Pepperkaker med mening

Amnesty og DogA (Norsk Design- og Arkitektursenter) gjentar suksessen fra i fjor og ønsker at du skal delta på kreativ og solidarisk pepperkakebaking fra 14. desember og frem til utstillingen åpner 18. desember. Målet er å omforme den store hallen på DogA til en pepperkakeby, med bidrag fra flest mulig barn og unge, skoleelever, designere, aktivister og frivillige.
Publisert: 20. sep 2011, kl. 11:32 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:18
I høst fokuserer Amnesty på næringslivets samfunnsansvar. Amnesty er opptatt av at norske bedrifter med virksomhet i utlandet tar ansvar for de konsekvensene virksomheten deres påfører miljøet, lokalbefolkningen og deres levevilkår. ”Makt forplikter” er overskriften på kampanjen, hvor ulike bedrifter kommer til å bli utfordret til å ta ansvar. I den forbindelse ønsker Amnesty å gjenta suksessen fra i fjor - å bruke førjulstida til å sette fokus på menneskerettigheter på en alternativ måte.

- Men dette skal også være en hyggelig ting å være med på, sier Ane Aamodt, regionleder for Amnesty, Region øst. - Alle baker jo pepperkaker før jul, men dette er en mulighet til å kombinere hyggelige juleaktiviteter med noe meningsfullt. Ved å sette fokus på menneskerettighetsbrudd andre steder i verden kan vi gjøre en forskjell.

Arrangementet er en videreføring av fjorårets ”Slum City”. I fjor ble storhallen på DogA dekket med skranglete og falleferdige pepperkakehus for å illustrere Kiberaslummen i Kenya, en av verdens største slumbyer. Målet var å sette søkelys på menneskerettighetsbruddene der, som mangel på rent vann, kloakksystem, helsetilbud, arbeid og retten til bolig. Vi fikk inn hundrevis av bidrag, forteller Ane Aamodt, og det var mange kreative innslag som for eksempel havarerte skumbiler og strømledninger av lakrissnorer.

DogA engasjerer seg i spørsmål rundt menneskers boforhold uavhengig av hvor du bor i verden sier Anna Thorud Hammer, daglig leder av DogA. Det er slike spørsmål vi ønsker å debattere her på Doga fortsetter hun. Årets utstilling som har fått tittelen ”Shitty Cities” er en oppfølger av fjorårets ”Slum City” som tok opp boforhold i slumbyer.

- Når vi velger å støtte dette arrangementet så har det også å gjøre med julens budskap. Vi synes det er viktig å gjøre noe for andre, og har stor respekt for det Amnesty står for. Dette en god måte å få folk engasjert på!

Alle kan delta
Amnesty ønsker å få flest mulig til å delta i høstens kampanje. Eksemplene er mange på hvordan bedrifter fraskriver seg alt ansvar etter å ha ødelagt folks livsgrunnlag. Dessverre er det mange land som ikke tar tilstrekkelig hensyn til sin egen befolkning. Næringslivet kan ikke bare tenke på profitt, men har faktisk et ansvar for å opptre i tråd med menneskerettighetene uansett hvor de er i verden, mener Amnesty. Navnet på utstillingen, ”Shitty Cities” spiller på dette. - Vi ønsker rett og slett å fokusere på den dritten som selskapene ikke tar ansvar for å rydde opp etter seg, forteller Ane Aamodt.

- Alle som har lyst kan bidra til pepperkakebyen. I år som i fjor kommer vi til å invitere skoleelever. Designere, byplanleggere, bedrifter, aktivister, nabolag og syklubber er også velkommen til å delta. Små og store bidrag teller, enten det er pepperkakemenn eller hele landsbyer av pepperkakehus.

I forbindelse med arrangementet utlyser Amnesty også en skrivekonkurranse, hvor barn og unge inviteres til å skrive om det de har på hjertet under overskriften ”Makt Forplikter”.

Arrangørene håper at flest mulig vil ta turen innom for å se på utstillingen. Mange lurer også på hva som skjer med alle pepperkakene etter at utstillingen er over, og det har Amnesty allerede tenkt på. Flere norske bedrifter vil motta pepperkakehus før jul, sammen med en hilsen fra Amnesty.

Tid: 14.-22.desember
Åpning: 18.desember
Sted: DogA, Hausmannsgate 16, 0182 Oslo
Bidrag kan leveres fra 14. – 17. desember.
Ønsker du å bidra, eller ønsker du mer informasjon om årets utstilling? Kontakt regionleder i Amnesty, Region Øst, Ane Aamodt: [email protected]