Syvbarnsfar løslatt fra fengsel

Gode nyheter fra Tsjad! Tadjadine Mahamat Babouri, også kalt «Mahadine», er løslatt fra fengsel og gjenforent med familien sin. Han ble torturert og risikerte livstid i fengsel etter å ha brukt Facebook til å kritisere myndighetene i landet.
Publisert:
9. april 2018, kl. 12:51
Sist oppdatert:
11. april 2018, kl. 10:24
Samvittighetsfangen Mahadine ble løslatt 5. april 2018 etter å ha sittet fengslet i over et og et halvt år. De opprinnlige anklagene mot ham ble droppet og den eneste anklagen mot ham som gjenstår er "å ha snakket nedsettende om myndighetene". Dermed er det heller ikke grunnlag for å holde ham lengre i varetekt.

Rettssaken mot han fortsetter likevel 19. april. Siden det å snakke nedsettende om myndighetene bare kan straffes med bot, risikerer Mahadine ikke å bli fengslet igjen.

Internasjonalt engasjement for Mahadine
Over en halv millioner mennesker krevde Mahadines løslatelse under Amnestys globale brevskrivingskampanje, Skriv for liv. Fra Norge ble det sendt 550 solidaritetsbrev til Mahadine og familien hans, og 24 500 mennesker skrev under Amnestys appell til myndighetene i Tsjad. På verdensbasis samlet Amnesty inn 690 000 signaturer og solidaritetsbrev.

Et viktig skritt i riktig retning
Mahadine er en av flere titalls menneskerettighetsforkjempere, aktivister og journalister som i de senere årene har blitt utsatt for vilkårlig fengsling etter å ha kritisert myndighetene i Tsjad.

«Det er gode nyheter at Mahadine endelig har blitt løslatt. Ekte og varig endring i Tsjad vil imidlertid først skje når lov og praksis reformeres for å sikre at ingen blir arrestert kun for å ha brukt sin ytringsfrihet på fredelig vis,» sier Balkissa Ide Siddo, Amnestys etterforsker for Tsjad, i en pressemelding.

Du kan lese mer om aksjonen for Mahadine her.

BLI AMNESTY-MEDLEM NÅ

Alle Amnesty-medlemmer får nyhetsbrev og stemmerett ved landsmøtet.
Som medlem mottar du Amnestys norske årsberetning og nyhetsbrev. Du vil også ha stemmerett på landsmøtet.
Andre Nyheter