Menneskerettighetsuka i Trondheim

Menneskerettighetsuka i Trondheim arrangeres for tredje gang 6. - 12. mars 2017. I løpet av uken blir det temamøter, filmvisninger og kulturelle innslag med fokus på menneskerettigheter.
Publisert: 1. Mar 2017, kl. 10:03 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Program for Menneskerettighetsuka 2017

Temamøte
Unge radikale stemmer – jakten på en identitet

Mandag 6. mars kl. 19.00-20.30
Gratis inngang

Vi har invitert tre innledere til dette temamøtet om identitet og hva utenforskap kan gjøre med unge mennesker:
Nancy Herz, en av årets vinnere av Fritt Ords Honnør-pris, kommer for å snakke om ulike perspektiver rundt identitet og utenforskap, og om det å finne sin plass. Nancy er jusstudent, spaltist i Aftenposten og 1. vara i styret til Amnesty Norge. Hun brenner for menneskerettigheter, særlig for ytringsfrihet og kvinners rettigheter.
Anders Torp, er oppvokst som pastorsønn i en fundamentalistisk menighet. Hans far, Jan-Aage Torp, ledet Seierskirken og ­Oslokirken. Og i 2016 fortalte Anders om sine erfaringer fra ­oppveksten i boken «Jesussoldaten: Gutten som skulle vinne landet for Gud». Anders er i dag agnostiker, foredragsholder, samfunnsdebattant og forfatter.
Nassima Dzair, leder av InterBridge, vil se på temaet i et større ­perspektiv. Dzair har lang erfaring med arbeid knyttet til helse, fred og menneskerettigheter. Hun er grunnlegger av Interbridge, et sosialt entrepernørskap som jobber med å utvikle lederskaps­egenskapene til unge knyttet opp mot å ta samfunnsansvar og ta aktivt del i å skape løsninger.

Temamøte og minikonsert
Mennesker på flukt - gjør Norge nok?
Tirsdag 7. mars kl. 18.00-19.30
Sted: Café 3B
Gratis inngang

Studentgruppen arrangerer temamøte med konsert. Fokus vil være barn på flukt, men også åpenhet i Norge angående flyktninger.
Trude Jacobsen, generalsekretæren fra «Dråpen i Havet», kommer for å snakke om deres arbeid for flyktninger. «Dråpen i Havet» har som formål å gi umiddelbar og direkte bistand til mennesker på flukt. Deres hovedfokus er å hjelpe barn og deres mødre som ­ankommer Europa ved å koordinere frivillige hjelpearbeidere, og ved å samle inn og distribuere nødvendig utstyr.
Katinka Asplin, kampanjekoordinator i Amnesty Norge kommer for å fortelle om flyktningkrisen generelt og Amnesty Norge sin posisjon og arbeid i forhold til dette.
Foredragene blir etterfulgt av et musikalsk innslag fra den lokale artisten Merethe JM.

Quiz på Edgar
Tirsdag 7. mars kl. 19.00
Sted: Studentersamfundet
Gratis inngang

Den ukentlige tirsdagsquizen vil under Menneskerettighets­uka stille med én kategori med ti spørsmål om menneskerettigheter.
Arrangeres i samarbeid med Studentersamfundet.

Samtale og konsert
Yasmine El Barmawy

Onsdag 8. mars kl. 18.30-20.00
Gratis inngang

I 2012 demonstrerte musikeren og komponisten Yasmine El Barmawy mot den nye grunnloven fra daværende president Mohamed Mursi i hjemlandet Egypt. Demonstrasjonen skulle bli et mareritt for henne. I 70-90 minutter ble hun utsatt for seksuelle overgrep av flere menn på Tahir-plassen i Kairo. To måneder senere bestemte hun seg for å snakke ut om det som skjedde. Yasmine var første egyptiske kvinne som stod frem offentlig, med navn og ansikt – og fortalte sin historie.
Møt Yasmine El Barmawy i samtale med Tove Marie Paasche, regionleder i Amnesty. Yasmine holder en konsert etter samtalen.

8. mars-toget
Kvinner på flukt skal beskyttes.
Krev trygghet nå!

Onsdag 8. mars kl 17.00
Torget

I forbindelse med kvinnedagen oppfordrer vi flest mulig til å gå sammen med Amnestys grupper og frivillige under Amnesty-parolen «Kvinner på flukt skal beskyttes. Krev trygghet nå!» i 8. mars-toget.

Film og Seminar
«Face of Terror»
Torsdag 9. mars kl. 14.00-17.15
Sted: Nova kinosenter

Hva kan vi lære om terrorens konsekvenser gjennom film? Med utgangspunkt i filmen Nowhere to Hide holder professor Anne Gjelsvik (NTNU), leder av forskningsprosjektet «Face of terror», innledning til tematikken og filmen. Etter filmen leder hun en samtale med Mads Outzen og Nagège Lourme fra samme forskningsgruppe og Amnesty sin generalsekretær John Peder Egenæs. For mer informasjon og billettkjøp: kosmorama.no. Arrangementet er et samarbeid med Kosmorama og NTNU, Institutt for kunst og medievitenskap.

Film og møte
«Persepolis»
om menneskerettighetssituasjonen i Iran
Fredag 10. mars kl. 18.00-20.00
Sted: Kultursenteret ISAK
Gratis inngang

Amnesty sin ungdomsgruppe på Trondheim Katedralskole inviterer til møte og visning av filmen Persepolis i kinosalen på ISAK.
Etter filmvisningen vil Pranian Amirahmadi i ungdomsgruppa fortelle om menneskerettighetssituasjonen i Iran, med bakgrunn i at hun og familien måtte forlate landet i 2009.
Begrenset med plass - førstemann til mølla!

Kosmorama -Fem filmer med mening
Mandag 6. mars - Søndag 12. mars
Sted: Nova kinosenter
Fem filmer fra Kosmoramas program er plukket ut til å være en del av Menneskerettighetsuka. Filmene presenterer tema som Amnesty ønsker å rette søkelyset mot denne uka. For mer informasjon og billettkjøp: kosmorama.no.

El Amparo
Regi Rober Calzadilla
Vises 7. mars kl. 13:50 • 11. mars kl. 16:00 • 12. mars kl. 17:10
El Amparo er basert på en sann historie om hendelser i grense­områdene mellom Venezuela og Colombia. En gruppe fiskere blir beskutt av militæret. Militærets versjon er at de avverget et geriljaangrep. De er villige til å gjøre hva som helst for å dekke over sannheten.

Layla M
Regi Mijke de Jong
Vises 9. mars kl. 19:30 • 10. mars kl. 18:00 • 11. mars kl. 12:00
Muslimske Layla innser at verken hennes velintegrerte familie eller hjembyen Amsterdam er imøtekommende. Hun rømmer hjemmefra, gifter seg med en hengiven jihadist og forlater Nederland til fordel for en islamistisk celle i Midtøsten. Layla M er historien om den desperate kampen for tilhørighet.

Ma’Rosa
Regi Brilliante Mendoza
Vises 7. mars kl. 11:40 • 8. mars kl. 22:00 • 9. mars kl. 14:00
Ma’Rosa og mannen driver en kiosk i et av Manilas fattigstrøk. Inntekten er ikke nok til å brødfø familien på seks, så de sper på inntektene med smådealing. Ekteparet blir arrestert, og nå følger familiens desperate kamp for å betale det korrupte politiet.

Nowhere to Hide
Regi Zaradasht Ahmed
Vises 9. mars kl. 14:15 • 11. mars kl. 20:00 • 12. mars kl. 10:00
Nowhere to Hide er en dokumentar fra innsiden av krigen i Irak. Filmens fotograf er sykepleieren Nori Sharif, som bor i en liten by i et kjerneområde for krigshandlingene. Ettersom krigen gradvis overmanner ham, blir han også filmens hovedperson.

Personal Affairs
Regi Maha Haj
Vises 6. mars kl. 20:00 • 7. mars kl. 18:00 • 11. mars kl. 22:10
Med Israel-Palestina-konflikten som bakteppe skildres livet til en familie. Mellom grensekontroll, drømmer og politikk møter vi ulike menneskeskjebner. Filmen gir et annet bilde av regionen enn det vi er vant med.

Utstilling på Kunsthall Trondheim
Ingela Johansson og Nástio Mosquito
Torsdag 2. mars - søndag 19. mars
Sted: Kunsthall Trondheim