Sånn viser vi Saudi-Arabias sanne ansikt

Saudi-Arabia er i full gang med å bygge opp imaget sitt som ”et land i endring”. Men bak bildet av en smilende kronprins og #ANewSaudiArabia skjuler det seg en brutal sannhet han ikke vil vise verden.
Publisert: 22. Mar 2018, kl. 14:47 | Sist oppdatert: 22. Mar 2018, kl. 14:48
Saudiske myndigheter nekter befolkningen i landet ytringsfrihet. De hugger hodet av demonstranter og dømmer mindreårige til døden. De som tar til orde for reelle reformer blir kastet i fengsel som terrorister. Kvinner skal få kjøre bil, men de er fortsatt underlagt en mannlig verge og har ikke kontroll over egne liv.

Sannheten kan tvinge kronprinsen til endring

Saudiske myndigheter er svært opptatt av imaget sitt. Det er derfor kronprinsen kjøper PR-tjenester i Vesten for milliardbeløp. Vi vet at offentlig press er en pådriver for endring i landet, og har allerede sett hvordan dette har stanset pisking av en fredelig blogger. Nå skal vi vise potensielle investorer i Saudi-Arabia det kronprinsen vil skjule – og det gjør vondt i Riyadh.

Gjennom annonser i internasjonale aviser, sosiale medier, medieoppslag og leserinnlegg viser vi frem den delen av Saudi-Arabia som myndighetene er desperate etter å skjule. På den måten løfter vi sannheten om Saudi-Arabia og de menneskerettighetsbruddene som foregår der til hele verden.

Bakgrunn for kampanjen

Landets sterke mann, den unge kronprins Muhammed bin Salman, blir ved hjelp av effektiv PR – kjøpt i Vesten - fremstilt som en reformator. Han åpner opp økonomien for å unngå at landet går bankerott på grunn av lave oljepriser. Kvinner skal få kjøre bil, se fotballkamper og gå på konserter for første gang i landets historie som ledd i den økonomiske snuoperasjonen. Det er bra.

Men det åpnes ikke opp for ytringsfrihet, politisk deltakelse eller forsamlingsfrihet. Tvert imot har det blitt satt i gang mer omfattende bølger av arrestasjoner enn noen gang tidligere. Kronprinsen samler makten i egne hender, forfølgelsen øker – og torturen og halshuggingene fortsetter.

Resultatet er at det internasjonale samfunnet får skyggelapper på, som hindrer dem i å kritisere fordi de tenker at endring er på vei i Saudi-Arabia. Men vi kan ikke la oss lure.