Trenger virksomheten mer kunnskap om aktsomhetsvurderinger og menneskerettigheter? Ta kontakt med oss for opplæring og samarbeid.

Aktsomhetsvurderinger med hensyn til menneskerettigheter

Aktsomhetsvurderinger med hensyn til menneskerettigheter (Human Rights Due Diligence) er en prosess eller en arbeidsmetode for å kartlegge, forebygge, begrense, gjøre rede for og følge opp hvordan en virksomhet håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser av sin virksomhet. Selskaper omfattet av åpenhetsloven plikter å gjøre aktsomhetsvurderinger og å redegjøre for disse. Sentralt i redegjørelsen er åpenhet om risiko og utfordringer. Flere land har innført, eller er i ferd med å innføre, lignende lover, inklusive EU.

Om Amnestys opplæring

Vår opplæring i aktsomhetsvurderinger bygger på FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs metode. Vi kombinerer ulike former for opplæring:

• Kurs
  • Tematiske workshops
  • Dilemmatrening

OECDs modell har seks trinn og er en kontinuerlig prosess:

OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv

• Trinn 1 tar for seg forankring. God forankring er avgjørende viktig og handler om mer enn utvikling av policy, bærekraftsstrategi og Supplier Code of Conduct. Andre stikkord er organisering, internkommunikasjon, kompetanse, planer og ressurser.
  • Trinn 2 i modellen handler om å kartlegge risiko i form av å gjøre gode risikoanalyser og prioritere alvorlig risiko. Risikostyring i mange virksomheter har omdømme som driver. Det er en tilnærming som ikke er i tråd med aktsomhetsvurderingsmetodikken.
  • Trinn 3 og 4 ser på tiltak for håndtering av risiko og brudd og effekter av tiltak. Det finnes ingen one size fits all-tilnærming, og tiltak må tilpasses geografisk kontekst og risiko. Interessentdialog med rettighetshavere er viktig. Av og til havner selskaper i krevende dilemmaer om å bli eller trekke seg ut, noe som krever en hensiktsmessig exit-strategi.
  • Trinn 5 omhandler kommunikasjon. Det betyr hvordan virksomheten presenterer sitt arbeid med aktsomhetsvurderinger generelt og en grundigere beskrivelse av risiko og brudd selskapet har bidratt til og/eller er knyttet til. Videre skal virksomheten kommunisere iverksatte tiltak - eller planer den har - for å begrense negative konsekvenser.
  • Trinn 6 omhandler gjenoppretting, erstatning og klageordninger.

Sentralt i aktsomhetsvurderingsprosesser er interessentdialog, og særlig dialog med berørte, eller potensielt berørte, rettighetshavere eller deres legitime representanter.

Gode aktsomhetsvurderinger forutsetter at disse tilpasses risiko og geografi, såkalt "taylored human rights due diligence". Et selskap i solcellebransjen med høy risiko for tvangsarbeid i Kina må jobbe på en annen måte og med andre tiltak og verktøy enn et selskap med høy risiko for barnearbeid i kakaoindustrien i Ghana.

Amnestys opplæring kan fokusere på alle trinnene i modellen, tilpasset behovet til virksomheten.

Praktisk gjennomføring og pris

Virksomheter kan – etter en screeningprosess – inngå avtale om kompetanseheving med Amnesty. Kurs og workshoper gjennomføres fortrinnsvis som fysiske møter à 3-5 timer. Antall, lengde og tematikk besluttes i samarbeid med virksomheten.

Avhengig av omfang vil en samarbeidsavtale normalt beløpe seg til 100.000 eller mer per år. En slik avtale vil også kunne romme andre elementer som faglig sparring, inspirasjonsforedrag, m.m. Kontakt oss for mer informasjon.

Mer om aktsomhetsvurderinger

Veiledning og ressurser

Det finnes mye og god veiledning om aktsomhetsvurderinger:

OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv – En innføring Kortveilederen gir en innføring i metoden aktsomhetsvurderinger og tydeliggjør hvilket ansvar virksomheter har. Veilederen ble utgitt i 2019 og bygger på OECDs hovedveileder, som gir en detaljert beskrivelse i metoden.

OECDs har utgitt flere sektorveiledere: finans, konfliktmineraler, landbruk, tekstil og sko og utvinning. De finner du her.

På nettsiden til Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv finner du enkle verktøy for å komme i gang med aktsomhetsvurderinger.

Forbrukertilsynet gir veiledning og er tilsynsmyndighet for åpenhetsloven. Her finner du også god veiledning for hvordan gjøre - og redegjøre for - aktsomhetsvurderinger.