Siste nytt: Taner tilbake i fengsel

Oppdatering: Onsdag bestemte domstolen at Taner Kilic skulle løslates fra varetekt. Idet han skulle forlate fengselet gjorde tyrkiske påtalemyndigheter en lynrask vending og arresterte ham på nytt.
Publisert: 31. Jan 2018, kl. 15:00 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:36
TORSDAG 1. FEBRUAR:

Gårsdagens glede ble raskt snudd til skuffelse og sinne etter at det tyrkiske rettssystemet på ny fremstår som en farse.

Da familien sto på utsiden av fengselet i Izmir i går kveld og ventet på at Taner skulle løslates, oppdaget Taners advokat at rettens beslutning om løslatelse hadde blitt anket til en annen domstol. Aktor hevdet at løslatelsen var i strid med loven og rettsprosedyrene.

Det er nå dessverre klart at den samme domstolen som i går besluttet å løslate Taner har akseptert påtalemyndighetens begrunnelse. Taner forblir i varetekt. Neste rettshøring i tiltalen mot Taner er 22. juni.

- Taner skulle aldri vært arrestert og vi krever at han løslates umiddelbart. En million mennesker har allerede krevd at han løslates, og det er viktig at vi alle; privatpersoner, myndigheter, EU og Europarådet, fortsetter å stå opp for Taner og andre uskyldige som holdes fengslet i Tyrkia, understreker Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty i Norge.

ONSDAG 31. JANUAR:

Domstolen i Istanbul besluttet onsdag at Taner Kilic, styreleder i Amnesty Tyrkia, løslates etter nesten åtte måneder i fengsel. Løslatelsen er basert på en rekke betingelser, blant annet ble han ilagt utreiseforbud.

​- Det er en enorm lettelse at Taner snart er tilbake hos familien sin og nå får sove i sin egen seng for første gang på nesten åtte måneder. Men vi skal ikke glemme at mange andre uskyldige mennesker fremdeles sitter fengslet i Tyrkia uten at det finnes et snev av bevis mot dem, sier Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty Norge.

- De mange falske anklagene som rettes mot de som våger å kritisere myndighetene er et forsøk på å kneble ytringsfriheten i landet, men dette har i stedet bidratt til å sette søkelyset på hvor viktig det er å forsvare menneskerettighetene og de som står opp for dem.

- I dag tillater vi oss å feire, men i morgen fortsetter vi kampen for å få opphevet tiltalene mot Taner, Istanbul 10 og alle de andre uskyldige som utsettes for forfølgelse i Tyrkia. Vi vil takke de mer enn én million menneskene som har stått opp for Taner og krevd at han skulle løslates, avslutter Ekeløve-Slydal.

Bakgrunn

Tiltalen mot Taner er basert på falske anklager om hans medlemskap i Gülen-bevegelsen. Denne bevegelsen anklages for å stå bak det mislykkede kuppforsøket 15. juli 2016. Aktoratet hevder at Taner har lastet ned ByLock på telefonen sin. En SMS-applikasjon som myndighetene hevder blir brukt av Gülen-bevegelsen. Det er det eneste beviset aktoratet har mot Taner. Taner nekter for å ha lastet ned applikasjonen, og han benekter enhver tilhørighet med Gülen-beveglsen.

Taner har sittet fengslet i varetekt i nærmere åtte måneder, uten at det er lagt fram beviser for at han har lastet ned ByLock. To uavhengige analyser av telefonen hans, har slått fast at det ikke finnes ingen spor etter den påståtte SMS-applikasjonen.

Saken mot Taner styrker mistanken om at rettssystemet i Tyrkia i stadig større grad brukes til å straffe uskyldige mennesker som arbeider for menneskerettigheter.