- Jeg vil gjerne arbeide mer for Amnesty. Det er det beste man kan gjøre for andre mennesker.
Publisert: 5. Mar 2002, kl. 11:00 | Sist oppdatert: 16. Jan 2024, kl. 22:02
-Takk for innsatsen. Familien Khalaf fikk etter en ukes URGENT-aksjon opphold i Norge. Fra venstre, bak Nawroz, Shahnaz og Abulkader, foran Lelan Narin og Silva. ©Ina Tin

Av Ina Tin

Slik oppsummerer den syriske kurderen Abdulkader Hasan Khalaf når han, kona Shahnaz og de fire døtrene Nawroz, Narin, Sliva og Lelan oppsøker Amnestys sekretariat i Oslo for å feire at de fikk opphold i Norge.

Amnesty International besluttet å mobilisere til den første URGENT-aksjonen mot norske myndigheter noen gang for å stoppe hjemsendelsen av familien.

Amnesty fastslo at det var stor fare for at Khalaf, som politisk aktiv syrisk kurder, ville bli fengslet og torturert om han ble sendt tilbake til hjemlandet. Likevel ble familiens asylsøknad avslått både av UDI, Utlendingsnemnda og byretten i november. Familien hadde gått i dekning i Norge da Amnesty satte i verk den verdensomspennende aksjonen 7. desember under tittelen: ”Fare for umiddelbar deportasjon/fare for tortur”.

Etter en ukes aksjon snudde norske myndigheter og ga familien opphold på humanitært grunnlag. Samme dag kunne Amnesty sende ut denne meldingen i sitt internasjonale nettverk: ”No further action is required by the Urgent Action network. Many thanks to all who sent appeals on behalf of Abdulkader Hasan Khalaf and his family. Your action was very valuable”.

- I Norge er man fri og kan gjøre hva man vil. Man kan snakke sitt eget språk. I Syria kunne vi ikke snakke kurdisk, vi ble slått på skolen og fikk ikke være sammen med de andre barna. Det forteller 12 år gamle Nawroz til AmnestyNytt bare timer før beslutningen om myndighetenes snuoperasjon blir kjent. Inntil familien gikk i dekning, gikk både Nawroz og søsteren Narin på Herland skole i 7. klasse, og de husket tilbake på skolegangen i Syria med gru.

- Det er vanskelig for barna når foreldrene er politisk aktive, forklarer Abdulkader. – De blir ofte trakassert på skolen og når de er ferdig med sin utdannelse, får de ikke jobb.

Både han og kona støtter det kurdiske partiet Yekiti som ikke er tillatt av syriske myndigheter. Yekiti arbeider for kurdernes rettigheter som systematisk er undertrykket i Syria. Kurderne er ikke anerkjent som et eget folk. Syria har vært i erklært unntakstilstand de siste 30 år og politisk aktivitet og ytringsfrihet er sterkt begrenset. – Mot kurderne i Syria føres en krig. Ikke en åpen krig, men en krig for å undergrave den kurdiske kulturen, sier Abdulkader og fortsetter: - Kurderne får ikke snakke språket sitt, ikke ha egne aviser eller kurdiske skoler, og jorden tas fra dem. Det har også skjedd i min familie. Overgrep skjer i det skjulte fordi mediene ikke får tilgang til de kurdiske områdene i Syria, sier Abdulkader og legger til at den lokale sikkerhetstjenesten har fullmakt til å slå ned på alt som oppfattes som opposisjon. – De kan gjøre hva de vil, arrestere og torturere. Folk lever i evig frykt og tør ikke snakke.

Selv ble familien Khalaf utsatt for trusler på grunn av sin politiske aktivitet, mannen ble innkalt til avhør og presset for informasjon.

Abdulkader Hasan Khalaf mener ikke situasjonen har bedret seg etter at Bashar al-Assad har tatt over etter sin far. - Nå er flere parlamentsmedlemmer fengslet uten grunn. Noen politiske fanger som ble løslatt etter at Bashar tok over, er fengslet igjen. Det gjelder både kommunister og kurdere. Syria er fortsatt et stort fengsel styrt av ett parti og metodene som brukes for å beholde makten er de samme som før.

Etter lang tids usikkerhet og redsel for å havne i de syriske fengslene, kan familien Khalaf nå ta fatt på tilværelsen i Norge. Minstemann Lelan på fem vil i barnehagen, mens Sliva skal fortsette i 2. klasse og tvillingene Nawroz og Narin kommer tilbake til 7. klasse på Herland. Norsk har de lært seg for lenge siden. Shahnaz håper på å få praktisere sin lærerutdannelse, mens Abdulkader aller helst vil bruke sin utdannelse innen matematikk. Vi ønsker dem lykke til i Norge.

Publisert i AmnestyNytt 2002/1.

URGENT Norge: Myndighetene snur etter aksjoner

URGENT ga Khalaf-familien opphold i Norge