Penger, makt og storpolitikk

Freddy Andrè Øvstegård er nestleder i SU og stortingskandidat for Østfold SV. Dette er appellen han holdt på demonstrasjonen foran Den saudiske ambassaden 7. juli.
Publisert: 10. jul 2017, kl. 12:01 | Sist oppdatert: 10. jul 2017, kl. 13:05
Menneskerettighetene er noe vi snakker mye om, men hvorfor er egentlig menneskerettighetene så avgjørende viktig? Jo, fordi til syvende og sist så er det menneskerettighetene som beskytter oss alle mot den mørkeste avgrunnen.

De ble lagd med vår tids største forbrytelse mot menneskeheten, holocaust, som bakteppe. Grenseløst massiv lidelse, det var grunnen til at hele verden samla seg om noen grunnleggende rettigheter vi alle har i kraft av å være mennesker – uansett farge, rikdom eller i hvilken stat man tilfeldigvis bor.

Saudi Arabia er et land med et regime som få andre. Regimet er kanskje det mest konservative, reaksjonære og kvinnefiendtlige regimet i vår tid. Regimet eier ikke respekt for de avgjørende viktige menneskerettighetene, de undertrykker egen befolkning med alle midler og fører krig i nabolandene. Regimet fengsler, torturerer og henretter hundrevis av mennesker som Raif Badawi, mennesker som bruker ytringsfriheten sin. Raif er et symbol på alle de skjebnene – derfor er han så viktig!

Men hvordan kan det ha seg sånn? Hvordan kan Saudi Arabia fortsette med sine overgrep, mens andre regimer i samme klasse blir møtt med fordømmelse? Saudi Arabias regime er ikke bedre, enn for eksempel det iranske.
Jo, fordi penger, makt og storpolitikk dessverre har blitt viktigere enn menneskerettighetene når det gjelder Saudi Arabia. Fordi Saudi Arabia er nemlig en alliert stat, støttetav USA og en venn av Norge i storpolitikken.

Jeg har to eksempler på det, som jeg mener at vi alle må utfordre vår egen Regjering på:
For det første. Norge har solgt militært materiell for nesten 800 millioner kroner til regimet i Saudi Arabia. Materiell som blir brukt til krig i Jemen og til undertrykkelse av befolkningen. Made in Norway står det på utstyret til regimets soldater, mens de bryter menneskerettighetene. Derfor foreslo SV å stanse salg av norsk militært materiell til Saudi Arabia og andre regimer som bryter menneskerettighetene. Men, dessverre ble vi nedstemt av regjeringen. Penger og stor-politikk, var tydeligvis viktigere enn menneskerettighetene.

For det andre, så ble Saudi Arabia valgt inn i FNs kvinnekommisjon i vår. Jeg trenger ikke engang å si hvor absurd det er det. Derfor spurte SV på Stortinget utenriksministeren om hva Norge hadde stemt i FN, men regjeringa nekter å svare – så jeg tror vi alle vet hva de stemte. Nok en gang var storpolitikk viktigere enn menneskerettighetene.

Slik kunne jeg ha fortsatt med flere eksempler. Gang på gang er penger, makt og storpolitikk viktigere enn menneskerettighetene for regjeringa og vestlige stater i møte med Saudi Arabia. Vårt svar er tydelig. Det er på tide at vi får en selvstendig utenrikspolitikk med ryggrad, der menneskerettigheter alltid går foran olje, det storpolitiske spillet og norsk våpeneksport. Vi må stoppe salget av våpen til Saudi Arabia, og kreve at alle politiske fanger blitt satt fri. Fordi ingen er fri, før alle er fri – frigjør Badawi!