Bilde
AKSJON

Saudi-Arabia: Tobarnsmor dømt til døden

Tobarnsmoren Siti Zainab Binti Duhri Rupa ble i 1999 dømt til døden. Hun er psykisk syk og skal ha tilstått under politiavhør uten advokat tilstede. Stans henrettelsen!
Publisert: 30. Jan 2010, kl. 20:21 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette er saken
I september 1999 ble Siti Zainab Binti Duhri Rupa arrestert for å ha drept sin arbeidsgiver. Hun skal angivelig ha tilstått under politiavhør, og ble dømt til døden i en rettssak uten at hun på noe tidspunkt hadde en advokat til å representere henne. Siti Zainab Binti Duhri Rupa er indonesisk statsborger.

Amnestys krav
Amnesty krever at
  • dødsdommen mot Siti Zainab Binti Duhri Rupa oppheves
  • hun får tilgang på juridisk og medisinsk bistand
  • indonesiske myndigheter får besøke henne i fengsel

Hva kan du gjøre?
Du kan støtte Siti Zainab Binti Duhri Rupas ved å

OPPDATERINGER:
08.07.2011

Takk til alle som har signert. Underskriftene er sendt inn og vi har startet en ny aksjon for Siti Rupa. Signér aksjonen og spre den til venner og familie.

29.06.2011
Vi har opprettet et Facebook-arrangement for å få flest mulig til å signere aksjonen. Hjelp oss med å spre arrangementet til flest mulig.

24.06.2011
Retten har nå bestemt at sønnen til den avdøde skal stå for avgjørelsen om dødsstraffen skal utføres eller ikke, når han blir myndig. Bli med på å stoppe henrettelsen - signer aksjonen og hjelp oss med å spre den videre.

16.06.2011
Siti Zainab Binti Duhri Rupa er vår sommeraksjon i år. Har du noen ledige minutter til å stå på stand, samle underskrifter eller finne på noe kreativt for å få oppmerksomhet om hennes sak? Bli med!

11.01.2011
Indonesisker myndigheter har tatt kontakt med myndighetene i Saudi-Arabia om saken. Vi fortsetter å legge press på myndighetene i Saudi-Arabia og Indonesia. Send gjerne kopi av appellene og solidaritetshilsener til:

Mr Bandar Mohammed Abdullah Al Aiban
The President
The Human Rights Commission
PO Box 58889, Riyadh 11515
King Fahad Road
Building No.373
Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia

Office of His Majesty The King

Royal Court, Riyadh

Telegram; H.M. King Abdullah,

Riyadh,

Saudi Arabia

Your Majesty,

I call on the authorities to commute the death sentence against Siti Zainab Binti Duhri Rupa.

I also urge the authorities to give Siti Zainab Binti Duhri Rupa full and immediate access to legal representation, consular assistance, adequate translation facilities, and medical assistance if necessary.

Finally I ask that Siti Zainab Binti Duhri Rupa is to be advised of the exact charges against her together with the details of any trial proceedings that have taken place.

Yours sincerely,