Folk i Fare

"Folk i fare" er  en av Amnesty i Norges prioriterte kampanjer i 2016. Kampanjen fokuserer på fem saker der personer har fått sine menneskerettigheter brutt, og hvor vi tror det er mulig å bidra til positiv endring. Ved å aksjonere for dem kan vi sammen sørge for rettferdighet!

Bidra til å sette fokus på disse personene ved spre informasjon om dem og samle signaturer! Under kan du lese mer om hva du kan gjøre for personene i kampanjen.

Hvordan kan du engasjere deg?

Det er mye forskjellig du kan gjøre for å kjempe for rettighetene til folk i fare. Last ned aksjonsveiledningen vår her for mange gode tips og ideer.

Bli også gjerne med i Facebook-gruppen vår for Folk i fare. Der får du løpende oppdateringer om kampanjen, og du kan fortelle om hvilke aksjoner dere har, dele tips og be om råd.

Khadija Ismayilova

Khadija Ismayilova, en anerkjent og prisvinnende journalist, ble dømt til over 7 års fengsel for å ha publisert flere artikler som avslører menneskerettighetsbrudd og korrupsjon blant myndighetene i Aserbajdsjan. Khadija ble løslatt fra fengsel 25. mai etter at straffen hennes ble omgjort til en tre og et halvt års betinget dom. Vi kommer til å fortsette å kjempe for henne til den betingende dommen blir opphevet og hun er fullstendig frifunnet.
Les hva du kan gjøre for Khadija her.

Ayotzinapa

Den 26. september 2014 ble 43 studenter vilkårlig arrestert av politiet i den meksikanske byen Iguala. Siden den gang har ingen sett dem. Krev at myndighetene etterforsker saken, finner studentene og stiller de ansvarlige for retten.
Les hva du kan gjøre for Ayotzinapa saken her.

Eren Keskin

Den tyrkiske advokaten Eren Keskin står i fare for å ende opp i fengsel og miste sin advokatlisens bare fordi hun har brukt sin ytringsfrihet.
Les hva du kan gjøre for Eren Keskin her.

Rafael Marques de Morais

Rafael Marques de Morais sa ifra om menneskerettighetsbrudd og korrupsjon i Angola. Nå er han dømt for ærekrenkelser.
Les hva du kan gjøre for Rafael Marques de Morais her.

Mohamedou Ould Slahi

Mohamedou Ould Slahi fra Mauritania har vært internert i fangeleiren på Guantánamo siden den 5. august 2002, uten tiltale, dom eller rettssak. I juli 2016 ble han klarert for løslatelse av et panel av personer fra forskjellige amerikanske sikkerhetsorganer.
Les hva du kan gjøre for Mohamedou Ould Slahi her.

Folk i Fare er Amnestys nye kampanje for 2016. Kampanjen skal fokusere på fem enkeltsakersaker der personer har fått sine menneskerettigheter brutt, og hvor vi ved å aksjonere for dem kan bidra til å skape en positiv endring.