Fikk feire kjærligheten!

Takket være massiv støtte fra hele verden, fikk flere hundre studenter ved Middle East Technical University (ODTÜ) i Ankara feire Pride på fredag 11. mai.
Publisert:
18. mai 2018, kl. 13:28
Sist oppdatert:
23. mai 2018, kl. 10:27
Hele Pride-arrangementet stod i fare for å bli hindret da ordføreren i Ankara la ned forbud mot studentenes årlige Pride-marsj ved universitetet.

Amnesty gjorde saken til en hasteaksjon og krevde at studentene fikk lov til å gjennomføre den planlagte Pride-marsjen. Støtten strømmet inn fra hele verden, og 11. mai feiret studentene kjærligheten ved sitt planlagte Pride-arrangement.

Studentene uttrykte sin takknemlighet over støtten til Amnesty-aktivister verden over gjennom denne meldingen:

- Grunnen til at vi kunne trosse forbudet og gjennomføre marsjen var den internasjonale støtten og solidaritet fra Amnestys aktivister rundt om i verden. Vi hadde ikke klart det uten støtten vi fikk fra dere.
Flere hundre studenter deltok i Pride-marsjen. Foto: ODTÜ LGBTI group

Pride-parader er en festdag i mange land i verden, men noen steder er det en dag som tydeliggjør behovet for å fortsette kampen om menneskerettigheter. Å elske er en menneskerett! Pride-arrangementer står som viktige arenaer for å sette fokus på lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i samfunnet, og for å vise at deres kamp må tas på alvor.

En regjeringsvennlig avis omtalte nylig studentgruppen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) ved universitetet for «unormale». Avisen kalte også Pride-marsjen for «et forsøk på å vise frem manglende moral».

Ordføreren i Ankara hevdet marsjen var en provokasjon.

Istanbul Pride har vært forbudt de tre siste årene i Tyrkia. I Ankara har alle LHBT-arrangement vært forbudt siden november 2017. Slike forbud er i strid med internasjonale menneskerettigheter.

Gjennomføringen av Pride-marsjen i Ankara var en seier i menneskerettighetskampen, og den gir et håp for den videre kampen om menneskerettigheter for LHBT-samfunnet i Tyrkia.

Her kan du lese mer:
Marching with pride in Turkey despite the crackdown​

Turkey: Further information: Pride march no longer at risk
Å elske er en mennesekerett! Foto: ODTÜ LGBTI group

BLI AMNESTY-MEDLEM NÅ

Alle Amnesty-medlemmer får nyhetsbrev og stemmerett ved landsmøtet.
Som medlem mottar du Amnestys norske årsberetning og nyhetsbrev. Du vil også ha stemmerett på landsmøtet.
Andre Nyheter