Spennende møter med menneskerettighetsforkjempere

Første helgen i november møttes rekordmange ungdommer i Oslo for å delta på Amnestys ungdomssamling.
Publisert: 13. nov 2017, kl. 12:51 | Sist oppdatert: 13. nov 2017, kl. 13:30
Nesten 100 engasjerte ungdommer fra hele landet møttes for å tilbringe morsomme og lærerike dager fylt med mange inspirerende foredrag, workshops og mange nye venner.

Denne saken er skrevet av Emma Marshall. Hun er ungdomsaktivist i Amnesty, og har blant annet engasjert seg sterkt i saken til Taibeh Abbasi og familien hennes, noe hun holdt foredrag om under ungdomssamlingen (bildet). Dette er Emmas oppsummering av samlingen.

Skriv for liv

Hvert år gjennomføres «Skriv for liv», en kampanje hvor mennesker over hele verden skriver solidaritetsbrev til mennesker de har aldri har møtt, men som de velger å bry seg om fordi disse menneskene har vært utsatt for menneskerettighetsbrudd. Personene som Amnesty har valgt ha fokus på, får tusenvis av brev som gir håp og motivasjon til å fortsette kampen sin. I år var vi så heldige at vi fikk møte en av hovedpersonene i kampanjen.

Internasjonalt besøk

Shackelia Jackson fra Jamaica tok den lange turen for å møte oss. Å høre Shackelia fortelle historien sin var helt utrolig inspirerende. Istedenfor å gi opp da broren hennes ble drept av politiet i et land hvor det ikke er hjelp å få fra myndighetene, bestemte hun seg for å dedikere livet sitt for å oppnå rettferdighet for broren. Hun fortalte oss hvordan det har vært en tøff kamp med blant annet trusler og trakassering fra politiet, men at hun ikke kommer til å gi opp. Spesielt ikke nå da hun har fått «skulderen til en kjempe å stå på», slik hun beskrev den internasjonale støtten fra Amnesty International.

Deniz Yildiz fra Amnesty Tyrkia kom også hele veien til Norge for å fortelle om hvordan situasjonen er i Tyrkia akkurat nå og hva som skjedde med blant annet sjefen hennes, Idil Eser. I mange måneder hadde Deniz ingen sjef, siden Idil ble fengslet sammen med ni andre fra Amnesty etter å ha blitt tiltalt med grunnløse anklager for å være medlem i en terrororganisasjon. Disse er kjent som «The Istanbul 10». Deniz fortalte oss hvordan hun som advokat, sammen med de andre i Amnesty Tyrkia, jobbet veldig hardt for å få løslatt kollegaene deres. Det ga oss et veldig godt innblikk i hvordan det er å jobbe for menneskerettigheter i et land som Tyrkia og hvilke utfordringer man møter.

Å få møte disse to inspirerende menneskene og høre dem fortelle sin historie, gjorde sterkt inntrykk. Det er så fort at disse historiene virker fjerne og uvirkelige, derfor gjorde møtet med disse to at vi fikk et personlig forhold til hendelsene og det ble mer enn bare ord på et papir eller en skjerm. Når vi nå skal skrive brev og forteller andre om disse menneskene, vil opplevelsen bli helt annerledes. Shackelia og Deniz har nå blitt vennene våre som vi vil gjøre alt for å hjelpe, og det kommer til å gjøre oss sterkere.

Tips og inspirasjon

Etter en dag med mange inspirerende mennesker, var det på tide å bruke den motivasjonen og inspirasjonen vi fikk til å tenke på hvordan vi kan hjelpe disse menneskene på best mulig måte gjennom «Skriv for liv». Flere av ungdomsaktivistene i Amnesty holdt spennende og lærerike foredrag om ulike aksjoner de har organisert og vi fikk mange idéer til hva vi kan gjøre i lokalgruppene våre videre. Vi fikk også gitt hverandre tips og reflektert sammen over hvordan man på best mulig måte kan utgjøre en forskjell. Dette var veldig nyttig da vi sammen fant løsninger til ulike utfordringer vi har møtt ved å være aktivister.

Som en fin avslutning på helgen var vi så heldige å få besøk av Nancy Herz, forfatter av «Skamløs», som ga oss tips til hvordan man skriver et godt leserinnlegg. Å se utviklingen til Nancy, fra å være en vanlig aktivist som alle oss andre, til å ha kommet ut med en bestselgende bok i så ung alder, kan ikke annet enn å inspirere. Nancy har brukt pennens makt til å skape seg en karriere og nå har hun delt noe av sin kunnskap med oss slik at vi på en bedre måte kan fortelle enda flere mennesker om de ulike menneskerettighetsbruddene som skjer i verden. Jo flere vi er i kampen for rettferdighet, desto mer kan vi oppnå og da er hver eneste stemme viktig.

Inspirasjonen, motivasjonen og ønsket om å redde verden er alltid på topp etter arrangementer i regi av Amnesty, og denne ungdomssamlingen bidro nok en gang til dette.