Amnesty inviterer: Konferanse om Tyrkia

Amnesty International inviterer til konferansen “The human rights situation in Turkey and the way forward” 5. desember på Litteraturhuset.
Publisert: 24. nov 2016, kl. 11:35 | Sist oppdatert: 5. des 2016, kl. 11:43
Konferansen finner sted i Wergeland-salen på Litteraturhuset kl. 11.00-14.30.

I vårt allierte NATO-land Tyrkia er menneskerettighetssituasjonen svært bekymringsverdig og går farlig fort i feil retning. Møt journalisten som ble arrestert, professoren som kjenner verdien av akademisk frihet, eksperten på kurdernes situasjon og Amnesty Internationals egen kampanjeansvarlig for Tyrkia. I paneldebatten vil du dessuten møte Thomas Spence fra Norsk Journalistlag.
Merk at konferansen vil foregå på engelsk.

Meld deg på ved å sende en mail til [email protected].

Program
11:00 Welcome and introduction of the participants by Beate Ekeløve-Slydal, Amnesty International Norway
11:05 Erol Onderoglu, journalist and representative of Reporters Without Border
in Turkey
11:30 Nurcan Kaya, lawyer and Turkey coordinator of Minority Rights Group
11:50 Bertan Tokuzlu, assistant professor, Istanbul Bilgi University Law School
12:10 Milena Buyum, Turkey campaigner, Amnesty International
12.30 Lunch
13.00 Panel discussion. In addition to the speakers, we have invited Thomas Spence from the Norwegian Journalist Union to take part. Other guests are to be confirmed.
Moderator: Stig Arild Pettersen, journalist and producer for the podcast «Du verden»
14:30 Ends

Bakgrunn
I Tyrkia settes ytrings- og forsamlingsfriheten til side, avisproduksjon stenges, og journalister og menneskerettighetsforkjempere arresteres.
370 organisasjoner som arbeider med alt fra barns rettigheter til advokatforeninger er blitt tvunget til å stenge sine aktiviteter i foreløpig tre måneder.
Den akademiske friheten krenkes, og mer enn 1500 dekaner er sparket. Tusener av lærere har mistet sin lærerlisens, det er blitt innført reiseforbud og akademikere som befinner seg i utlandet har blitt kalt hjem.
I kjølvannet av kuppforsøket i juli 2016 foregår det en heksejakt på personer myndighetene mener har en tilknytning til Gülen-bevegelsen. Over 100 000 offentlige ansatte er fengslet, avsatt eller under etterforskning, inkludert lærere, politi, dommere og militære.
I skyggen av den blodige konflikten mellom militæret og PKK er mange folkevalgte politikere fra det pro-kurdiske partiet HDP arrestert.

Følg direkte på Facebook her

Les mer på amnesty.no