Bilde
AKSJON

Bahrain: Fengslet for å kreve demokrati

Saken er avsluttet.

Dette var saken:

Roula al-Saffar og Jalila al-Salman ble fengslet uten dom og lov i slutten av mars. Deres forbrytelse var å kreve demokratiske reformer. De skal ha blitt mishandlet i fengsel og sultestreiker nå for å få en rettferdig rettssak og løslatelse. Bli med og aksjonér!
Publisert: 18. aug 2011, kl. 12:05 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken
Jalila al-Salman er vise-president i lærerforbundet i Bahrain. Sammen med resten av ledelsen i lærerforbundet oppfordret hun til streik, i solidaritet med demonstrantene som krevde demokratiske reformer. Kort tid senere ble hun arrestert sammen med flere av sine kolleger.

Roula al-Saffar er leder av sykepleierforbundet i Bahrain, hun ble fengslet sammen med andre leger og sykepleiere og anklaget for å ha stjålet medisin fra sykehuset. En beskyldning myndighetene brukte mot alle som forsøkte å hjelpe demonstranter som ble såret i sammenstøt med sikkerhetsstyrkene.

Roula al-Saffar og Jalila al-Salman er de eneste kvinnene som fortsatt er fengslet i forbindelse med demonstrasjonene. Alle andre er enten løslatt uten tiltale eller blitt løslatt mot kausjon.

Begge hevder å ha blitt utsatt for grov tortur og mishandling i fengselet. De er fortsatt ikke stilt for noen domstol.

Amnestys krav
Amnesty krever at
  • Roula al-Saffar og Jalila al-Salman blir løslatt umiddelbart
  • myndighetene etterforsker anklagene om tortur og mishandling, og stiller de ansvarlige for retten

Hva kan du gjøre
Du kan

Bli med å samle underskrifter!
Heng opp underskriftslisten på en felles oppslagstavle, legg listen i kantinen på jobb og skole eller ta den med på møtet i idrettslaget i kveld.

OPPDATERINGER:
26.10.2012

21.oktober 2012 ble dommene mot Jalila al-Salman og Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Dheeb opprettholdt, men fengselsstraffene redusert. Straffen til Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Dheeb ble redusert fra 10 til fem år i fengsel, mens Jalila al-Salman sin fengselsstraff ble redusert fra tre år til seks måneder. Mahdi 'Issa Mahdi Abu Dheeb har allerede tilbrakt 18 måneder fengsel, og sitter i dag i al-Jaw fengsel. Jalila al-Salman har tilbrakte fem og en halv måned i fengsel, og er nå løslatt mot kausjon.

Jalila al-Salman har fortalt Amnesty at hun er svært takknemlig for alle solidaritetsbrevene hun har fått, og at de har gitt henne styrke. Hun takker alle Amnesty-aktivister for deres arbeid.

02.01.2012
Dato for neste høring i saken mot Jalila al-Salman og Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Dheeb er satt til 19. februar. Jalila al-Salman er fremdeles løslatt mot kausjon, mens Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Dheeb befinner seg fortsatt i fengsel, under forrige høring kom det frem at han skal ha blitt mishandlet under fengselsoppholdet. Advokatene har bedt om at dette blir etterforsket.

Tirsdag 27. september 2011
Jalila al-Salman ble på søndag dømt til 3 års fengsel i en militær domstol. Hun er fremdeles løslatt mot kausjon men vil bli kalt inn til soning. Advokaten hennes vil nå anke dommen, blant annet med begrunnelse i at hun dømmes i en militær domstol, enda hun er sivilist.

Samme dag ble en annen lærer, Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Dheeb, dømt til 10 års fengsel i samme sak.

Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Deeb

Alt tyder på at de er dømt utelukkende for å ha brukt sin ytringsfrihet på en fredelig måte, og manet til demokratiske reformer. Amnesty anser begge som samvittighetsfanger og vil kjempe for deres løslatelse!

Roula al-Saffar er ikke blitt stilt for retten enda, men vi følger også hennes sak nøye.

Torsdag 15. september 2011
Roula al-Saffar og Jalila al-Salman skal møte i retten den 25. september. Vi aksjonerer nå bredt, for å få løslatt samtlige som ble fengslet under demonstrasjonene. Bli med på aksjon!

Onsdag 24. august 2011
Roula al-Saffar og Jalila al-Salman er bare løslatt på kausjon, de er fremdeles tiltalt for blant annet å ha oppfordret til "opprør mot kongen og regimet". Amnesty International anser dem som samvittighetsfanger, fengslet for sin fredelige kamp for demokratiske rettigheter. Fortsett å spre aksjonen!

Mandag 22. august 2011
Det nytter: Både Jalila al-Salman og Roula al-Saffar ble løslatt igår, søndag 21. august. Vi kommer snart tilbake med mer informasjon. Takk til alle som aksjonerte!

Bakgrunnsinformasjon
Da demonstrasjonene brøt ut i februar 2011, svarte sikkerhetsstyrkene med å bruke ekstrem vold og skyte med skarp ammunisjon mot demonstrantene, uten forvarsel.

Minst seks personer ble drept og mange flere skadet. Selv ambulanser og helsepersonell som forsøkte å hjelpe de skadede ble angrepet. Ingen er blitt stilt til ansvar for overgrepene.

Over 500 mennesker ble arrestert forbindelse med demonstrasjonene. Fire av disse skal ha omkommet i fangenskap under uklare omstendigheter.

Mange av de fengslede ble senere fremstilt for militære domstoler, flere av dem var opposisjonelle akademikere, lærere og helsepersonell.

Nærmere 2000 mennesker ble sparket eller permittert fra sine arbeidsplasser som følge av demonstrasjonene.

Les mer på amnesty.no

Shaikh Hamad bin ‘Issa Al Khalifa

Office of His Majesty the King

P.O. Box 555

Rifa’a Palace, al-Manama, Bahrain

Your Majesty,

I write to express my concern that Jalila al-Salman and Mahdi ‘Issa Mahdi Abu Deeb are being detained solely for exercising their rights to freedom of expression, association and assembly as leading members of the BTA and call for their immediate and unconditional release if this is the case.

I also urge the authorities to protect them from torture or other ill-treatment and immediately set up a full, impartial and independent investigation into the alleged ill-treatment of Jalila al-Salman, to make its results public, and bring to justice anyone responsible.

Yours sincerely,