Gledelige nyheter om Saman

25. januar mottok Amnesty fantastiske nyheter fra Iran. Dødsstraffen som Saman Naseem ble idømt for å vise "fiendskap mot Gud" er trukket tilbake. Advokaten tror at Saman snart blir løslatt.
Publisert: 30. Jan 2018, kl. 19:02 | Sist oppdatert: 27. jun 2019, kl. 09:53

Saman Naseem ble arrestert som 17-åring og dømt til døden for «fiendskap mot Gud». Han var nær henrettelse gjentatte ganger. Dommen ble omgjort til fem års fe gsel for medlemskap i "Partiet for fritt liv for Kurdistan" (PJAK), en gruppe myndighetene påstår utgjør en fare for "nasjonal sikkerhet".

Kan bli løslatt

Saman har allerede tilbrakt flere år i fengsel, og advokaten mener at han snar vil bli løslatt.

Saman har uttrykt dyp takknemlighet til Amnesty og alle som var med på å ak jonere for ham. Erfaring viser at internasjonalt press kan gjøre en forskjell og Amnesty vil fortsette å kjempe mot dødsstraff i Iran.

«Tilsto» under tortur

Under avhørene ble Saman Naseem utsatt for grusom tortur og hindret tilgang til advokat.

I tillegg ble han tvunget til å signere et dokument som stadfestet at han i juli 2011 avfyrte skudd mot revolusjonsgarden. I retten trakk han dette tilbake, da han ikke hadde vært klar over hva som stod i den skriftlige «tilståelsen». Til tross for Samans innvendinger godtok retten «tilståelsen» som bevis.

Massivt globalt press

Amnesty aksjonerte bredt mot iranske myndigheter i forkant av henrettelsen. Dagen før dødsdommen skulle fullbyrdes, ble den utsatt. Saman ble overført til Zanjan-fengselet utenfor Teheran, fortsatt i uvisse om fremtiden sin.

I 2015 ble Saman Naseem inkludert i Amnestys globale brevskrivingskampanje «Skriv for liv». Mer enn 213.000 mennesker engasjerte seg i saken hans. Tusenvis sendte solidaritetsbrev til Saman og hans familie.

25. januar ble dommen mot han endelig omgjort. Nå er fremtiden adskillig lysere for Saman Naseem.