihet. Foto: Lene Christensen/Amnesty International

Blogg: Appell mot vold

Les appellen Shabana Rehman holdt  under Amnestys månedlige demonstrasjon foran Den saudiarabiske ambassaden fredag 7. april.
PUBLISERT: 7. april 2017, KL. 11:45 -
SIST OPPDATERT: 8. juli 2017, KL. 14:17
Menneskeheten vet, utfra sin egen historie at vår arts fineste egenskaper, empati og fornuftens lys, går det ikke an å verken steine, piske eller skyte ned. Det ligger i vårt genmateriale. Det ligger i det å være et menneske. Så lenge det blir født mennesker på jord så vil ytringsfriheten, tankefriheten eksistere, det er vår fødselsrett som art. Det er det vi er blitt utstyrt med for å kunne være forvaltere av en jord hvor vi har ansvar for de generasjoner som kommer etter oss, våre ikke-menneskelige medskapninger og naturen.

Vi kan bure inne, piske, torturere, banke opp hvor mange vi vil, ytringsfrihet er så nært knyttet til hele vår eksistens at selv om hvert eneste menneske på denne jord hadde blitt utryddet, så ville ideen om frihet levd videre. Ellers så hadde ikke evolusjonen gitt oss språket hvor vi kan uttrykke våre tanker, gitt oss fornuften lys, gitt oss et hjerte som banker og føler med.

Det som oppnås med vold kan bare beholdes med vold – har Mahatma Gandhi sagt. Det gjelder vold i nære relasjoner, vold fra staten mot egne borgere og vold mellom nasjoner.

Det er den grusomme sannheten som ligger bak skjebnen til Raif Badawi og all voldsbruk.

Saudia Arabia og all slik tyrannisk lederskap, kan ikke befri mennesker fra voldens grep så lenge de opprettholder sin makt med bruk av vold.

Vi er vitne til det mørkeste og verste i vår egen art med fengslingen av Raif Badawi og mennesker som ham. Vår  arts egen selvdestruktive vilje til å ta livet av vår fineste egenskap som mennesker.

Å banke opp Raif Badawi med piskeslag kun fordi han har brukt ytringsfriheten er å banke opp menneskeheten hver eneste uke. Denne ekstreme og dypt urettferdige behandlingen av mennesker som regimet ikke engang forsøker å holde skjult, krever å holde generasjon etter generasjon med voldens og fryktens grep.  De kan kun befri menneskeheten fra denne umenneskelige behandlingen ved å umiddelbart løslate Raif Badawi og alle mennesker som på fredelig vis ytrer seg.

Så lenge mennesker som Raif Badawi forfølges, sperres inne, og tortureres så er det dessverre en garanti for at det vil skje med flere. Ikke fordi de vil gjøre som Raif Badawi, men simpelthen fordi de er mennesker.

Derfor er dette det reneste vanvidd. Vi protesterer ikke bare mot vold, men mot vanvidd. Hvordan kan vi ha samvittighet til noe annet ?

Saudia Arabia begår nå vold mott sin egen nasjons lys, en varsler, en fritenker.Og de gjør det ikke engang i skjul, men fullt offentlig.
En mann som ikke har gjort noe annet galt enn å våge å tenke fritt. I en tid, i en verden , hvor ethvert menneske med samvittigheten og vettet  i behold  vet at dette er noe av det fineste og viktigste menneskeheten har: hoder og hjertet som stiller spørsmål, er kritisk og søkende.

Når vold og lynsjing får et slikt grep om mennesker så er det ikke engang nødvendig med et tyrannisk regime. Folket selv kan bli en mobb som stiller seg i ring og roper på mer blod. Det er grunnen til at det i dag sitter fengslet kvinner i flere land, de er samvittighetsfanger ene og alene fordi de eksisterer som kvinner og har gjort det som vi instinktivt er skapt for: elske, forelske seg, drømme, tenke fritt. Men familiens ære er blitt truet og noen vil ta livet av dem. Og det blir også krevd av dem, så ikke andre våger å følge frie kvinners eksempel.
I stedetfor å fengsle de kriminelle, de som truer med vold og drap, fengsler man uskyldige.

I Pakistan ble menneskerettighetsaktivisten Ayaz Nizami arrestert den 22. mars i år og tiltalt for å ha krenket profeten på sosiale medier. Han er fengslet og risikerer henrettelse i henhold til blasfemiloven i Pakistan.

Hundretusener av islamister og andre vanlige borgere har startet en livsfarlig lynsjeaksjon med #hashtag som #HangAyazNizami på Twitter, hvor de krever henrettelse av fritenkere som stiller kritiske spørsmål om religionen

Ayaz Nizami er som Raif Badawi en fritenkere og blogger, som nå er i livsfare, og vi vet at det er mange flere i samme situasjon.

Han mener ikke noe annet enn at det er en grunnleggende rettighet for alle mennesker å kritisere, modernisere eller forlate en religion like linje med å konvertere til en religion. Men, dette  regnes likevel som en handling av blasfemi i det pakistanske samfunnet og loven forbyr alle denne grunnleggende menneskerettigheten.

Slik ser vi at det ikke bare trenger å være et tyrannisk regime, men  også et tyrannisk flertall som står i ring rundt et uskyldig menneske og roper mere blod.

Hashtagen #hengayaznizami på twitter viser for all verden et slikt nedstemmende og dyp urovekkende engajsment for drap.  Fanatismen har spredd seg og glemt hva det er å være et menneske. Uten skam krever folk, under fullt navn, på at pakistanske myndigheter skal henrette et menneske ene og alene fordi han har brukt sin ytringsfrihet. Lynsjingen henger ut bloggere som landssvikere og forrædere og truer landets lederskap til å vise handling ved å bryte menneskerettighetene.

Ofte når mennesker forlater sin menneskelighet, blir de fortalt at de oppfører seg som et dyr. Men dyr oppfører seg ikke slikt som menneskedyret gjør. Det er ingen annen art som utsetter sin egen art for den type vold og ekstrem forfølgelse, pining og fengsling som mennesket. Det er ikke det vi er ment å være. Viljen til å stoppe dette kan bare vi mennesker selv gjennomføre. Det er ikkevolds-friheten vi har.

Derfor er min appell til Saudi-Arabia og Pakistans ledere: stopp lynsjingen, stopp forfølgelsen av fornuft og egen nasjons undergang.

Jeg spør Saudi-Arabia, jeg spør Pakistans ledere: hvor er deres fornuft, hvor er deres medfølelse?  Hvor er deres menneskelighet?

Det er på tide å oppføre seg som skikkelige mennesker. Det er på tide å bli minnet om Gandhis ord: det som oppnås med vold, opprettholdes kun med vold.
Og vold avler vold. Til slutt vil den ramme dere. Ingen slipper unna et slikt løp. Det har historien vist oss.

Fri Raif Badawi, Fri Ayaz Nizami, befri menneskeheten, ta til vettet, før historien selv innhenter dere.

Menneskehetens historie. Historien om frihet. Historien om vår alles fødselsrett.

Del saken