Aktiviststafett for flyktninger

Amnestyaktivister fra Afrika til Europa står sammen for mennesker på flukt til Europa i Amnestys globale aksjon for å beskytte migranters rettigheter. Norske aktivister tok stafettpinnen på ski ned fra Gaustadtoppen.
Publisert: 23. Apr 2013, kl. 14:22 | Sist oppdatert: 4. jun 2013, kl. 17:18
Hvert år drar tusenvis av mennesker ut på en livsfarlig reise i forsøk på å nå Europa. Noen flykter fra konflikter, andre fra ekstrem fattigdom.

Mange når aldri Europa. De reiser ofte med skip som ikke er sjødyktige. Noen dør av dehydrering, andre av drukning. Det er estimert at i 2011 døde minst 1.500 menn, kvinner og barn i Middelhavet. Amnesty antar at det faktiske antallet er enda mye høyere.

I løpet av det siste tiåret har enkelte europeiske land hatt større fokus på å begrense flyktningstrømmen enn å redde flyktninger i havsnød. De som overlever reisen og lander på europeisk jord blir i mange tilfeller ulovlig fengslet og behandlet som kriminelle.

I februar startet Amnesty International en ny internasjonal kampanje med krav om at EU og de 27 medlemsstatene tar sitt ansvar på alvor og beskytter flyktninger som ankommer Europa i henhold til internasjonale menneskerettighetsstandarder. Over 50.000 underskrifter overleveres idag Europaparlamentet, EUs lovgivende organ.

Norske aktivister på topptur

Som en del av kampanjen har aktivister fra Europa og Afrika samarbeidet om en felles film i protest mot Europas praksis.

- Vi skulle stå for det norske bidraget. Med god planlegging klarte vi å fullføre innspillingen både på Gaustatoppen og i Oslo i løpet av to dager, sier aktivist Fredrik Grimstad fra Kolsås.

Sammen med en engasjert gjeng frivillige samlet han venner og bekjente, frikjørere og fotografer og dro på topptur.

- Dette prosjektet er et godt eksempel på hvor variert og spennende det er å jobbe med menneskerettigheter i Amnesty. Vi har stor plass til å jobbe med egne ideer, og det å kunne jobbe med aktivister på tvers av landegrensene, gjør arbeidet ekstra spennende, sier han.

Fredrik understreker at de ikke glemmer sakens alvor i svingene nedover fjellsiden.

- Vi gjør dette fordi vi mener at det kan ikke gå ubemerket hen at så mange mennesker dør på vei til Europa. Å beskytte og redde menneskeliv er viktigere enn å stramme Europas grensekontroll.

AKSJON
Idag overleverer Amnestyaktivister 50.000 underskrifter til EU i Brussel med krav om at EU endrer praksis og behandler flyktninger som ankommer Europa i tråd med internasjonale standarder.

Les mer om aksjonen her: www.whenyoudontexist.eu

AMNESTYS KRAV
  • Alle må behandles med respekt og verdighet ved Europas grenser.
  • Alles rettigheter må respekteres ved grensekontroller, asylprosesser og returoperasjoner.
  • Internering må bare brukes dersom absolutt nødvendig og barn må ikke interneres som et ledd i immigrasjonskontroll.
  • Mennesker på flukt må ikke utsettes for overgrep på grunn av deres status som asylsøkere og må gis reell tilgang til rettssystemet.

om Amnestys arbeid med flyktninger og migranter

FØLG
Migrants at sea's twitterfeed

Se bakomfilm fra innspillingen av den norske delen.