Bilde
AKSJON

Israel/Gaza: Stans våpeneksporten - stans drapene!

Aksjonen er avsluttet

De sivile dødstallene i Gaza stiger dag for dag. Barn, kvinner, menn – ingen er trygge fra den vilkårlige bombingen. På begge sider foregår det alvorlige brudd på internasjonal humanitær rett. Krev at FNs sikkerhetsråd innfører våpenembargo mot Israel og de væpnede palestinske gruppene.
Publisert: 23. jul 2014, kl. 13:22 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Ifølge den daglige situasjonsrapporten til FNs kontor for koordinering av humanitære saker (OCHA) er 1960 palestinere og 67 israelere drept i angrepene, per 12. august 2014. Blant disse var minst 1395 sivile, inkludert 458 barn og 237 kvinner. Flere tusen er skadet.

Dersom land fortsetter å levere våpen til Israel og væpnede palestinske grupper, vil dette være tilrettelegging for nye potensielle krigsforbrytelser.

Dette er saken:
Den 8. juli lanserte Israel en militæroffensiv mot Gaza, kalt «Operation Protective Edge». Siden starten av operasjonen har israelske militærstyrker og væpnede palestinske grupper utført hundrevis av luftangrep over Gazastripen og inn over Israel.

Grove krigsforbrytelser og brudd på menneskerettighetene
Flere av de israelske angrepene har vært rettet mot sykehus, skoler, andre offentlige bygninger og sivile hjem som Israel påstår tilhører Hamas-sympatisører. Angrepene har ved flere anledninger blitt gjennomført uten bevis for at husene har blitt brukt som lagringsplass for våpen eller andre militære formål.

Den 21. juli ble sykehuset Al-Aqsa truffet av israelsk beskytning. Fire mennesker ble drept og dusinvis såret.

Internasjonal humanitær rett har som formål å beskytte sivile under væpnede konflikter. Målrettede angrep mot sivile eller sivile gjenstander som boliger, medisinske fasiliteter, skoler og offentlige bygninger, som ikke blir brukt til militære formål, er krigsforbrytelser.

Hamas og andre palestinske væpnede grupper har i perioden skutt hundrevis av vilkårlige raketter mot Israel, i strid med folkeretten. Så langt har to sivile israelere blitt drept. Flere andre er såret.

Se den fullstendige situasjonsrapporten til OCHA her

Ukritisk bombing av sivile og medisinske fasiliteter strider mot internasjonal lov - krigsforbrytelsene må settes under øyeblikkelig, uavhengig gransking.

Våpeneksport
USA er den desidert største våpeneksportøren til Israel. Mellom 2008 og 2013 registrerte USA å ha eksportert våpen og ammunisjon til Israel for en verdi av 773 853 826 dollar, i følge FNs database for utenrikshandel med varer (UN Comtrade). I tillegg til dette har USA siden 1992 eksportert nesten 600 pansrede kampvogner, stor-kaliber rakettsystemer, kampfly, angrepshelikoptre og nesten 4000 raketter og rakettkastere. Mange av disse våpnene er fortsatt i drift.

Andre store våpeneksportørland er: Østerrike (rundt 30 millioner dollar), Sør Korea (22 millioner dollar), Italia (22 millioner dollar), Colombia (18 millioner dollar) og India (17 millioner dollar).
Mens det er vanskelig å spore ulovlige overføringer av håndvåpen og lette våpen inn i Gaza, har det vært flertallige rapporter om våpenhandel til Gazastripen - ofte smuglet gjennom hemmelige tunneler over grensen mellom Gaza og Egypt. Forsendelser av slike våpen og tidvis andre elementer, som raketter, har blitt dokumentert i rapporter fra både egyptiske og israelske myndigheter.
Dersom land fortsetter å levere våpen til Israel og væpnede palestinske grupper, vil dette være tilrettelegging for potensielle krigsforbrytelser.

Signér aksjonen og krev at FNs sikkerhetsråd innfører våpenembargo mot Israel, Hamas og andre væpnede palestinske grupper.
Amnesty International krever at:
  • Stater stanser all overføring av våpen, ammunisjon og annet militært utstyr og teknologi til Israel, Hamas og andre palestinske væpnede grupper, til det ikke lenger er en betydelig risiko for at slikt utstyr vil bli brukt for alvorlige brudd på internasjonal humanitær rett eller alvorlige brudd på menneskerettighetene.
  • Krigsforbrytelser begått av begge parter må settes under øyeblikkelig, uavhengig og upartisk granskning.
  • Enhver person som er funnet ansvarlig for en bevisst forbrytelse må stilles for retten og få en rettferdig rettergang.

Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen
  • Del aksjonen i sosiale medier - jo fler vi er som signérer, desto større press kan vi legge på stater og andre aktører
  • Send twitter-meldinger til den israelske forsvarsministeren, Moshe "Bogie" Ya'alon (@bogie_yaalon), og lederen for Hamas, Khalid Meshaal (@Khalid_Meshaal). Se forslag til twitter-melding til høyre på siden.
  • Delta i Amnestys solidaritetsaksjon under emneknaggen #CiviliansUnderFire
Amnesty International sender kravbrev med signaturer til utenriksminister Børge Brende, den israelske ambassaden i Norge og ambassadene til de største eksportlandene; USA, Østerrike, Sør-Korea, Italia, Colombia og India.

FØLGENDE ARTIKKEL FRA MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN ER BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 3: Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.

Oppdateringer

31.07.2014
Ulike Amnesty-kontor over hele verden sender i disse dager et brev til USAs utenriksminister John Kerry hvor organisasjonen ber om at USA stanser all våpenoverføring og våpenhander til Israel, så lenge konflikten pågår. Amnesty Norge har også sendt dette til USAs ambassadør til Norge. Du kan lese brevet her.

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
Skriv ut underskriftslisten og ta den med på jobb eller skole.

BAKGRUNN
OCHA rapporterer at titusenvis av palestinere har forlatt hjemmene sine i søken etter trygghet, de fleste fra nord og øst i Gaza by. Per 22. juli var over 117000 personer innkvartert på skoler drevet av FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Midtøsten (UNRWA). Skader på infrastrukturen har også ført til at 1.2 millioner mennesker er uten vann eller kloakk – over halvparten av Gazas befolkning.

BLI MED PÅ BILDE- OG TWITTERAKSJON!
Krev at israelske myndigheter og de palestinske væpnede gruppene i Gaza sikrer beskyttelse av sivilbefolkningen.
Skriv STOPP i håndflaten (hebraisk מספיק, arabisk كف) og legg ut bilde på sosiale medier med hashtagen #CiviliansUnderFire . Du kan også laste opp bildet ditt på Tumblr http://civilians-under-fire.tumblr.com/

Send Twitter-meldinger til Israels forsvarsminister (@bogie_yaalon) og lederen for Hamas (@Khalid_Meshaal)!

Forslag til meldinger:
@bogie_yaalon @Khalid_Meshaal Respect the laws of war. Protect civilians on both sides.‪#CiviliansUnderFire http://bit.ly/civiliansUF‬‬‬‬‬

@bogie_yaalon #Israel: stop indiscriminate bombings in #Gaza. Hundreds of #CiviliansUnderFire http://bit.ly/civiliansUF killed
@Khalid_Meshaal #Gaza: stop firing indiscriminate rockets at civilians in #Israel. Protect #CiviliansUnderFire http://bit.ly/civiliansUF

@Khalid_Meshaal #Gaza: stop putting civilians at risk in #Israel. Protect #CiviliansUnderFire http://bit.ly/civiliansUF
Internasjonal humanitær rett
I henhold til internasjonal humanitær rett må partene i en væpnet konflikt skille mellom militære mål og sivile objekter og sivile. Angrep kan kun rettes mot militære mål. Vilkårlige og uproporsjonale angrep er forbudt. Partene skal ta nødvendige forholdsregler for å minimere at sivile og sivile gjenstander blir skadet.
Brevet sendes til ambassadene til de største eksportlandene: USA, Østerrike, Sør-Korea, Italia, Colombia og India.

Your Excellency,

I am writing to express my outrage and deep concern about the rapidly deteriorating situation in Gaza and Israel, where there have been Palestinian and Israeli casualties. Over a thousand Palestinians have so far been killed in the attacks, the vast majority of them were civilians, including many children and women.

The international community need to play their part in seeking an end to the current crisis – so therefore I am calling on you to immediately suspend all current arms sales and related equipment and technology to Israel. This should also include any related dual-use technology and equipment that could facilitate war crimes and other serious violations of international law.

Amnesty members around the world are writing to their governments and are calling for a comprehensive arms embargo on all sides to the current crisis until effective safeguards are in place to prevent weapons and related equipment facilitating serious violations of international law. Too many Palestinian and Israeli civilians are suffering due to the reckless use of weapons.

I also call on you to ask other states to suspend all arms transfers to Israel, Hamas and other Palestinian armed groups that could fuel more war crimes and more suffering for all civilians.

I thank you for your attention to this urgent matter.

Yours Sincerely,