Norge: Transpersoners rettigheter ikke ivaretatt

- Norske myndigheters behandling av transpersoner er stigmatiserende, mener Amnesty.
Publisert: 15. Apr 2013, kl. 15:54 | Sist oppdatert: 4. jun 2013, kl. 17:18
Denne uken er Norge og Sør-Afrika vertskap for en internasjonal konferanse i Oslo der over 200 deltakere fra hele verden diskuterer rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.

- Det er viktig og bra at Norge er et internasjonalt foregangsland for rettighetene til seksuelle minoriteter, men det er oppsiktsvekkende og sterkt beklagelig at norske myndigheter ikke tar rettighetene til transpersoner i Norge med det samme alvor, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Må ta grep
Amnesty International har ved flere anledninger kritisert norske myndigheter for slett ivaretagelse av transpersoners rettigheter. I slutten av mars sendte organisasjonen brev til helseminister Jonas Gahr Støre for å uttrykke bekymring over transpersoners mangelfulle tilgang til et tilpasset behandlingstilbud.

– Norske myndigheter må sikre transpersoners grunnleggende rettigheter, inkludert retten til et tilrettelagt helsetilbud, og fjerne kravet om sterilisering for endring av juridisk kjønn, skriver leder for Amnesty Internationals Europa- og Sentralasiaprogram, John Dahlhuisen, i brevet til norske myndigheter.

Les hele brevet her.

Mangelfullt behandlingstilbud
Norske helsemyndigheters klassifisering av "transseksualisme" som en mental og atferdsmessige lidelse er stigmatiserende for transpersoner. I tillegg bidrar diagnosen til å begrense tilgangen til nødvendig behandlinger for transpersoner, siden det i dag bare er transpersoner som har diagnosen "transseksualisme" som rett til både hormonelle og kirurgisk behandling på Oslo Universitetssykehus Rikshospitalet.

- Amnesty International er særlig bekymret for sykeliggjøringen av transidentitet, og da spesielt klassifiseringen av transseksualisme som en psykiatrisk lidelse, sier Dahlhuisen.

- I tillegg er det uakseptabelt at det i realiteten ikke finnes noe tilfredsstillende behandlingstilbud for transpersoner som ikke har diagnosen “transseksualisme”.

Å begrense tilgangen til hormonell og kirurgisk behandling ene og alene til folk med diagnosen «transseksualisme” strider også mot anbefalningene til World Professional Association for Transgender Health ( WPATH).

Mangelfullt helsetilbud
Transpersoner som ikke har diagnosen “transseksualisme” kan i dag motta hormonell behandling foreskrevet fra fastlegen. Nå vil Helsedirektoratet begrense behandlingstilbudet til transpersoner ytterligere, og foreslår at Rikshospitalet i fremtiden bør være den eneste institusjonen som kan foreskrive hormonbehandling.

- Amnesty International er urolig for de mulige negative konsekvensene av dette forslaget, og frykter at enkelte vil benytte hormonbruk uten medisinsk oppfølging dersom Helsedirektoratets anbefaling blir tatt til følge, sier John Dalhuisen.

Tvunget til sterilisering
Det er per i dag ingen spesifikk lovgivning som regulerer endring av juridisk kjønn i Norge. Endring av juridisk kjønn faller under Skattedirektoratet som er ansvarlig for Folkeregisteret, og er bare mulig dersom det kan bevises at et “ekte kjønnsskifte” har funnet sted. Et “ekte kjønsskifte” innebærer omfattende kjønnskorrigerende behandling, som inkluderer fjerning av testikler eller eggstokker. I praksis er sterilisering dermed et obligatorisk krav for å få endret juridisk kjønn. Resultatet er at mange transpersoner opplever omfattende praktiske problemer, blant annet når de søker arbeid, boliglån eller folketrygdytelser, eller i forbindelse med utenlandsopphold.

- Den norske praksisen der det stilles krav om sterilisering som en obligatorisk forutsetning for å få endret juridisk kjønn, bryter flere menneskerettigheter, inkludert retten til likhet for loven uten diskriminering og retten til best mulig helse, påpeker Dalhuisen. - FNs Spesialrapportør mot tortur har nylig oppfordret alle stater til å “forby tvungen eller presset sterilisering under alle omstendigheter.”

Amnestys anbefalinger
Amnesty International oppfordrer norske myndigheter til å sikre transpersoner tilgang til hormonell og kirurgisk behandling uten psykiatrisk diagnose på basis av deres informerte samtykke, og å avskaffe praksisen som krever at transpersoner kun kan skifte juridisk kjønn dersom “ekte kjønnsskifte” er foretatt.

- Norske myndigheter må snarest opprette en rask, tilgjengelig og lettfattelig prosedyre, som på grunnlag av individets selvopplevde identitet tillater transpersoner å endre navn og andre kjønnsmarkører på offisielle dokumenter utstedt av staten, inkludert fødselsattest, avslutter leder for Amnesty Internationals Europa- og Sentralasiaprogram John Dahlhuisen.

AMNESTY INTERNATIONALS ANBEFALINGER TIL NORSKE MYNDIGHETER
  • Sikre transpersoners tilgang til hormonell og kirurgisk behandling uten prsykriatisk dignose.
  • Avskaffe praksisen som krever at transpersoner kun kan skifte juridisk kjønn dersom “ekte kjønnsskifte” er foretatt.
  • Snarest opprette en rask, tilgjengelig og lettfattelig prosedyre, som på grunnlag av individets selvopplevde identitet tillater transpersoner å endre navn og andre kjønnsmarkører på offisielle dokumenter utstedt av staten, inkludert fødselsattest.