Amnesty inviterer: En uke med menneskerettigheter

Amnesty International arrangerer "Menneskerettighetsuka" i Trondheim, Kristiansand og Oslo med temamøter, film og kulturelle arrangement om ulike temaer relatert til menneskerettigheter.
Publisert: 3. Mar 2016, kl. 12:10 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Arrangementene i Trondheim er gratis, med unntak av Kosmorama-filmene. Her kan du finne programmet for Menneskerettighetsuka i Oslo, som arrangeres av Amnesty Jus Oslo. Her er programmet for Menneskerettighetsuken på Universitetet i Agder som er i regi av Amnesty Studentene Kristiansand og Politicus studentforening.

HER KAN DU SE HELE PROGRAMMET I TRONDHEIM FRA 7.-13.MARS:

7. MARS - SOLIDARITETSKONSERT FOR SYRIA
TID: 18.00-19.30
STED: Coffee Annan / ISAK

Krigen i Syria har drevet minst 12 millioner mennesker på flukt. De fleste befinner seg i Syria eller i landene rundt, men noen forsøker å komme seg til Europa. I følge menneskerettighetene har alle rett til å søke og å ta imot asyl mot forfølgelse.
Appell ved Katrin Glatz Brubakk, universitetslektor ved ­Psykologisk institutt NTNU. Hun har tidligere jobbet i Amnesty og har vært i Hellas for å ta i mot flykninger. Brubakk vil snakke om flyktningsituasjonen og dele sine egne erfaringer i møte med mennesker på flukt.
Musikk ved Blue Moon, et band med basis i country og blues, men med elementer av noiserock, shoegaze og surf-rock.
Den lovende singer-songwriteren Merethe JM kommer også, med ektefølte melodier og brutalt ærlige tekster.
Arrangementet er et samarbeid med Cafe NordSør.
[gratis inngang]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8. MARS - BESKYTT KVINNER PÅ FLUKT-KREV TRYGGE VEIER TIL EUROPA
TID: kl 17.00
STED: Torget i Trondheim og 8. mars-toget

I forbindelse med kvinnedagen vil vi rette fokus på aksjonen for å kreve trygge og lovlige veier til Europa for mennesker på flukt. Over 17 000 har allerede signert aksjonen på nett.
Amnesty vil ha stand på torget under 8. mars-arrangementet der vi samler inn underskrifter til aksjonen. Deretter oppfordrer vi flest mulig til å gå sammen med Amnestys grupper og frivillige under Amnestys parole «Beskytt kvinner på flukt - Krev trygge veier til Europa» i 8. mars-toget.

- - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - -- - - - -
9. MARS - KULTURKVELD PÅ ANTIKVARIATET
TID: kl 19.00-21.00
STED: Antikvariatet, Bakklandet

Møt den britisk-algeriske regissøren Salem Brahimi, i samtale med Anne Gjelsvik (professor i filmvitenskap, NTNU). Brahimi er gjest på Kosmorama med sin rystende film Let Them Come, som også inngår i programmet til Menneskerettighetsuka.

Møt også fribyforfatter Ashur Etwebi fra Libya. Etwebi er poet og oversetter, og har tidligere jobbet som professor i medisin. Han har utgitt ni diktsamlinger, blitt oversatt til mange språk og er en av de mest fremtredende libyske samtidsforfattere.

Det blir musikk ved Jo Sverre Sande, en underfundig og ektefølt visepopsanger med teft for gode ­melodier. I tillegg kommer også Kari Harneshaug, som nylig har gitt ut sitt tredje album. Kari har med seg medmusiker og ­gitarist Karl Gøsta Klaseie.

- - - - - - - - - - - -- - - - - - -
10. MARS - OFRES MENNESKERETTIGHETENE I FRYKTEN FOR TERRORISME?
TID: kl 18.00-20.00
STED: Trondheim Folkebibliotek, Rådhussalen

I mange land ser vi at begrensninger i ytringsfriheten, over­våkning, kollektiv forfølgelse, vilkårlig fengsling og tortur stadig oftere brukes i kampen mot terror. Frykten for terror brukes for å legitimere brudd på menneskerettigheter. Hvor langt er vi villige til å gå for å beskytte oss mot terrorisme?
Vi samler et knippe mennesker med innsikt og erfaring til en debatt om temaet, deriblant regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen, generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty International i Norge og Sverre Erik Jebens, tidligere dommer i Den europeiske ­menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Arrangementet er et samarbeid med Kosmorama.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11. MARS - MYANMAR: DEMOKRATI I FARE
TID: kl 12.15-13.00
STED: NTNU Dragvoll, D3

Myndighetene i Myanmar fengsler aktivister og menneskerettighets­forkjempere som ikke har gjort annet enn å bruke sin ytrings- og forsamlingsfrihet. De trakasserer og arresterer folk som kritiserer regjeringen; journalister, studentledere, samfunnsledere og ­fagforeninger. Ingen er trygge.

Beathe Øgård har vært praktikant på den norske ambassaden i Myanmar, og aktiv i SAIH i flere år. Hun kommer for å holde ­fore­drag om studentenes situasjon. Mange har blitt fengslet etter fredelige protester mot lover som innskrenker deres akademiske frihet. Foredraget blir holdt på engelsk.
[gratis inngang]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8.MARS- 13.MARS - KOSMORAMA: Fem filmer med mening!
Under Menneskerettighetsuka i Trondheim samarbeider vi med Kosmorama - den internasjonale filmfestivalen i Trondheim og i den forbindelse har du mulighet til å besøke fem filmer med tematikk knyttet opp mot menneskerettigheter. Alle filmene presenterer tema som Amnesty ønsker å rette søkelys mot og flere av filmene går inn på temaene rettsikkerhet og radikalisering.
STED: Nova kinosenter
PRIS/BILLETT: For mer informasjon og billettkjøp: kosmorama.no.

DON´T TELL ME THE BOY WAS MAD Regi: Robert Guédiguian
Vises: 8. mars kl 12.00 • 9. mars kl 12.00 • 10. mars kl 12.00 • 11. mars kl 10.00 • 13. mars kl 20.20
Hovedhandlingen skjer i Marseille-traktene på 1980-tallet, men bakteppet er det tyrkiske folkemordet på armenerne i 1915-20.
Vi møter en familie på tre generasjoner der bestemoren overlevde folkemordet, mens sønnesønnen ender opp med å ta til våpen for armenernes sak. Filmens historie er parallell til dagens frykt for radikalisering.

IXCANUL regi: Jayro Bustamante
Vises: 8. mars kl 18.20 • 11. mars kl 12.00 • 13. mars kl 22.00
Fattige kaffebønder på landsbygda i Guatemala er rammen for denne filmen. Indianerene er ikke bare fattige, men også lavest på den sosiale rangstigen. Maria, en ung jente i tenårene bor sammen med foreldrene sine i et samfunn hvor mennene nesten utelukkende er opptatt av penger, mens kvinnene representerer fremtidshåpet.

ALIAS MARIA Regi: José Luis Rugeles Gracia
Vises: 9. mars kl 12:00 • 13. mars kl 16.10
Tusenvis av mindreårige rekrutteres som soldater i colombianske geriljatropper. 13 år gamle Maria er en av dem. Alias Maria skildrer på nøkternt vis dramatikken i de enorme belastningene barnesoldater utsettes for, og da særlig den ekstra byrden det innebærer å være jente i en slik situasjon.

LET THEM COME regi: Salem Brahimi
Vises: 9. mars kl 20.30 • 10. mars kl 18.00 • 11. mars kl 10.00
Let Them Come er en av de vondeste og mest ubarmhjertige filmene på årets Kosmorama. Historien tar oss til Algerie på slutten av 1980-tallet og er en fortelling om hvordan ekstremisme vokser fram og nærer seg på terror og frykt. Du kan treffe regissør Salem Brahimi på vår kulturkveld onsdag 9. mars på Antikvariatet.

UNDER SANDEN regi: Martin Zandvliet
Vises: 12. mars kl 20.00 • 13. mars kl 15.50
Mai 1945, krigen er over og rollene byttet om. De tyske overherrene er blitt danskenes krigsfanger. Under sandet handler om unge tyske krigsfanger som settes til den livsfarlige jobben å rydde de danske strendene for miner. Filmen vant nettopp den prestisjetunge prisen Dragon Awards for Nordens beste film.